Janna Jarlman lämnade bolagskarriären för att anta en ny utmaning och testa entreprenörsvingarna. Med bolaget Competencer, där vem som helst enkelt kan hitta en egen coach eller terapeut, vill hon att fler ska ta hjälp för att ge karriären raketfart, hitta balans eller få mer motivation och pepp i tillvaron.
Foto: Yolanta Birkhāne
Vi sladdar in på Norrsken House i Stockholm för att prata mer med Janna som är en av grundarna till företaget Competencer.
Hej Janna! Vad är det ni gör på Competencer?
Competencer samlar coacher, terapeuter och andra experter som hjälper människor med hälsa och personlig utveckling på ett och samma ställe. Vi gör det möjligt att jämföra olika profiler för att sedan, enkelt, smidigt och online, boka och anlita den som du gillar bäst, oavsett var du bor.
Hur föddes idén till Competencer?
Det var faktiskt när jag skulle träffa en ledarskapscoach via nätet som behovet uppstod – jag kom från e-handelsvärlden och handlade själv mycket på nätet. Eftersom jag hade jobbat med just e-handel blev jag helt förbluffad över hur knepigt det var när jag skulle köpa en timmes coaching. Detta borde ju vara ännu enklare att sälja än en fysisk vara!
Jag pratade med min kompis Tove och hon ville själv hitta en karriärcoach men hade fastnat eftersom hon inte visste vem hon skulle vända sig till. Så där någonstans började vi klura kring en lösning och Competencer växte fram. Idag har vi en plattform som samlar en mängd olika profiler och gör det möjligt för människor att ta hjälp av dem via bland annat videomöte. Vi vill att distansen ska vara ett problem utan våra rådgivare och terapeuter kan du “träffa” oavsett var du bor.
När ni startade Competencer, drog ni igång direkt eller hade ni en affärsplan och strategi klar?
Vi gjorde en hel del research innan vi startade! Vi läste studier om internetterapi, vi intervjuade coacher, skickade ut enkäter och så vidare. Vi höll på så i nästan sex månader innan vi beslutade oss för att faktiskt säga upp oss från våra jobb och köra. Det var lite läskigt att säga upp sig och kasta sig ut i det okända, men jag ångrar det inte!
Har ni varit tvungna att skruva på ursprungsidén?
Det har vi absolut! Bara för att vi hade gjort vår research innan vi drog igång innebar det inte att vi hade alla svar och framförallt inte alla rätta svar, haha! Vi har framför allt skruvat på vår affärsmodell och lagt större fokus på företag. Efter ett tag märkte vi en stor efterfrågan både från företag som har egen rådgivning och från bolag som vill investera i sina anställda och enklare kunna erbjuda skräddarsydda program inom stress, hälsa och ledarskapsutveckling.
Det är en av de stora styrkorna i ett litet bolag, vi är dels nära marknaden och kan plocka upp önskemål och trender, men också att vi arbetar väldigt flexibelt. Vi är öppna för och kan lägga om strategin för att snabbt ta vara på möjligheter som dyker upp.
Vad är det som är roligt med att driva eget företag?
Det är grymt kul eftersom jag har mycket ansvar och inflytande över vad det faktiskt är som händer. Sedan är det ju väldigt roligt att sälja en produkt som jag tror på och där jag kan jobba nära kunden och leverera något som jag vet att de behöver och uppskattar.
Vad har varit svårast med att starta företag?
Egentligen samma som ovan tycker jag. Det är ju utmanande när jag ska bestämma allt själv och dessutom vet att jag är ytterst ansvarig för hur det går. Jag kan inte stänga av 2-3 dagar och bara strunta i att kolla mejlen, det vill jag inte ens, eftersom det är mitt företag som drabbas om jag missar något. Vi försöker däremot leva som vi lär och inte jobba alltför mycket under långa perioder så att det blir helt ohållbart i längden. Att driva ett företag känns ofta som ett sprintlopp, men det är ju ett maraton och jag måste se till att jag håller hela vägen.
Är Competencer ditt första företag?
Ja, men sedan vi startade har jag även startat ett annat bolag, PressFWD.se, som är en byrå som arbetar med strategisk kommunikation och digitalisering. Vi hjälper både mindre bolag med varumärkes- och budskapsstrategi, lanseringsstrategi och kommunikation i olika kanaler (PR, sociala medier och så vidare) och lite mer etablerade bolag som behöver en skjuts i sitt digitaliseringsarbete.
Hur fungerar det att driva två bolag?
Det handlar helt om vilka jag omger mig med! Om jag drev båda bolagen själv hade det inte fungerat alls, haha! På Competencer har jag ett grymt team som jobbar järnet och på PressFWD har jag en duktig partner som driver företaget.
Kort om Janna Jarlman
Ålder: 33 år
Familj: Ja
Bor: Stockholm
Gör på fritiden: Tränar, träffar vänner, reser och budar på konstiga prylar på onlineauktioner.
Bakgrund: Läste på Handelshögskolan i Stockholm och har jobbat på bland annat Blocket, Millicom, Rocket Internet och Zalando.
Du var anställd innan du startade eget. Vad jobbade du med då?
Hmm låt mig tänka! Efter jag pluggat färdigt började jag som trainee på Schibsted Media Group. Där fick jag jobba med projektledning, varumärken, innovation, internationalisering och digital försäljning på bolag som Blocket och Svenska Dagbladet. Efter det började jag jobba på det skandinaviska kontoret för ett tyskt företag som heter Rocket internet. De har startat bolag som MyCityDeal, Zalando och Glossybox. Där jobbade jag under ett par år med projekt på både den svenska och internationella marknaden. De startade en massa företag under den tiden och det var en riktigt bra skola för att starta digitala bolag. Sedan jobbade jag på Kinneviksbolaget Millicom där jag var med och lanserade en satsning inom mobil utbildning. Väldigt annorlunda från de västerländska marknaderna (vi jobbade mot Afrika och Centralamerika), men väldigt spännande!
Varför driver du företag?
Jag började skriva affärsplaner på gymnasiet och har nog sedan dess varit biten av entreprenörsflugan. Jag tycker helt enkelt det är otroligt motiverande att bygga företag och att själv kunna arbeta både med strategi men också implementering ner till minsta detalj. Omväxlingen under dagen tycker jag är bland det bästa! Trots att det vissa dagar innebär att jag sitter och skriver svar i kundsupporten, får plocka upp telefonen och kallringa kunder eller får se till att wifi:et fungerar!
Hur ser en typisk dag ut för dig?
Jag brukar gå upp halv sju och träna eller ta en promenad med vår hund. Sedan sticker jag till jobbet och börjar oftast med att planera dagen – vilka möten har jag, vilka uppgifter behöver jag lägga tid på, och så vidare. Jag har blivit mycket bättre på att planera mina dagar. När du driver eget blir det annars mycket brandsläckning och man springer på alla bollar, även de som kanske inte är akuta. Idag är jag noggrann med min plan och mina prioriteringar. Förutom början på dagen är inte den ena dagen den andra lik. Vissa dagar har jag möten med kunder och teamet i princip hela dagen och andra dagar sitter jag och jobbar i lugn och ro. Då kan det vara allt från att sätta upp e-postflöden till kunder och supportfrågor, till att utveckla material till investerare, att sätta ihop facebookannonser eller se till att wifi:et fungerar. Eller tusen andra saker!
Vem bollar du idéer med?
Framförallt mina kollegor så klart, min kille som också driver eget (grymma tjänsten Playpilot som samlar alla streamingtjänster, får jag skryta lite haha?), men även andra som jag har kontakt med. Det är en nackdel med att driva eget – i en organisation har du ofta både specialister och människor som är mer seniora som kan hjälpa dig när du kör fast eller behöver inspel. Vi är ett mycket mindre team, så då måste jag själv ta ansvar för att hitta de där personerna utanför företaget. Men jag tycker att jag har arbetat upp ett bra nätverk med personer som kompletterar mig och kan ge andra perspektiv, det är viktigt. Jag gillar att bli utmanad!
Vilken är den viktigaste lärdomen?
Att allt tar längre tid än vad du tror och hur viktigt det är att se till att du mår bra, då orkar du mycket mer! Jag har också lärt mig vikten av att få in rätt personer i teamet. Är du ett litet team kan varje ny person in både göra eller förgöra företaget. Och att jag inte kan lösa allt själv, utan att det är helt ok att be om hjälp ibland! Många lärdomar som du märker haha!
Dina bästa tips till den som funderar på att starta eget?
- Sätt igång och gör! Fastna inte i idén och med att skriva den perfekta affärsplanen. Våga testa i liten skala så fort som möjligt. Det är när du väl sätter igång som du märker vad som fungerar och inte. Det är alltid bra att göra hemläxan innan, men ofta finns det enkla sätt att med små medel testa sin idé och då får du “riktig” feedback.
- Lyssna på kunden men våga fatta beslut! Det är viktigt att vara lyhörd inför omgivningen och potentiella kunder, det kan vara den viktigaste informationen du får fram i början. Men du måste också hitta ett läge där du känner dig trygg i att säga “Stopp” och bestämma dig för en plan. Om du inte lyssnar på feedback riskerar du att träffa fel, men om du inte säger stopp och bestämmer dig för din strategi är risken att du hela tiden ändrar dig och att resultatet varken blir hackat eller malet.
- Skär ner på onödiga kostnader, pengarna ska ofta räcka längre än vad du har tänkt dig.
- Hitta grymma bollplank! Det kan vara en coach, en mentor, eller en kompis som har lite annan erfarenhet, eller bara mer erfarenhet, som du kan prata med. Det är helt ovärderligt att ha en eller ett par personer som är införstådda med ens företag att diskutera med, både när det går bra, men ännu mer när saker går dåligt.
- Rekrytering är A och O. Det handlar inte bara om någon är duktig eller ej, det är precis lika mycket attityd. Så lägg tid och energi och våga testa personerna ordentligt innan du committar.
- Om du har en respektive – se till att han eller hon är med på planen från början. Att starta eget tar både tid och energi och det är viktigt att ni gemensamt är överens om hur ni ska hanterar företaget i förhållande till resten av tillvaron.
Vill du ha fler tips på hur du bli en riktigt grym entreprenör? Då kan du läsa fler tips här!