YAY för GIF:ar – men hur använder du dem smartast i ditt företag?

Postat

Alla älskar vi ju GIF:ar! Har du också uppmärksammat den stora popularitet som GIF:ar har generat? Kanske har du sett dem i nyhetsbrev, på sociala medier och på andras hemsidor. Ja, de är överallt! Så hur kan du själv skapa häftiga GIF:ar och använda i din egen marknadsföring? Det och lite till kommer vi att hjälpa dig med i detta inlägget.
 


GIF från Primark som är en flitig användare av GIF:ar

Vad är en GIF?
En GIF är ett lågupplöst bildformat som används för att spela upp snabba bilder i en så kallad “loop”. Oftast består de från början av korta sekvenser från ett videoklipp eller bilder som sedan klipps ihop till en rörlig bild. GIF:arna var faktiskt populära reda på 1990-talet och har nu kommit tillbaka i full fart. Fler och fler företag börjar också inse att GIF:ar är ett populärt sätt att sätta liv på ett budskap och har därför en förmåga att vara mer engagerade än en vanlig stillbild.

Vad kan du använda GIF:ar till?
GIF:ar kan vara väldigt fördelaktigt för företag inom alla branscher (framförallt om du vänder dig till en yngre publik). Det är dessutom roligare och mer engagerande än andra bildformat. Så vad finns det för fler fördelar med GIF:ar?

  • Det är enklare än film – det går både snabbare och enklare att skapa en GIF än en hel videosnutt. GIF:ar spelas dessutom upp automatiskt vilket innebär att fler kommer att se hela ditt budskap. Du kan också skapa animerade GIF:ar med till exempel din logotyp.
  • Framkallar känslor – GIF:ar är väldigt effektiva för att snabbt visa känslor, miljöer och människor. Det är svårt att få med saker i en enda bild, men med en GIF kan du fånga flera sekvenser samtidigt. Se det som en miniberättelse (och vi vet ju alla vid det här laget att en bra berättelse säljer!).
  • Ökar engagemang – Att använda GIF:ar i dina sociala medier, e-postutskick och nyhetsbrev har visat sig öka engagemanget hos dina följare. Så varför inte skapa en GIF som din profilbild i ditt senaste nyhetsbrev eller som en rörlig logga på din hemsida?
  • Skapa en introduktion eller hjälpvideo – med en GIF! Det är mycket billigare än att spela in en video, går snabbt och är enkelt för dina besökare att ta till sig.
  • Skapa en mer levande hemsida – Kanske kan du använda GIF:ar för att visa upp dina varor och tjänster på din hemsida? Eller varför inte använda en GIF som startbild? Det gör att din hemsida känns mer levande och rörlig! Ett företag som har lyckats väldigt bra med att använda GIF:ar är till exempel Mailchimp. Där får du som användare en virtuell high-five när du skickat iväg dina nyhetsbrev. Kanske går det att få till någon liknande lösning på din hemsida när någon kontaktat dig eller handlat?

Så skapar du GIF:ar själv
Nu är du troligen jätteivrig på att komma igång och skapa GIF:ar själv, eller hur? Det är faktiskt riktigt enkelt. Skapa en GIF själv i Photoshop eller annat bildredigeringsprogram (finns mängder av både appar och program) och du är igång. Det är även enkelt att skapa den direkt på webben.  Här kommer tre val kring hur du kan skapa dina egna GIF:ar:

1. Använd dina videoklipp
Kanske använder du Youtube för att sprida dina videofilmer? Då kan du enkelt göra om delar av dessa till GIF:ar. Använd ett program som Imgur och gör så här:

  • Gå till Imgurs video till GIF och ladda upp ditt videoklipp med hjälp av länken.
  • Välj var du vill att videon ska börja och sluta.
  • Klicka på “create GIF”.
  • När GIF:en är klar kan du antingen ladda ner den eller skicka den direkt till din mail. En del tjänster erbjuder även direktdelning via verktyget för att anpassa bilden till Instagram, Facebook eller twitter.

2. Använd dina bilder
Vill du använda bilder så rekommenderar vi antingen Giphy eller EZgif

  • Ladda upp bilden/bilderna du vill använda
  • Tryck “ladda upp bild”
  • Du kan i detta läget även ändra storlek och filter på bilderna.
  • Förhandsgranska din GIF och spara sedan ner den

3. Skapa egna GIF:ar i Photoshop
Vill du verkligen gå all-in och skapa avancerade, animerade eller högupplösta GIF:ar rekommenderar vi dig att läsa Elsa Billgrens guide för hur du kan skapa egna GIF:ar i Photoshop. Den är toppen och hon visar steg-för-steg hur du ska gå tillväga!

Therese tipsar: Tänk dock på att en del av de färdiga GIF:arna som finns på nätet kan vara upphovsskyddade. Kolla därför noga igenom vad som gäller för respektive bild innan du delar den. De GIF:ar som du skapar med eget innehåll är självklart ofarliga.

Nu vet du precis hur du ska göra för att skapa egna GIF:ar! Roligt va? GIF:ar är ett riktigt roligt bildformat som bara verkar växa sig mer och mer poppis på nätet. Så vill du vara modern, framåt och lite nyskapade så är GIF:ar perfekt. In och testa, skapa och experimentera så ska du se att även du kommer att bländas av GIF:arnas charm.

 

// Therese Nilson
Marknadsassistent 

Postat Kategorier Okategoriserade