Vill du komma igång och börja skicka nyhetsbrev? Smart tänkt! Nyhetsbrev är ett effektivt och smidigt sätt att nå ut till dina kunder, hitta nya affärsmöjligheter och sälja in dina produkter eller tjänster. Visste du till exempel att 90 procent av alla internetanvändare föredrar att få nyheter från företag via e-post?
Välj ditt verktyg
Först och främst behöver du välja verktyg. Vi på Hemsida24 använder Mailchimp, men det finns även andra bra verktyg som GetaNewsletter, Paloma eller Minutemailer. Flera av dessa tjänster är dessutom gratis innan du kommer upp i ett visst antal prenumeranter. Testa och se vilket som passar dig och ditt företag bäst innan du bestämmer dig.
Att tänka på när du väljer verktyg:
- Det ska vara enkelt. Drag & släpp funktioner är toppen och underlättar när du vill komma igång snabbt.
- Du behöver kunna schemalägga dina utskick. Det gör det enklare under ledigheter och högtider då du inte vill sitta och skapa utskicket samma dag som det ska gå iväg.
- Du måste kunna anpassa dina mallar med till exempel färg och typsnitt så att det speglar ditt varumärke och grafiska profil.
- Verktyget måste vara mobilanpassat.
Prenumeranterna – din viktigaste resurs
Gör det enkelt för dina besökare och kunder att tacka ja till ditt nyhetsbrev.
- Lägg till en prenumerationsknapp på din hemsida – du kan även inkludera ett erbjudande – “Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få 10 procent rabatt på din nästa beställning”.
- Använd en prenumerationslänk i de utskick du gör till dina kunder, exempelvis ordrar, svar på kundsupport, kvitton och i din egen e-postsignatur.
- Länka ditt nyhetsbrev och en prenumerationsknapp på din Facebooksida.
- Ska du gästblogga? Eller har du ett samarbete med ett annat företag? Fråga om du får marknadsföra ditt nyhetsbrev hos dem.
Så kommer du igång
När du väl får in adresser är det viktigt att du jobbar på din relation med dina prenumeranter. Genom att förstå deras behov och anpassa ditt innehåll efter dem så kommer du långt. Skickar du nyhetsbrev regelbundet påminner du dina kunder om vart de ska vända sig när de behöver något som du säljer eller kan hjälpa till med.
Vad vill du att nyhetsbrevet ska göra för dig?
Börja med att fundera över vad du vill åstadkomma med ditt nyhetsbrev. Är syftet att öka försäljningen, öka antalet besökare eller bygga en bättre relation med befintliga kunder? När du väl vet med vem du vill kommunicera med och vad du vill uppnå är det också mycket lättare att skapa nyhetsbrevet.
Kom ihåg:
- Tänk på vad nyhetsbrevet ska göra för ditt företag. Ska det sälja, skapa relationer eller stärka ditt varumärke?
- Sätt upp ett konkret mål och utvärdera regelbundet om du nått målet eller åtminstone är på rätt väg.
- Ett effektivt nyhetsbrev får du genom att testa dig fram. Bli inte besviken om det inte fungerar direkt, du hittar rätt så småningom!
Therese tipsar: Att skicka nyhetsbrev är ett enkelt sätt för dig att samla och kommunicera med kunderna på ett och samma ställe. Tänk dig själv när du handlar något. Du köper sällan en produkt första gången du tittar på den. Tänk nu att du precis fått ett mail från Företag A som säljer precis det du är intresserad av. Vem handlar du av? Företag B som du tittade på eller pratade med för flera månader sedan eller företaget som du precis fått ett nyhetsbrev från – alltså företag A. När du kommunicerar regelbundet med dina kunder har du chansen att nå dem precis när de står i begrepp att handla, och du ligger steget före dina konkurrenter.
Anpassa ditt innehåll
För att kunna skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du tre saker, prenumeranter (som vi nämnde ovan), ett engagerande innehåll och en tidsplan. Genom att skapa en plan med innehåll och bestämma på vilka dagar du ska skicka ut nyhetsbrevet så sparar du både tid och resurser. Ett rullande schema gör att du kan tillgodogöra dig effekten av nyhetsbrevet och samtidigt får tid över till annat. Visst låter det bra?
1. Planera ditt innehåll
Vilket innehåll lockar dina läsare? Vad är relevant och värdefullt för dem? Försök tänka dig in i dina läsares behov. Vad hade du velat läsa om ifall du varit kund till ditt bolag? När du avverkat de ämnen som är självklara är det lätt att drabbas av kreativ utmattning och så kör du fast och kommer inte på något att presentera i nyhetsbrevet. Här får du därför tips på hur du kommer vidare:
- Lägg tid på din ämnesrad, det är det första dina läsare ser. Ämnesraden är avgörande för om dina prenumeranter öppnar ditt nyhetsbrev eller bara sveper ner det i papperskorgen.
- Temadagar behöver inte bara innebära jul eller påsk. Försök hitta någon rolig temadag som kanske passar inom ditt område. Visste du till exempel att det finns dagar som “köttbullens dag”, “skäggets dag” eller “återvinningens dag”? Och du, det finns många många fler! Inte minst “kanelbullens dag” är värd att uppmärksamma.
- Nyheter om ditt företag som är relevanta för kunderna. Till exempel uppdateringar av hemsidan, nya produkter eller nya samarbeten.
- Trendspana och upplys dina kunder om vad som händer i din bransch. Det visar att du har koll på läget och stärker kundens förtroende för dig. Vem vill inte vara företaget som var först ut med en revolutionerande nyhet?
- Dela med dig av din kunskap. Kanske sitter du på hemligheten till hur man tapetserar smartast eller enkelt klär om en gammal stol? Dela med dig av det du kan, hur litet eller stort bestämmer du själv! Du kan med fördel skapa en blogg som du länkar till i ditt nyhetsbrev. Det inger förtroende och stärker ditt varumärke på sikt.
- Våga vara personlig och dela med dig av vem du är. Din bakgrund och din resa till vad du är idag engagerar dina kunder känslomässigt. Storytelling är kraftfullt!
- Låt dina bilder tala istället för massor av text. Ibland behöver inte ditt nyhetsbrev innehålla så mycket text. Berätta med bilder eller GIF:ar och komplettera med korta slagkraftiga texter. Det är ingen hemlighet att det är svårare att skriva kort än långt, så ansträng dig!
- Gör en kundundersökning och dela med dig av resultatet. Det gör att kunderna inkluderas och känner sig inbjudna att tycka och kommentera. Det stärker även kundernas lojalitet.
- Använd nöjda kunder för att berätta hur duktig du är. Du kan till exempel göra en intervju med en nöjd kund och lyft fram vad du har gjort för dem. Nöjda kunder är alltid dina bästa budbärare.
Therese tipsar: Behöver du ännu mer inspiration för att hitta innehåll till nyhetsbrevet? Börja prenumerera på nyhetsbrev från företag i olika branscher. Inspireras av vad andra gör. Det ger idéer som du har nytta av när du jobbar med innehållet till ditt eget nyhetsbrev.
2. Skapa rutiner
Rutiner låter alltid lite tråkigt, men de underlättar produktionen och gör det enklare att passa in arbetet med nyhetsbrevet i din vardag. Börja med att:
- Bestämma hur ofta – en gång i månaden brukar vara lagom. Då har du också hunnit samla på dig innehåll till nyhetsbrevet. Vill du skicka oftare rekommenderar vi dig att ha kortare nyhetsbrev som du skickar ut oftare.
- Vilken tid och dag du ska skicka ut – är en riktig kluring. Det finns egentligen ingen “rätt” tid. Rätt tid bestäms framförallt av din målgrupp. I regel gäller olika tider för om de skickar till företag eller privatpersoner. En generell rekommendation är att skicka nyhetsbrev på tisdagar och torsdagar. Nackdelen är att om du skickar ditt nyhetsbrev samtidigt som alla andra så försvinner ju ditt nyhetsbrev i mängden, eller hur? Vårt råd är att du testar dig fram och sedan jämför om någon dag eller tid har en högre öppningsfrekvens än andra. Har den det? Då har du hittat din perfekta dag.
- Samla på dig innehåll – Läste du en artikel som skulle vara intressant för dina läsare? Eller hittade du något nytt som du bara måste skriva om? Lägg cirka 10 minuter per dag på att bara surfa runt och leta efter innehåll till dina nyhetsbrev. Spara sedan ned alla dina tankar och förslag i ett dokument som du kan ösa inspiration ur när det är dags att producera nästa nyhetsbrev.
- När är det dags för erbjudande? För många erbjudande och rabattkoder tappar i längden sin tjusning. Lägg istället kraft på att skapa en plan över när och vilken vara som ska laddas med ett erbjudande. Du kan till exempel ha “månadens vara” som du kombinerar med ett relevant erbjudande.
Producera
Nu har vi gått igenom de viktigaste delarna du behöver tänka på när du startar ditt nyhetsbrev. Du har fått förslag kring hur du bör tänka, och vad ditt nyhetsbrev kan innehålla. Nu är det dags att producera!
- Skapa originalmallar som du kan återanvända. Det är mycket enklare än att varje gång bygga upp nyhetsbrevet på nytt. Skapa gärna två mallar, en som du kan använda för månadsutskick och en annan för specifika erbjudande, hälsningar eller för viktig information.
- Anpassa mallarna till din grafiska profil. Det gör du genom att använda de färger, logotyper och den känsla som du har på hemsidan. Din kund ska direkt känna igen ditt företag.
- Skapa CTA-knappar (call-to-action) för att vägleda läsarna till din hemsida, butik eller blogg (eller dit du vill att de ska klicka sig vidare).
- Placera alltid ut ikoner till dina sociala medier och din hemsida. Det gör det lättare för kunden att dela ditt nyhetsbrev med andra!
- Kontrollera alltid dina länkar och hur ditt nyhetsbrev ser ut innan du skickar ut det. Hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Analysera
När du väl skickat iväg ditt första nyhetsbrev är det även bra att följa upp hur det gick. Gör det till en vana att varje månad samla statistik över hur nyhetsbrevet togs emot. På så sätt kan du se vad som funkar och uppskattas av kunderna. Använd statistiken för att skapa ännu bättre nyhetsbrev! Titta extra på:
- Din mest besökta länk – I regel brukar det inlägg som ligger först vara det mest besökta. Är det ett annat inlägg som toppar läslistan så har det helt säkert handlat om något som intresserar dina läsare mycket. Sikta på att få med fler nyheter med liknande innehåll i dina framtida utskick.
- Din klickfrekvens – visar hur många som har klickat på en eller flera länkar i nyhetsbrevet. En hög klickfrekvens är tecken på att innehållet intresserar dina läsare.
- Din öppningsfrekvens – visar hur många som har öppnat ditt utskick. Analysera när det öppnades, var det inom några timmar efter det skickades ut kan det visa på ett stort intresse. Har du låg öppningsfrekvens behöver du jobba mer med rubriker och ämnesraden för att locka till läsning.
Och du, kom ihåg…
- Låt ditt nyhetsbrev vara luftigt och lättläst.
- Visa tydligt vem som är avsändaren.
- Tips, guider och en hjälpande hand stärker din relation till dina kunder och inger förtroende.
- Vem gillar inte ett bra erbjudande? Men var inte för generös med rabatter!
- Använd så kallade CTA – knappar som uppmanar läsaren att klicka sig vidare till din hemsida, blogg eller butik.
- Visa tydliga kontaktuppgifter och en tydlig länk för att säga upp nyhetsbrevet (du vill ju inte tvinga dem).
- Använd ikoner för dina sociala medier.
- Utvärdera varje månad hur ditt nyhetsbrev levererar för att bli ännu bättre i nästa utskick.
Kliar det i fingrarna för att komma igång med dina nyhetsbrev och vinna dina läsares hjärtan och beundran? Bra! Kör på, utvärdera, fundera och analysera och du ska se att du landar med ett perfekt nyhetsbrev. Vi tror på dig!
Vill du läsa ännu mera? Varför inte börja med att lära dig om du ska informera eller kommunicera med dina kunder?
/ Therese Nilson
Marknadsassistent