Undrar du varför det aldrig står om ditt företag i tidningen eller varför bloggare inte skriver om din grymma affärsidé? Då är det dags att satsa mer på PR! PR är ett väldigt bra och kostnadseffektivt sätt att skapa intresse för ditt företag utan att det direkt påverkar din marknadsbudget. Kanske tycker du att det verkar svårt? Faktum är att det handlar mest om en bra strategi och att komma igång!
“Syns du inte, finns du inte”. Det låter kanske självklart idag när det finns många olika kanaler att synas i – alla ska synas på Facebook, Instagram, på mässor, på Google, med flera! Men när det finns många kanaler är det ibland svårt att avgöra vad som är värt att satsa på för dig.
För småföretagare är det värt att titta närmare på PR som medel för att synas mer. PR står för Public relations, eller förtjänat utrymme. Det kan innefatta allt från att till exempel prata med journalister så att de vill skriva om dig, till att få en Instagram-stjärna att plocka upp just din produkt i ett inlägg.
Arbetar du med PR på rätt sätt är det kostnadseffektiv marknadsföring. Men hur vet du vad du ska göra? Hur vet du vad som funkar? Vilka aktiviteter ger högst avkastning på din investering?
Svaret är inte alltid detsamma. Ett steg i rätt riktning är att ordentligt göra hemläxan innan du spenderar pengar på olika aktiviteter. I den här guiden ger vi dig tips på hur du kan utforma din PR för att skapa en bra strategi med stjärnresultat!
Steg 1: Målgruppsanalysen
Börja med att undersöka vilka som ingår i din målgrupp. Det gör det enklare att skapa kontakt med din drömkund och hjälper dig att öka försäljningen eller antal användare.
Tre steg på vägen:
1. Gör en lista över dina potentiella kunder.
2. Dela in dem i olika grupper.
3. Identifiera de som har mest nytta av din produkt eller tjänst.
När du gjort det har du fått fram din primära målgrupp. Nu behöver du ta reda på mer om den här gruppens karaktär. Det handlar om allt från ålder, inkomst, kön, jobb, till beteenden, vad de påverkas av, vad de läser, och så vidare. Skriv så utförligt som möjligt och prioritera de saker du tror är viktigast.
Du kan förfina din analys genom en enkät via till exempel SurveyMonkey som dina existerande kunder får svara på. Eller fråga dina vänner och personer som du litar på – hur ser de på ditt företag och dina produkter. När du har den här information på plats har du en bra utgångspunkt att jobba från. Det är alltid enklare att veta vad du ska göra och vilka aktiviteter du ska satsa på när du vet vem som får ut mest av dem!
Vill du läsa mer om hur du hittar rätt målgrupp? Ja, då hittar du ett inlägg på bloggen om hur du identifierar just din målgrupp.
Steg 2: PR-verktygslådan
Vad är egentligen en nyhet?
Att få ut dina nyheter och ditt budskap i media skapar trovärdighet och lockar nya kunder. Men för ett ungt företag är det inte alltid lätt att få den uppmärksamhet som du (såklart!) förtjänar.
Ditt företag lanserar en ny produkt och ni är så peppade och den är så häftig och … Varför är det inga journalister som ringer?
Nu får vi ta ett steg tillbaka. Du har säkert en supercool vara eller tjänst med världens potential, men om DU vore journalist och fick 100 pressmeddelanden, mejl och tips varje dag, skulle du då skriva om just detta?
Det handlar helt enkelt om att fundera på hur du kan få journalisten att tycka just din nyhet är värd att skriva om. Hur får du veta det? Du gör din hemläxa!
Skapa en medialista
1. Vilka tidningar är relevanta för din nyhet och ditt företag? Du måste vara självkritisk och fundera över vem som ”faktiskt” är intresserad av dig och ditt företag (eller nyheten du vill gå ut med). Om du säger ”alla” är sannolikheten hög att du inte kommer någonvart. Du behöver hitta dina mest relevanta media – de som vill veta mer om din lösning eller produkt. Börja med att fråga dig vilka media din målgrupp läser och följer. Vad har dessa tidningar (om det är tidningar) skrivit om? Vilka ämnen är intressanta?
Att ett företag till exempel har tagit in pengar från kända investerare till en ny lansering kanske inte är intressant för en journalist som jobbar på Dagens Medicin, nyheten handlar ju om finansieringen. Däremot kanske media som rapporterar om affärsnyheter är mer intresserade av att presentera en sådan nyhet!
2. Vilka journalister är relevanta för din nyhet och ditt företag? Du behöver också undersöka vilka journalister som det är bäst att kontakta. Vem skriver om ditt område? Vem brukar göra den här typen av artiklar? Läs tidningen (om det är en tidning) och leta efter artiklar inom ämnet.
När du har hittat de mest relevanta journalisterna, läs igenom vad de har publicerat tidigare för att se om något är relaterat till ditt företag.
3. Skapa en lista över de tidningar och journalister som är viktigast för din bransch. Bygg på med information om journalisten, om ni har varit i kontakt och så vidare, så att du nästa gång det är dags att presentera en nyhet, snabbt kan kontakta rätt personer.
Sätt ihop ett pressmaterial
Vad ska du då tänka på när du skriver pressmeddelanden? Här har vi samlat några tips på vad du ska tänka på när du skriver ett pressmeddelande.
De bästa tipsen för ett grymt pressmeddelande:
- Inte längre än 1 A4.
- Visa att det är ett pressmeddelande genom att skriva det tydligt i övre vänstra hörnet av dokumentet.
- Ange datum och tid för distribution i dokumentet.
- Sätt din företagslogga i övre högra hörnet.
- Beskriv nyckelbudskapet med en tydlig rubrik – skriv i presens, till exempel ”Idag släpper XXX …”
- Rubriken ska följas av en ingress – en tydlig, kort beskrivning av det huvudbudskap som du vill förmedla i pressmeddelandet.
- Inkludera cirka två citat i texten. Citaten kan vara från företagets talesperson, till exempel vd eller grundare. Om du till exempel lanserar en produkt tillsammans med en kund eller partner, inkludera även ett citat från dem. Den ”vanliga” strukturen är text – citat – text – citat.
- Inkludera tydliga kontaktdetaljer – vem ska journalisten kontakta för mer information, för att få högupplösta bilder eller för intervjuförfrågningar?
Inkludera en ”Om oss”-sektion i slutet. Det kan vara en kort beskrivning av företaget, grundare, tjänster eller produkter och webbadressen.
Pressbilder
Se till att förbereda en eller ett par proffsiga bilder som du kan använda. Det kan vara på teamet, produkten när den används eller av företagets talesperson. Bifoga aldrig stora bilder i mejl när du skickar ut informationen till journalister. Lägg istället bilderna på din hemsida och länka dit så att journalisten kan ladda ner dem därifrån.
En bra idé är att samla alla pressmeddelande på en Press-sida på din hemsida och även artiklar eller annan media som ditt företag har fått. Det är ett smart sätt att bygga förtroende och visa kunder vad som har hänt i bolaget.
Steg 3: Sälj in din nyhet
När ditt pressmeddelande är klart är det dags att kontakta journalisterna på din medielista. Det finns såklart en massa olika sätt att få en journalist på kroken, men först och främst handlar det om att ha en intressant nyhet.
Och hur blir den intressant? Samla all information som har nyhetsvärde, till exempel produkt, antal användare, grundare, argument varför detta kommer att förändra industrin, hur ni skiljer er från konkurrenterna, varför ni kommer att lyckas, och så vidare. Samla alla fakta och argument i en kort och tydlig pitch. Medias livsluft är nyheter så du behöver pitcha nyheter som lockar tidningens läsare. PR handlar om att förpacka och sälja nyheter.
Var personlig men proffsig
Ett bra sätt att komma i kontakt med journalister eller bloggare är via mejl. Försök göra meddelandet personligt och förklara varför du kontaktar just honom eller henne. ”Jag kontaktar dig eftersom jag läste din artikel om … och jag tänkte att … skulle vara intressant för dina läsare att veta mer om …”
Inkludera ett kort, säljande intro till ditt företag, och namn på kontaktperson. Skicka inte mejlet på fredag eftermiddag eller någon annan eftermiddag heller för den delen! Får du inga svar? Följ upp ditt mejl med ett telefonsamtal och boka den där intervjun.
Steg 4: Kommunicera ut ditt budskap
Det finns flera verktyg som kan hjälpa dig att kommunicera ditt pressmeddelande, men för många företag räcker det med att man skickar ett mejl till alla relevanta journalister och kontakter. Om det bara är ett par stycken, skicka ett personligt mejl med ditt pressmeddelande bifogat till var och en och förklara varför du tycker det är relevant för honom eller henne.
Om det är många du vill skicka pressmeddelandet till, skicka pressmeddelandet direkt i e-posten. Glöm inte att sätta alla mottagare på hemlig kopia!
Är du peppad att komma igång? Toppen! Gör det inte svårare än vad det är, utan testa! Försök tänka ut vad du tror journalisten är intresserad av och ge inte upp om du inte får svar direkt. Vi hejar på dig!
Vill du läsa mer? Då tycker vi du ska läsa denna artikel kring hur du bygger ett starkare varumärke!