Få saker är så roliga – och ibland frustrerande – som att lansera ett nytt varumärke. Det kräver noga planering, vilja och en stor portion mod. Så vad ska du göra för att verkligen lyckas med din lansering? Här berättar vi allt du behöver veta för att bli färdig att trycka på startknappen. Är du redo?
Att lansera ett nytt varumärke är en spännande och riktigt rolig process. Tänk, nu ska ju ditt nya varumärke ut och presenteras för världen! Så vad behöver du tänka på, känna till och förbereda dig för? Det ska vi att hjälpa dig med i det här inlägget. Vem vet, kanske blir ditt varumärke nästa fräsare på nätet!
1. Planera
Planering är A och O när du ska lansera ditt varumärke. Var därför ute i god tid och se till att du har en plan som du kan följa. En riktigt bra lanseringsplan tar tid och behöver växa fram. Börja med att besvara dessa frågor för att skapa din plan:
Vilka ingår i din målgrupp?
Vilka är det egentligen som ska bli förälskade i ditt nya varumärke och vad är viktigt för dem? Är det pris, kvalitet eller något helt annat? Hitta det som din målgrupp gillar och anpassa varumärket efter det. Det kan till exempel handla om så enkla saker som att formge din logotyp åt det yngre/äldre hållet eller prisjustera din varor för att passa målgruppens ekonomi. Detaljerad kunskap om målgruppen är nyckeln för att lyckas med lanseringen.
Vad gör dina konkurrenter?
Gör en lista över vilka som är dina största konkurrenter och skriv ner vad du tycker de gör bra/mindre bra. Har de något som du kanske kan använda och sätta din egen prägel på? Värdera även hur ditt varumärke står sig i förhållande till konkurrenterna i fråga om pris, kvalitet och marknadsföring.
Varför ska dina kunder välja just dig?
Det räcker inte med att enkelt säga att du är bäst i din bransch. Du behöver definiera varför du är bäst och varför dina kunder ska välja just dig framför dina konkurrenter. Dina bästa argument kan vara att du har erkänt bra kundtjänst, snabba leveranser eller en riktigt grym nöjd-kund garanti. Det är även bra att markera och använda nyckelord som beskriver och “personifierar” ditt varumärke. Tänk igenom vad du tycker är viktigt att lyfta fram och poängtera det. Du kan till exempel ta fram en skön slogan att använda tillsammans med din logotyp.
Var ska du synas?
Du behöver självklart synas för att växa. Nu när du vet lite mer om din målgrupp är det dags att bestämma vilka kanaler du vill marknadsföra dig i.
- Sociala medier är en självklarhet så har du ingen Facebooksida är det dags att skaffa det nu (du kan hålla den dold fram till lanseringsdagen). Sedan behöver du bestämma om du ska komplettera med Instagram, Twitter, Youtube eller liknande. Använd det du vet om din målgrupp och undersök vilka medier de använder mest. Det ökar effekten av din marknadsföring!
- Vill du använda pressmeddelande tänk då på att branschtidningar vill ha god tid på sig innan de publicera något. Producera och leverera dina pressmeddelande långt före lanseringen.
Therese tipsar: Kanske är smyglansering något för dig? Då kan du börja med att marknadsföra dig redan före lanseringen. Det skapar nyfikenhet och bygger upp förväntningar inför din stora dag. De här marknadsföringsinsatser bör vara små och inte allt för avslöjande eller kostsamma. Se det som ett kortspel där du sitter på riktigt grymma kort, men dessa spelar du ju självklart inte ut förrän det är dags för lansering!
2. Utföra
När du har gjort din plan och känner dig säker på var du vill synas, vilka du vill ska se dig och har en tydlig motivering till varför de ska välja just dig är det dags att göra slag i saken och börja skapa. Spännande! Så vad behöver du göra?
Skapa en logotyp
En bra logotyp ger ditt varumärke dess själ. Så när du funderar över hur din logotyp ska se ut bör du tänka på tre saker:
1) Den ska vara lätt att känna igen.
2) Den ska vara enkel att förklara.
3) Den ska vara visuellt tilltalande.
Låter det knepigt att göra själv? Idag finns det massor av hjälpmedel för att få fram en bra logotyp. Vill du ha experthjälp så finns det många tjänster som kan hjälpa dig. Titta på Logaster, Logosack eller The Logo Company. När du är klar med din logotyp får du heller inte glömma att sprida den i sociala medier, på dina visitkort, hemsida och på andra synliga ställen!
Skapa en hemsida
Alla grymma varumärken har självklart en hemsida som ska spegla dess själ. Så självklart ska även du ha en hemsida! Ladda upp filmer, bilder och text om dina produkter så att dina besökare verkligen kan läsa in sig på dig och ditt företag. Förbered hemsidan i god tid inför lanseringen genom att ha färdigt innehåll att publicera.
Skapa brus kring din lansering
För att verkligen skapa brus kring din lansering är det smart att skapa någon aktivitet kring eller före din stora dag. Uttöver att skicka ut PR till berörda journalister kan du:
- Skapa en tävling där de första hundra som signar sig med sin e-post får 50 procents rabatt på din vara eller tjänst (eller något annat som tilltalar din målgrupp).
- Ställa ut på en branschmässa och dela ut visitkort innan eller i samband med lanseringen. Du kan även erbjuda förhandsbokning av din nya produkt eller tjänst som dina kunder får tillgång till genom en rabattkod.
- Anordna ett större event eller fest. Digitalt eller fysiskt bestämmer du själv. Vill du ha ett fysiskt evenemang kan du hyra en lokal och bjuda in dina potentiella kunder. Önskar du en digital version kan du ha nedräkning inför lanseringsdagen på din hemsida eller skapa en landningssida som berättar om din kommande lansering.
- Använda dig av ambassadörer och låta dem prata om dina produkter eller tjänster i sina sociala kanaler före lanseringen.
Therese tipsar: Sätt upp en “alert” i Google Alerts så får du en notifikation varje gång någon nämner dig eller ditt företagsnamn. Tacka för uppmärksamheten och sprid vidare att “Företag X skriver så här om oss! Vad tycker du?” – det ger dig goda chanser att snappas upp av andra.
Lanseringen av ditt nya varumärke är kanske det allra största som kommer att ske kring ditt varumärke. Så gör det till en riktigt fest! Bygg upp förväntningarna och passa på att tidigt bjuda in de delar av ditt nätverk som du tror är intresserade av att hjälpa till. Många bäckar små som det så fint brukar heta!
3. Uppföljning
Lanseringsdagen är över och du kliar dig lite i huvudet “… men vad ska jag göra nu då?” Jo, det är nu du ska rida på vågen! Den uppmärksamhet som din lansering förhoppningsvis har genererat är ett riktigt guldläge. Så dra igång, tacka och visa uppskattning för all fin respons som du fått!
- Följ upp – Har du kanske valt en aktivitet där du samlar in e-postadresser? Perfekt! Följ nu upp med att tacka dem för att de var med under din lansering och ge dem ett erbjudande de inte kan tacka nej till! Se även till så att det är lätt för dem att dela vidare erbjudandet och även din hemsida till sina vänner.
- Visa att du är igång – Dra igång en kampanj på Facebook, Instagram och i de kanaler där du är aktiv. Markera att du är igång! Kanske kan du även här skapa ett personligt erbjudande. Skilj dock dessa från de som uppgett sin e-post, du vill ju att varje grupp ska få ett unikt erbjudande.
- Tacka de som hjälpt dig – Genom Google Alerts kan du se vilka som har hjälpt till att sprida ditt nya varumärke så se verkligen till att tacka dem! Har du fått hjälp från ditt nätverk, samarbetspartners eller från annat håll – tacka dem också!
- Svara på allt – Om du har lyckats driva bra trafik till din hemsida så är chansen stor att det dyker upp en hel del frågor. Se till att svara på allt och var så aktiv som möjligt de kommande månaderna! Ingen charmas av ett inaktivt varumärke, eller hur?
- Fortsätt framgången – Behåll känslan av att du är “ny och fräsch” genom att producera nytt innehåll på din hemsida och i dina sociala medier. Du vet aldrig när resten av nätet upptäcker ditt varumärke – så var förberedd! Redan dagen efter din lansering behöver du planera för att stärka ditt varumärke.
Nu har vi gått igenom hur du planerar inför, utför och följer upp lanseringen av ditt nya varumärke. Du har nu med andra ord det du behöver för att komma igång, inget stoppar dig från att starta på riktigt. Känner du dig redo för att visa upp ditt varumärke för världen? Vi trodde väl det! Kör hårt!
Vill du läsa mer om varför det är så viktigt att skapa ett starkt varumärke? Då kan vi rekommendera ett av våra tidigare inlägg: Ett starkt varumärke säljer – så lyckas du!