Våra bästa tips för att få lojala följare!

Postat

Fans eller följare? Vad har du? Det är inte det enklaste att få riktigt lojala följare eller “fans” i sociala medier. Men det går om du verkligen satsar och vill! Följare som faktiskt gillar dig, är intresserade och vill veta mer om dig kräver totalt engagemang och uppmärksamhet. Vi har tipsen som hjälper dig på vägen!
 

Att skapa en helt vanlig relation till en kund är egentligen relativt enkelt. De anlitar dig eller beställer varor, du skickar dem e-post titt som tätt och de följer dig troligen på Facebook. Ni har kontakt och en relation. Men hur får du ditt varumärke att bli så pass älskvärt att dina följare blir lojala, kanske rent av fans av ditt varumärke? Jo, då måste du arbeta med din kommunikation!

Vad är ett älskvärt varumärke? 
Det finns troligen flera varumärken i din omgivning som du antingen gillar eller älskar, eller hur? Men har du tänkt på vad det är som gör att du verkligen gillar dem? Vad det än är, så är chansen stor att du pratar gott om företaget inför dina vänner och familj. Om ett ämne som berör varumärket kommer på tal så kanske du direkt glatt börjar berätta om det du har läst om företaget i dina sociala kanaler. Du är med andra ord en ambassadör och lojal kund! Så hur går du tillväga för att få andra att känna så för ditt företag?

Engagemang
Visa att du är engagerad och bryr dig om dina kunder och följare. Det innebär även att bemöta kritik och besvara oväsentliga kommentarer. Engagera dina följare lite extra genom tävlingar, quiz eller annat material de är intresserade av. Prata med dina följare och ta reda på vad som lockar dem och ge dem mer av den varan.

Personlighet
Det är lätt att älska en människa, men svårt att känna detsamma för ett företag. Var personlig och låt din personlighet lysa igenom. Ingen vill prata med en robot! Idag gör många felet att de använder en formell ton i samtal med sina kunder. Var lättsam, var personlig! Dina följare kommer att märka om du är personlig med dem – och på så sätt knyta starkare band till dig. En uppskattad, ärlig och personlig kommunikation minns dina kunder!

Värde
Undersök vad dina följare vill veta mera om kring ditt företag. Kanske kan du fråga dem rätt ut? “Vad vill du veta mer om?” – det kan låta lite läskigt men det visar att du bryr dig. Du vill att dina kunder ska känna att det finns ett “värde” i att vara lojala genom att det ger status, underhållning eller information. Det viktigaste är inte vad det är, utan känslan av att de får ut något av att följa dig och ha kontakt med ditt varumärke.

Variation
Din aktivitet är superviktig för att hålla dina följare intresserade. Däremot är variation A och O. Lite knepigt är det, och det är lätt att trilla i fällan att publicera innehåll som du sedan tidigare vet fungerar. Dina följare är lojala mot dig för att du erbjuder dem något nytt och fräscht. Återanvänd inte gammalt material bara för att du ska ha något att publicera. Satsa tid och engagemang i det du gör – det lönar sig.

Ambassadörer
Som vi pratade om tidigare så är rekommendationer det bästa sättet för att bygga relationer till ett varumärke. Leta upp någon som du tycker speglar ditt företag! Det kan vara en kändis, en idrottsprofil eller en annan person som många ser upp till. Den personens rekommendation kommer på sikt att smitta av sig. Är din ambassadör lojal blir hans eller hennes följare mer benägna att vara ditt varumärke trogna.

Exklusivitet
Erbjud dina lojala kunder något extra som verkligen visar att du värdesätter dem. Du kan lyfta dem i dina sociala kanaler, ge dem en bonuscheck eller bjuda in dem till att testa nya produkter eller tjänster. Låt dem känna sig speciella!

Therese tipsar: Starta ett lojalitetsprogram där du låter dina mest trogna kunder ta del av bonusar eller belöningar. Säljer du en vara eller tjänst kan du till exempel införa bonuspoäng, presentkort eller bonuscheckar. Eller varför inte erbjuda några av dina kunder ett partnerprogram där de genom att bjuda in vänner och bekanta till din verksamhet får någon form av belöning?

Dialog
Prata med dina följare! Hur upplever de dina produkter och tjänster? Har de förslag på vad du kan förbättra? Att be om råd från dina följare visar att du värderar deras åsikter och vill använda deras erfarenheter för att bygga ett ännu starkare varumärke. Att du vill förbättras och är engagerad gör dig omtyckt!

Nu har du fått några tips på vad du kan göra för att få fler lojala följare i sociala medier. Känns det spännande? Ställ in dig på att du ska ha det mest omtyckta varumärket någonsin och jobba mot det målet! Det finns många som har varit där du är nu, kliat sig i huvudet och funderat; “vad krävs egentligen?” Vi har självklart inte alla svar men med våra tips är du en bra bit på vägen. Och du, tänk på att en smiley extra kan ta dig långt!
 

Postat Kategorier Okategoriserade