7 tips som gör din tävling i sociala medier till en succé!

Postat

Det är klurigt att skapa engagemang i dina sociala medier. Men genom en tävling kan du både få fler följare och fler kunder. Så vad krävs det för att lyckas med en tävling? Säkert har du sett både bra och mindre bra exempel i dina egna flöden. Här är kanontipsen som gör din tävling till en succé!

gör din tävling till en succé

Med en tävling kan du öka kännedomen om ditt varumärke, företag eller produkt – beroende på hur du väljer att utforma tävlingen och valet av pris. Dessutom upplevs ditt företag som schysst i och med att du bjussar på en vinst som tack för en liten insats av dina följare. Så hur kommer du igång med din tävling? Massera geniknölarna och anta utmaningen. Här har vi samlat de bästa tipsen som gör att du har goda chanser att lyckas med din tävling! Häng med!

1. Ta fram en strategi

Nu är det dags att sätta igång med skapandet! Men ta först en stund att klura på vad du vill med tävlingen? Vad är målet? När du sätter ditt mål tänk på att välja ett kvantitativt mål, till exempel hundra nya följare eller tjugo nya kunder. Det gör det lätt för dig att utvärdera om tävlingen gick bra eller mindre bra. Här har vi samlat de frågor du behöver funderar på innan du tar nästa steg för att skapa din tävling.

  • Varför? Vad är målet med tävlingen?
  • Vad? Hur ska du utforma tävlingen?
  • Hur? Vad ska följaren göra och vad vinner man?

2. Utforma tävlingen

Nu är det dags att fundera på hur din tävling ska utformas! Sätt dig ner med dina kollegor och brainstorma fram den absolut bästa idén för er tävling. Vad gillar era kunder? Kan du se någon trend som visar vilken typ av innehåll som era följare gillar och som ni delat tidigare i sociala medier?

Utgå helt enkelt från din målgrupp, och se till att steget till att delta blir så enkelt som möjligt. Det kanske räcker att följa er och att skriva en motivering? Om du gör din tävling för svår får du inte den effekt du vill uppnå – maxat deltagande bland följarna! En enkel tävling med en gnutta humor gör att dina följare känner att de absolut inte får missa chansen att vinna!

Hemsida24 tipsar: Tänk på att du måste addera en prestation som att ta ett foto, skriva en motivering eller en slogan i tävlingsbidraget. Om det räcker att gilla och dela för att delta i tävlingen är det enligt Lotteriinspektionen ett lotteri vilket kräver tillstånd. Här kan du läsa mer om det!

3. Välj ett riktigt bra pris

Ett riktigt bra pris ökar möjligheten att fler vill vara med i din tävling. Deltagarna behöver känna att det är värt insatsen att delta. Så fundera vad du tror att din målgrupp skulle uppskatta att få när de står som vinnare överst på prispallen. Ett tips är att koppla vinsten till ditt företag annars kommer du inte att vara “top-of-mind” längre än tävlingen varar. Så vad kan du bjussa på?

Hemsida24 tipsar: Välj ett pris som gör sig bra på bild eller film eftersom du vanligen skyltar med priset för att marknadsföra din tävling.

4. Välj rätt kanal för din tävling

Vilken kanal ska du då köra din tävling i? Är det på LinkedIn, Instagram eller Facebook? Eller i någon annan kanal? Svaret är enkelt – utgå alltid från din målgrupp och vilka sociala kanaler de använder. Om du ännu inte har en upparbetad kanal är ett tips att skapa en annonserad tävling. Det gör att du kan nå ut till fler och använda tävlingen för att få fler följare.

Vilken typ av tävling du väljer avgör också valet av kanal. Är det en fototävling är det smart att använda Instagram. Men för att samla in de bästa motiveringarna på en fråga eller tipsa dina vänner kan det bästa alternativet vara Facebook. Så landa i den kanal som är rätt för din målgrupp och som bäst passar formatet på din tävling.

Hemsida24 tipsar: Se även till att använda en intresseväckande bild för tävlingen. Det kan vara helt avgörande. Använd en bild som fångar dina följares intresse på momangen och skriv tydligt på bilden att det är tävlingsdags!

5. Sätt tydliga tävlingsregler

Det är lätt att missa att informera om vilka regler som gäller för din tävling. Tydliga regler är A och O för att lyckas. Se till att skriva ner tävlingsreglerna och var tydlig med vad som gäller. Det ska vara enkelt för dina deltagare att ha koll på vad som förväntas av dem. Länka gärna till antingen din hemsida eller Facebooksida där du lägger upp reglerna för tävlingen. Se till att besvara frågor som:

  • Hur länge pågår tävlingen?
  • Hur ser uppgiften ut?
  • Vad är det för pris?
  • Vad är det för värde på priset?
  • Om man har frågor – vem kontaktar man?
  • Vem får delta?
  • Hur många bidrag får man delta med?
  • Vilken är juryn?
  • När och hur presenteras vinnaren?

6. Visa engagemang

Under tävlingens gång behöver du kommentera bidragen, uppmuntra, gilla och visa att du är engagerad. På så sätt visar du att du bryr dig om dina kunder och att tävlingen är viktig för dig. Så in och gilla, kommentera och dela när bidragen strömmar in. Om inte du är engagerad – varför ska dina följare vara det?

7. Få vinnaren att glänsa

Och vinnaren är … När du väl utsett vinnaren låt han eller hon få glänsa lite extra i dina flöden och även hyllas av dina följare. Ta också tillfället i akt och skapa “dubbel marknadsföring” genom att göra nytt innehåll från prisutdelningen och publicera det i dina sociala medier. Varför inte åka hem till vinnaren och spela in en film när du delar ut priset? Eller gör en film när vinnaren använder priset, exempelvis din biltvätt, och lägg upp den i dina kanaler. Helt enkelt två flugor i en smäll! Att både du och dina kunder syns är ett bra sätt att personifiera ditt företag och varumärke.

Nu är du startklar!

När du väl är igång med att testa tävlingar som koncept lär du dig med tiden vad dina följare gillar bäst. När du skapat engagemang och dina följare lämnar bidrag i form av bilder eller motiveringar – då vet du att du prickat rätt. Våga sen testa nytt och skruva om dina koncept. Det gör att dina följare vill vara med och tävla igen … och igen … och igen. Med de här tipsen i ryggen har du alla möjligheter att lyckas – så nu kör vi!

Det finns fler sätt att använda sociala medier för att överrösta informationsbruset. Till exempel genom att skapa en kampanj som blir viral och får eget liv. Följ länken och få tips på hur du kan vässa din marknadsföring.