När dröm blir verklighet! Det är ingen omöjlighet för dig att lyckas med en viral kampanj. Vi har nog alla sett en och annan video på nätet som nått stora framgångar. Men hur gör du för att lyckas? Vi har undersökt olika virala succéer och identifierat kriterierna som skapar en framgångssaga. Är du och ditt företag redo att bli ett viralt fenomen? Bra då börjar vi!
En viral kampanj är ett smart alternativ för att skapa brus kring ditt företag och varumärke! Idén bakom en viral kampanj är att skapa innehåll som engagerar och gör att folk självmant väljer att sprida ditt innehåll så att fler får upp ögonen för dig och ditt företag. Det låter väl inte helt fel eller hur?
Vad innebär det att något blir viralt?
Ja, hur avgör man egentligen om något är viralt eller bara fått en stor spridning? Stor spridning behöver nämligen inte betyda att något blivit viralt. Det enkla svaret är att något blir viralt när dina besökare självmant väljer att dela ditt innehåll. Stor spridning handlar om hur många person du lyckats nå genom din insats.
- Viralt – många hjälper till att sprida innehållet.
- Stor spridning – du får göra jobbet själv med att sprida innehållet.
Så väcker du rätt känslor!
Det som kännetecknar en viral succe är att det har ett innehåll som engagerar, överraskar eller “drar med” tittaren på något sätt. Titta bara på ALS.s Ice bucket challenge (välgörenhet), PSY-Gangnamstyle (musik och galen dans), NetOnNets – Lager than life (kändisar som Backstreetboys) eller varför inte nämna YMCA (som faktiskt slog igenom före internet). Gemensamt för dessa videos är att de alla framkallar en så stark känsla hos den som tittar att de bara måste prata om, sjunga med eller dela innehållet! Och det är precis vad vi vill uppnå! Så vad bör du tänka på när du ska planera en viral kampanj?
- Känslor – Ilska, frustration, glädje och sorg är alla känslor som du kan anspela på i ditt innehåll. Vad reagerar folk på? Och på vilket sätt? Orättvisor till exempel är något som många människor reagerar på och delar om. Få dina tittare engagerade genom att beröra ett problem, eller något som alla kan känna igen sig i. Ju högre igenkänningsfaktor du uppnår desto mer påverkar du din publik. Se till exempel på videon ”Kära pappa“.
- Humor – Har du tänkt på att de flesta klipp eller bilder som delas vidare är roliga? Tycker din publik att ditt innehåll är roligt är chansen stor att de vill dela det vidare till en vän. Ett klockrent exempel som visar på att det inte behöver att kosta massor för att skapa en viral video är komikern Lucas Simonsson.
- Musik – Inget påverkar oss så mycket som musik, använd det till din fördel. En klatschig låt kan sätta sig på hjärnan! Det skänker dessutom en djupare dimension till ditt innehåll om du väljer att använda dig av till exempel en video. Men var försiktig med rättigheterna och undersök noga vilka låtar du får lov att använda.
- Trender – Även inom trender är igenkänningsfaktorn stor. Finns det någon trend som du kan göra något roligt av? Kanske är VR(Virtual Reality) något för dig? Du kan även använda Google Alerts som låter dig hålla koll trender genom att bevaka olika ämnen. Då kan du skapa ett innehåll kring en trend innan någon annan gjort det – vilket ger ditt innehåll ännu större chans att lyckas!
- “Triggers” – är något som triggar folk eller få dem att sammankoppla ditt innehåll med något i deras egna liv. Ett bra exempel är att ”knyta an” sin produkt till någon vardaglig händelse i publikens liv. Detta blir då en sorts “triggare”. Ett fysiskt exempel är amerikanska matvaruhus som spelar fransk musik, vilket vin som säljs mest? Franskt! Ett annat exempel på triggare är Peanutbutter and…? Jelly såklart!
- Berättelser – Bygg en trojansk häst i form av en berättelse! Tanken här är att skapa en berättelse där du och ditt företag finns med men berättelser går inte att berätta utan att nämna din produkt eller tjänst. Ett sådant exempel är företaget Blendtec som nått stora framgångar med sin videos “will it blend?” där de mixar de mest osannolika saker (bland annat en iphone!) i sin mixer. Du kan inte berätta den historien utan att nämna mixern, eller hur?
- Kort – Vill du göra en video ska den vara kort. Är den för lång är risken att folk inte ens kommer att ge den en chans. Så var snabb, och vill du ha längre klipp, se till att fånga tittare direkt under de första sekunderna!
Kan du planera en viral kampanj?
Ja, visst kan du det! Du kan aldrig styra om just din kampanj blir en stor viral succe eller inte, men du kan alltid hjälpa den en bit på traven. Vi går igenom fem enkla steg på hur du kan planera för att ge din kampanj en extra liten knuff på vägen.
Hitta en wow-faktor
Hitta den där spektakulära, överraskande eller roliga momentet som folk älskar. Det kan röra sig om en berörande text, ett roligt klipp när någon gör ett misstag eller egentligen vad som helst. Behöver du inspiration? Titta igenom ditt Facebookflöde kring vad dina vänner faktiskt delar, det kan ge dig många bra ledtrådar. Och du, content är faktiskt king i detta läget (hur klyschigt det än må låta)!
Gör det lätt att dela
Skapa enkla länkar som är lätta att dela. Var du än lägger upp ditt innehåll – gör det lätt att dela! Utmana andra att dela vidare med en “belöning”, till exempel att ni skänker en viss summa till välgörenhet eller liknande.
Hitta viktiga nyckelpersoner
Ett bra sätt att få igång delningarna är genom att hitta “nyckeldelare”. Det bör vara personer som har många följare i sociala medier. Vill du få spridning på till exempel twitter, kan det löna sig att hashtagga kändisar eller offentliga personer.
Vad är nyttan med ditt klipp?
Ditt innehåll i sig måste ha ett värde för att någon ska dela det vidare. Men hur skapar du “värde”? Du kan till exempel lösa ett problem, upplysa eller förenkla vardagen. Guider och tips & råd är bra exempel på “nyttoklipp”. Tasty som sprider videos om nya recept har till exempel lyckats extra bra med detta.
Varför ska de dela din video?
Se din video genom dina tittarens ögon. Vad innehåller videon som gör att de vill dela den vidare? Är det humor, budskapet eller något annat? Försök hitta den röda tråden för vad som är “delbart” i din video, vad är syftet och vad är målet?
Therese tipsar: När du skapat ett innehåll som du tror håller för en viral succe, testa det! Samla vänner, grannar eller främlingar och be dem tycka till om innehållet utan att berätta vem som står bakom det! Studera deras reaktioner och fråga dem om detta är något de hade kunnat tänka sig att dela på sin privata Facebook. Får du ett “ja” är det bara att köra på!
Men vad gör du sen då?
Du har lyckats med din kampanj och lutar dig nu tillbaka i stolen och njuter av dina framgångar och av hur ditt innehåll sprids över nätet. Men vad ska du göra nu?
- Spinn vidare på succèn – kan du på något sätt göra en fortsättning på det innehåll du har skapat? Kanske läcka lite extra information om din succè som din publik hade uppskattat? En viral succè kan överleva i många år på nätet!
- Skapa mera – Nu när du har blivit varm i kläderna är det bara att fortsätta att producera fler virala framgångar! Kanske är du redan igång med nästa stora projekt nu när du har fått mersmak? Men låt din marknad vila lite mellan gångerna, annars kan det lätt bli mätta på dig.
Känner du att du nu har fått lite bättre kläm på vad du själv kan göra för att skapa en viral kampanj? Bra! Då är det bara att sätta igång och börja planera. Ibland kan det allra minsta faktiskt vara det som slår igenom. Och fördelen? Det måste inte innebära en massiv budget! Så ut och spana, filma och hitta din virala framgång!
Vi tror på dig!
/Therese Nilson
Marknadsassistent