Snapchat för företaget – hiss eller diss?

Postat

Alla pratar om Snapchat, men vad är poängen och hur kan du som företagare använda det? Snapchat har just nu cirka 100 miljoner “snappare” världen över och de blir hela tiden fler. Stora aktörer som CNN, National Geographics och svenska Melodifestivalen har redan hakat på och upplevt stora fördelar och framgångar. Vill du veta om Snapchat är något för dig? Då är det bäst att du gör dig redo!
 

Vad är Snapchat?
Snapchat beskrivs som världens största foto- och videoalbum som alla kan vara med i. Appen låter användarna skicka bilder och filmer till vänner eller följare. Det unika med Snapchat är att det (till skillnad från andra sociala medier) inte sparar innehållet. Användaren kan välja hur länge mottagaren kan se deras snap – mellan 1 och 10 sekunder. Sen försvinner bilden från mottagarens skärm. Det går heller inte att lägga till länkar, gilla/dela eller kommentera någons snap. Snapchat fungerar dessutom bara på mobila enheter som använder Android eller IOS. Men hur ska du då kunna marknadsföra dig på det viset?

Snapchat handlar först och främst om få en personlig relation med dina följare. Det gör du bäst genom att bjuda dem på innehåll som de gillar och som är exklusivt för just denna kanalen, till exempel plåtningar bakom “kulissen”. Din publik på Snapchat vill ha ett ärligt, personligt och nära innehåll. De vill se vad som sker i din vardag. Så se Snapchat som en möjlighet till att bli mer personlig med dina kunder, komma dem närmare och visa dem vem du som företag verkligen är.

Men passar Snapchat verkligen mig?
Den frågan kan endast du och ditt företag svara på. Snapchat tar egentligen inte så mycket tid och eftersom allt sker “live” så är det relativt snabbt och smidigt. Det beror helt enkelt på hur mycket du själv är villig att satsa på Snapchat. Men har du till exempel en yngre målgrupp så är Snapchat en väldigt effektiv kanal att nå ut i. Du kan till exempel:

  • Använda Snapchat som en förlängning av din kundtjänst och svara på frågor.
  • Skicka klipp till dina följare om hur de bäst använder din produkt eller introducera dem till din tjänster. Försök även använda mycket “bakom kulissen” material. Kanske kan du visa när du komponerar ihop en sång om du är musiker, eller hur du producerar dina varor?
  • Använda dig av en ambassadör som “gästar” din snapchat och visar vem du och ditt företag är.
  • Presentera dig och ditt företag på ett mer personligt sätt, vilket i sin tur kan stärka ditt varumärke. Två svenska aktör som satsat mycket på Snapchat är ICA (ICA:s Snapchatkonto Ica Student skickar ibland ut rabattkoder till sina följare) och Madlady som i somras körde en midsommarspecial där de visade olika midsommarkransar via sin Snapchat.
  • Sprida din kunskap. Jobbar du till exempel som föreläsare är det ett utmärkt sätt att sprida dina kunskaper och hitta nya kontakter.
     

Fördelar

  • Är gratis och ett bra verktyg för att bygga en mer personlig relation till dina kunder.
  • Ditt innehåll kan (men behöver inte) vara direkt marknadsföring utan kan handla om allt möjligt, som till exempel en helt vanlig dag på jobbet.
  • Är toppen när det kommer till varumärkesberättelser. Snapchat skapar brus kring ditt innehåll. Dina snaps kan bara ses en gång per användare, och därför kan användaren inte visa någon annan ditt innehåll utan måste berätta om din snap – vilket skapar brus.
  • Innehåller numer annonsmöjligheter för företag men är ännu relativt oprövat i Sverige. Kanske kan du bli en av de första?
  • I Sverige har Snapchat faktiskt gått om Twitter i antal användare.

Nackdelar

  • Har du en äldre målgrupp finns de troligen inte på Snapchat – ännu.
  • Du kan ännu inte att länka till din hemsida eller butik.
  • Det går inte heller att mäta någon direkt trafik från Snapchat till din hemsida.
  • Du kan inte heller lägga till en beskrivning om dig och ditt företag i appen.

8 råd för att sätta igång
Känner du för att testa vingarna med Snapchat och sätta igång? Vad roligt! Allt du behöver göra är att ladda ned appen från App store/GooglePlay och köra igång!
Tänk på det här innan du är varm i kläderna:

1. Börja med att smygtitta
Vårt första råd till dig som vill börja använda Snapchat är att ta det lugnt. Börja med att analysera vilket innehåll som verkar populärt – din framgång är beroende av vilket innehåll du presenterar. Så du behöver göra lite förarbete innan du börjar skicka ut dina första snaps i världen.

2. Skillnaden mellan Snaps och Story
Skillnaden mellan en Snap och Story är tid och tillgängligheten. Medan en Snap är som ett meddelande och endast tillgänglig för följaren i max 10 sekunder så är en Story tillgänglig i 24 timmar. Vi rekommenderar dig därför att först och främst satsa på att producera Stories, de kan dessutom ses flera gånger om vilket inte är möjligt med en Snap.

3. Anpassa dig till omgivningen
Vad verkar populärt? Vad gillar din målgrupp och hur kommunicerar de med Snaps och Stories? Försök hitta innehåll som din målgrupp uppskattar och gillar så att de fortsätter att följa dig. I många fall kommunicerar de flesta Snapchattare inte bara genom text utan också genom bilder, filmer, emojis och filter.

4. Inspireras av andra
Finns det varumärken som hänger på Snapchat som är i samma bransch som du? Eller framträdande profiler som du tror att dina följare gillar? Hämta inspiration från dem för att skapa ditt innehåll. Det är aldrig fel att låta sig inspireras!

5. Ta ut svängarna och var modig
Om det är någon kanal som är allt annat än formell så är det Snapchat. Så våga ta ut svängarna! Humor är till exempel en framgångsfaktor. Men var noga med att inte utge dig för att vara något du inte är – det skiner igenom!

6. Tänk igenom vad du vill förmedla
Sätt dig ned och tänk noga igenom hur du vill att ditt varumärke ska upplevas på Snapchat. Använd sen bilder, videos och allt annat som Snapchat har att erbjuda för att förstärka ditt budskap. Med tanke på att Snapchat använder videos så har du stor möjlighet att påverka dina följare genom att förmedla en mängd olika känslor.

7. Gör Snapsen unika
Många företag använder till exempel Snapchat så att följarna kan ta del av innehåll företaget inte delar någon annanstans. Det kan till exempel röra sig om arbetsplatsen, “bakom kameran moments”, nyheter eller lanseringar. Även tävlingar, rabattkoder och gåvor är populära.

8. Glöm inte att visa att du finns på Snapchat!
Och du, glöm inte att i dina andra sociala medier visa att ditt företag använder Snapchat Du kan till exempel:  

  • Spara ned dina Snaps. Då kan du även dela dem i flera kanaler såsom Facebook eller Instagram (video säljer!).
  • Skriv ut ditt användarnamn på Snapchat tydligt! Du kan också skapa en Snapcode så att dina följare lättare hittar till din Snapchat-kanal. Den fungerar som en QR-kod och går att scanna av för att börja följa dig. En Snapcode går även att lägga till på till exempel dina produkter, visitkort, fakturor och mycket mera!
  • Ladda ned din Snapchat-profil (detta är din Snapcode) och lägg in profilbilden på din hemsida, i ditt nyhetsbrev och i alla dina andra sociala medier. Så här kan du länka din hemsida med en Snapcode.

Behöver du inspiration?
Vi kan tyvärr inte länka direkt till andra företags Snapchatskonton då tjänsten är helt mobilbaserad. Men här kommer några tips om vilka företag du kan följa på din privata Snapchat för att få inspiration till dina egna kommande snaps. Ser du inget på din Snap? Tänk på att du inte kan se något innehåll för kanalerna förrän de lagt upp en Story eller Snap!

  • Fyndiqpunktse
  • Coca Cola
  • Starbucks
  • Arla
  • Tacobell
  • Madlady
  • ICA

Nu när vi har diskuterat vad Snapchat kan göra för ditt företag så har du kanske redan en plan för vad du vill göra. Vill du börja med Snapchat tycker vi självklart att det är riktigt roligt. Snapchat verkar gå en ljus framtid till mötes, och visst är det roligt att vara en av dem som tidigt är med på tåget? Men en del av er kanske hellre väntar, och det förstår vi också. Vi kommer nog att få se mycket mer om Snapchat i framtiden, och förhoppningen är att de även kommer att satsa på att göra det ännu mer “företagsvänligt”. Så Snapchat, ja eller nej, nu eller senare. Nu vet du vad det innebär! Vill du testa så står vi bakom dig.

Lycka till!
 

/ Therese Nilson
Marknadsassistent

Postat Kategorier Okategoriserade