Du som tänkt sätta tänderna i det här med digital marknadsföring får ofta rådet att “bara sätt igång och testa!” Och visst är det ett jättebra råd – att testa är till och med nödvändigt för att lyckas. Men faktum kvarstår. Det vimlar av verktyg, kanaler och kluriga förkortningar och det är lätt att bli svettig. Så var ska du börja?
Digital marknadsföring är härligt på det sättet att det går att lyckas även om du inte har massor med pengar eller mängder med förkunskaper. Det finns dessutom oerhört många möjligheter vilket är underbart – men också en aning stressande. Så var börjar du? Vad får du bara inte missa?
Det fina är att du inte behöver kunna allt för att sätta igång. Halva grejen med digital marknadsföring är nämligen att testa. Du ska testa, mäta, utvärdera – och så testa igen. Och på tal om halvor … ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half” sa John Wanamaker (född 1838) och så var det ju förr. Men inte längre! Traditionell och digital marknadsföring må vara samma sak i grunden, men den digitala har fördelar som gör den löjligt attraktiv:
- Du har möjlighet att vara EXAKT där din målgrupp är, och där de tar beslut, vid den tidpunkten när de är som mest mottagliga för ditt budskap.
- Den är mätbar vilket betyder att du vet precis vad som inte fungerar.
- Den är inte skriven i sten utan går att justera och förbättra.
Attrahera, engagera, konvertera
Kom ihåg att grundsyftet med digital marknadsföring handlar om att attrahera, engagera och konvertera. Du vill att målgruppen ska bli attraherad av ditt material, engageras av det och därefter konvertera – alltså göra det du vill att den ska göra. Det kan vara att anmäla sig till nyhetsbrev, registrera sig på ett evenemang eller köpa din produkt.
6 steg på din digitala marknadsföringsresa
Redo för din digitala marknadsföringsresa? Då kör vi. Här kommer tips – och massor med länkar där du kan lära dig mer.
1. Börja från grunden
Gräv nu inte ner dig så djupt i strategier att du inte kommer vidare, men gör din hemläxa. Det är dags att ta reda på vad du vill och vilket uppdrag du ska sätta tänderna i!
- Mål för företaget? Din digitala marknadsföring ska hjälpa dig att nå dit.
- Ditt övergripande mål med digital marknadsföring?
- Budget?
- Vilken är målgruppen, och vilka kanaler använder den?
För att sätta mål kan du jobba med så kallade KPIer, alltså key performance indicator vilket vi översätter till nyckeltal. Om du har jobbat lite med digital marknadsföring tidigare är en bra början att sätta nyckeltal och mål i förhållande till hur det gick då. KPIer kan exempelvis vara antal nya kunder, hur många som fyller i kontaktformuläret eller hur många som laddat hem en demo.
Vilka KPIer som bra för dig beror på dina mål och hur din verksamhet ser ut. Du kan googla för att få inspiration, och läsa mer om KPIer här.
2. Skaffa (lagom mycket) koll på kanaler och verktyg
Det tål att upprepas: gräv inte ner dig i allt nu. Du får tillfälle att lära dig mer framöver! Heymos tips är att du väljer ut ett par kanaler, lär dig grunderna om dem, gör en plan och sätter igång att skapa innehåll. Ta en titt på din grundanalys: var finns din målgrupp och vilka kanaler använder den?
Ett litet urval av kanaler och verktyg:
- Din hemsida
Navet i din digitala marknadsföring. Det är hit du vill att din målgrupp ska hitta. När de väl är här kan du inspirera, engagera och konvertera dem så mycket som behövs för att du ska nå dina mål. Se till att den är användarvänligt uppbyggd (använd Hemsida24s mallar så får du mycket hjälp). Fler tips är att den ska vara fylld med relevant innehåll för din målgrupp, smarta texter och bilder som hjälper dig nå dina mål och klickvänliga CTAs. CTA står för Call To Action och det är uppmaningar om vad besökaren ska göra härnäst, exempelvis “läs mer”, “klicka här”, “testa nu”, “köp!” och så vidare. Här kan du läsa mer om CTA. - SEO eller sökmotoroptimering
SEO står för Search Engine Optimization, på svenska kan man säga sökmotoroptimering. Syftet med det är att hamna så högt upp som möjligt hos sökmotorerna så att målgruppen kan hitta dig när de söker på till exempel Google. Visst vill du också synas där? Läs Hemsida24 tips om SEO
Hemsida24 tipsar: För att du ska lyckas med din sökmotoroptimering har vi tagit fram en SEO-guide till dig för att hjälpa dig på traven. Du hittar guiden inloggad på ditt konto, klicka på ”Inställningar” och sedan på ”SEO”. Logga in och ladda ner SEO-guiden
- SEA eller sökmotorannonsering
SEA står för Search Engine Advertising, vilket också handlar om att synas högt upp på sökmotorerna. Men till skillnad mot SEO rör sig SEA om att du köper en annonsplats på exempelvis Google. En kombination av SEO och SEA brukar vara ett smart drag! Börja med att lära dig mer om Google Ads (tidigare Google Adwords). Här hittar du 8 tips på hur du lyckas med din Adsannonsering.
Hemsida24 tipsar: Om du snabbt vill komma igång med din annonsering på Google gör du det enkelt direkt i verktyget med Hemsida24 Annonsera. Sätt din budget, bestäm tidsperiod och vilka sökord som du vill synas med på Google. Läs mer om Hemsida24 Annonsera
- Sociala medier
Vill du skapa engagemang (japp, det vill du!) är sociala medier ett måste. Här flödar alternativen. Facebook, Snapchat, Twitter, LinkedIn … Välj de som din målgrupp använder. Om det är många, välj ut en eller två som du är nyfiken på och som passar dig. Kontinuitet är viktigt på sociala medier, så se till att regelbundet posta relevanta och engagerande inlägg. - E-postutskick
E-postmarknadsföring är ofta väldigt kostnadseffektivt. Det finns bland annat verktyg som Mailchimp, Paloma och Apsis för att skapa snygga, smarta och mätbara utskick. Här hittar du tio tips för bra e-postutskick.
3. Gör en plan och sätt igång
Nu är det läge att bejaka din nyfikna och orädda sida! Sätt igång!
- Börja med att göra en plan. Om du inte har någon plan, hur ska du då veta åt vilket håll du ska gå? Hur ska du kunna mäta och jämföra dina resultat? Och hur ska du kunna lära dig av dina misstag? Bäst att ha en plan, alltså! Kika på grundarbetet du gjorde i steg 1. Välj kanaler. Hemsidan är det minsta du ska välja! Glöm inte att sätta upp mål för dina olika insatser i dina olika kanaler.
- Skapa innehållet till dessa kanaler.
- Publicera!
4. Mät, utvärdera och fira!
Grattis, nu är du igång på riktigt! Dags att dra nytta av den digitala marknadsföringens fördel – att den är mätbar. Mät först och främst enligt den plan du satt upp, de KPIer som är viktiga för dig. Jämför med dina mål. Går det åt rätt håll? Fira det som är värt att fira. 🙂
Kanske hittar du nya KPI:er längs vägen som känns aktuella att mäta på? Kör bara kör!
Men … Hur mäter du? Det beror på vilka kanaler du valt. Grundverktyget du ska kolla in är Google Analytics, ett analysverktyg som ger dig svar på hur det går med dina Adwordsannonser. Det ger dig även statistik över till exempel trafiken på din hemsida och blogg. Riktigt bra verktyg som dessutom är gratis.
Hemsida24 tipsar: Du vet väl att du kan mäta trafiken på din hemsida genom att koppla ihop den med Google Analytics? Läs mer Google Analytics på din hemsida här.
5. Justera
Nu kommer vi till en annan fantastisk möjlighet med digital marknadsföring, nämligen det faktum att den är förändringsbar. Till skillnad från till exempel en dyr, printad annons eller en billboard utmed vägen så kan du gå in och fila i dina annonser – eller stryka dem helt – efter hand. Satsa på att vara flexibel så att du kan ändra vartefter du lär känna målgruppen.
Hemsida24 tipsar: I Google Ads kan du till exempel göra tre annonser; mäta och utvärdera och sedan stryka den som fungerar sämst. Gör en ny. Fortsätt så och byt löpande ut det som fungerar minst bra. Snart är du värsta proffset!
6. Testa, mäta, utvärdera, justera. Testa, mäta, utvärdera, justera, testa…!
Och så fortsätter du så här: testa, mäta, utvärdera, justera. Om och om igen. Nöj dig aldrig. Var aldrig rädd för att testa nåt nytt! Och glöm inte fira framgångarna mellan varven.
En kort sammanfattning:
Ok, vi är klara. Dags att knyta ihop säcken med två sammanfattande tips. Läs dem – och sen är det bara att köra. Lycka till!
- Var sjutton börjar du? Med att göra en plan. Målet för företaget och för din digitala marknadsföring? Målgruppsanalys och val av kanaler? Budget? När du har de svaren – då sätter du igång! Börja förslagsvis med en hemsida med bra SEO, relevant innehåll och smarta CTAs. Gör hemsidan till knutpunkten för resten av din digitala marknadsföring.
- Vad får du bara inte missa? Att göra en plan, testa, mäta, utvärdera och justera. Om och om igen!