Som du vet, är en stabil försäljningen a och o för dig som företagare – men hur gör du egentligen för att få nya kunder? Många ser det som en rolig utmaning, medan andra förknippar försäljning med något som ger en jobbig känsla. Som tur är finns det en lösning som gör försäljning både enklare och roligare. Nu har vi samlat de bästa tipsen för hur du lyckas med försäljning på nätet!
Vi vet, alla föds inte med den fantastiska “säljgenen”, men faktum är att du inte behöver ha den för att lyckas med din försäljning. Idag handlar det mest om att förstå dina kunder och att visa att du genuint bryr dig om dem – det är då du sätter ringar på vattnet och de väljer att rekommendera dig vidare. För att hjälpa dig på vägen kommer här 5 smarta tips!
1. Skapa relationer
Att relationer skapar affärer har du säkert hört innan men varför är det egentligen så? Jo, genom att låta kunden lära känna dig som företag/person och genom att visa att du bryr dig om kunden och dennes upplevelse av din vara eller tjänst så bygger du:
- Legitimitet
- Förtroende
- Ett starkt varumärke
- Att fler rekommenderar dig till sina vänner
- …vilket leder till ökad försäljning!
Det säger ju sig självt, eller hur? Så nu när vi vet varför relationer är viktigt ska vi ge dig några tips på hur du arbetar med relationen till dina kunder för att öka din försäljning.
- Var personlig i dina sociala kanaler
Det kan du göra på två vis 1) Genom att dela med dig av vad som händer bakom kulisserna på företaget – vem är egentligen Maja på supporten? Berätta om henne! 2) Visa dina kunder att du bryr dig – ställ frågor och engagera dig i svaren som kommer in. Skapa en tvåvägskommunikation! - Personifiera din hemsida
Din hemsida ska såklart vara proffsig men det är också viktigt att din kund kan bygga upp ett förtroende för dig. Det gör du enklast genom en om-oss-sida där du berättar om företaget och er som jobbar där – låt kunden lära känna er! - Var nåbar
För att skapa en bra relation till dina kunder krävs en tvåvägskommunikation. Det måste med andra ord vara lätt för kunden att kontakta dig. Går du att nå på hemsidan? i dina sociala medier? via telefon? eller chatt? Gör det enkelt för kunden att kontakta dig! - Håll kunden uppdaterad
När du har en relation med kunden gäller det att vårda den. Det gör du bäst genom att hålla kunden uppdaterad med vad som händer i företaget men också genom att tillgodose dem med bra tips och råd inom ditt verksamhetsområde. Ett bra sätt att hålla kunden “aktiverad” skulle till exempel vara genom att uppdatera hemsidan med nyheter, en blogg, ett nyhetsbrev eller ett webbinarium då och då. Frågan är vad som bäst passar för dina kunder?
2. Använd sociala medier
Idag så använder sig var och varannan människa sig av sociala medier. Alla är vi mer eller mindre aktiva men kanske i olika nätverk. Beroende på vilken målgrupp du riktar dig till så blir din första uppgift att identifiera vilket socialt nätverk som din målgrupp är aktiv i. Är det Instagram? Facebook, Twitter eller kanske Snapchat?
När du vet det – ja då finns det några smarta och effektiva tips som kan kicka igång din försäljning.
- Alla älskar vi ju tävlingar!
Tävlingar är ett toppensätt att nå ut till många potentiella kunder genom en liten insats. Lotta ut en konsulttimme eller en vara och be dina följare att dela och tagga för att vara med och vinna. De som blir taggade kommer få upp ögonen för ditt företag och ditt erbjudande – och vips har du sålt mer än vad du hade räknat med! - Arbeta med speciella erbjudande till dina följare
Visa dina följare att du uppskattar deras engagemang. Låt dem få tillgång till speciella erbjudanden och få dem att känna sig speciella och utvalda! Vad kan du bjussa på? - Belöna kunder som ger dig fler kunder
Har du trogna kunder i dina sociala medier? Ge dem länkar eller rabattkoder som de kan ge bort som en “present” till en vän eller två. Rekommendationer är det absolut bästa sättet att få nya kunder och att nyttja dina sociala medier till det är kanon!
3. Se till att synas på nätet
Visste du att majoriteten av kundernas köpprocess börjar med en sökning på Google? Såklart du vet! Men finns du där?
Att finnas med i sökmotorernas resultat är jätteviktigt. Hur du gör det bäst avgör du eftersom det finns två alternativ. Det ena är genom betald annonsering, exempelvis Google Adwords, och det andra är genom sökmotoroptimering.
Båda två kräver en del arbete från din sida. Men vill du synas (= öka din försäljning) så är det arbetet värt att investera i. Här kommer två tips och länkar som hjälper dig vidare och gör att du kommer högt upp i sökmotorernas resultat.
- Betald annonsering i sökmotorerna – För att lyckas med detta så behöver du vara på det klara med vem din målgrupp är och vilka sökord de använder när de söker efter varor eller tjänster likt dina. Driver du exempelvis ett hotell? Ta då reda på om kunden söker på hotell, logi, övernattning eller något annat. Det är nämligen dessa sökord du sedan betalar för att synas på. Här kan du läsa mer om Google Adwords!
- Sökmotoroptimering – Det här är ett sätt för dig att kostnadsfritt se till att du hamnar högst upp i sökmotorernas resultat i den organiska sökningen. Alltså under de betalda annonserna. Här gäller det också att ha bra koll på vilka nyckelord som du bör arbeta med – fast på din hemsida. Läs mer om hur du lyckas med din sökmotoroptimering!
4. Våga tänka nytt
För att lyckas som företagare krävs det en stor dos av kreativitet, mod och förmågan att se nya möjligheter. Genom att utmana dig själv att hela tiden leta nya infallsvinklar och inte göra som du alltid gjort, hittar du nya möjligheter även när det kan kännas motigt.
Här kommer några idéer på vad du kan göra för att utmana dina rutiner och för att testa nya försäljningskanaler:
- Hur arbetar dina konkurrenter? Har de någon given säljkanal som du tidigare har dissat? Våga testa den. Fungerar det för dem kanske det visar sig att vara en succé även för dig?
- Våga testa nya kanaler! Det är lätt att fastna i arbetet med givna säljkanaler. Vad finns det för andra alternativ som du själv aldrig har testat? Skulle försäljning genom influencers kunna vara en sådan kanal för dig? Det dyker ständigt upp nya sätt att nå ut till din målgrupp – försök att hänga med och ge dem en chans!
- Använd dina sociala kanaler! Vi har sagt det innan och vi kommer att säga det igen. Betald marknadsföring i de sociala kanalerna fungerar väldigt bra för många företag. Du vet väl att du kan rikta dina annonser mot precis den målgrupp du önskar – läs på och testa med en liten budget. Du kan när som helst öka eller minska den när du ser de resultat du önskar!
5. Arbeta med rekommendationer
Rekommendationer är det absolut bästa sättet att få nya kunder på. Alla har vi nog testat ett tips på en restaurang eller butik som vi fått av någon i vår närhet. Visst är det så!
Uppmuntra dina kunder att dela med sig av sina upplevelser och vad de tycker om ditt företag. Det kommer att leda till nya kunder och klirr i kassan. Här är några ideér på hur du kan gå tillväga.
- Be dina kunder om hjälp – Ta steget och be dina trogna kunder om rekommendationer när de besöker din butik eller när du stöter på dem i andra situationer. Är det något speciellt som de uppskattar? Vad är det som gör att de väljer att alltid handla hos dig? Använd sedan deras citat på din hemsida och i dina andra kanaler.
- Använd dina sociala kanaler – Även i detta fall kan du använda dina sociala kanaler för att be dina följare om rekommendationer. Ett sätt du kan göra det på är att uppmuntra dem att recensera dig på din Facebook-sida. Det är en funktion som du enkelt kan komma igång att använda på din sida redan idag!
- Fånga vad som skrivs om dig – Vad skriver egentligen dina kunder om dig på nätet? Använd dig exempelvis av Google Alerts eller Mention som notifierar dig när något skrivs om ditt företag. Det gör att du får stenkoll och gör det enkelt att dela positiva kommentarer i dina egna flöden och för att använda i din marknadsföring.
- Dela dina kunders framgångssagor – Har din produkt eller tjänst hjälpt någon av dina kunder att lyckas på något speciellt sätt? Gå igenom din kundlista och slå en signal till några utvalda och fråga dem om det finns någon historia som de kan tänka sig att dela med sig av i dina kanaler. Inspirerande berättelser ger både dig och dina kunder publicitet och en ytterligare skjuts i försäljningen!
Våga vara nyfiken!
För dig som vill nå framgång och lyckas med försäljning på nätet – se till att ta till vara på möjligheterna som nätet faktiskt ger dig. Möjligheterna är oändliga och det absolut bästa är testa dig fram med en stor portion tålamod och engagemang. Våga var nyfiken och låt dina kreativa idéer visa dig vägen framåt!
Vill du ha fler tips som gör dig en till riktigt bra säljare?