Driver du en e-butik men känner att din konverteringsgrad inte är som du förväntat dig? Utöver de mest grundläggande konverteringsknepen som “Call to Action-knappar”, en mobilvänlig hemsida och en stark närvaro i sociala medier kommer här fem värdefulla tips för hur du ökar konverteringen i din kassa.
1. Öka trovärdigheten genom “trust badges”
Genom att exempelvis visa vilken betalningstjänst eller fraktleverantör som används i e-butiken i form av olika ”trust badges” kan förstagångs-besökaren på din hemsida känna sig trygg. Med trust badges menas en logga eller symbol som bekräftar ditt val av leverantör och som inger förtroende till din kund.
Payson tipsar: Tänk på att kunder gärna väljer den betalnings- eller fraktmetod de gillar bäst, annars är risken större att de inte fullföljer sitt köp. Se därför till att erbjuda dina kunder de mest populära betalsätten i din kassa.
2. Lägg mycket tid och kärlek på din startsida!
Du har kort tid på dig att övertyga besökaren att klicka sig vidare i din e-butik, man brukar säga att du har runt 3 sekunder på dig att nå ut med ditt budskap. Din startsida bör därför snabbt förmedla vad du säljer, ha en snygg design med fina bilder och tydlig information om hur de bäst kontaktar dig.
Payson tipsar: Tänk också på att din hemsida måste vara snabb, en hemsida som har för långsam laddningstid kan få kunden att tappa sitt intresse. Även Google nedprioriterar hemsidor bland sökresultaten om laddningstiden är alltför lång.
3. Din hemsida måste vara lättnavigerad
Dina konsumenters beteende förändras kontinuerligt och bra att tänka på är att dagens konsumenter har väldigt lite tålamod. Hittar de inte det de letar efter snabbt, ger de lätt upp och vänder sig till en annan e-butik. Så se över dina menyer och kategorier – hur många klick och steg behöver kunderna göra för att komma till en viss produkt? Kan du förenkla vägen dit ytterligare?
4. Ha en tydlig produktinformation
Kunder som handlar digitalt kan inte känna och klämma på produkterna som de annars gör i en fysisk butik. Därför är all relevant information om produkten otroligt viktigt så att de inte vänder sig till en konkurrent. Fyll därför på med information och bilder så att valet blir enkelt!
Payson tipsar: Om dina produkter visas på flera undersidor, var noga med att inte kopiera innehållet rakt av. Att skriva en unik text för varje produktsida gör att du i större mån hamnar högre upp bland Googles sökresultat, algoritmerna gillar inte hemsidor som har kopierat innehåll. En unikt skriven text leder alltså till att fler hittar din e-butik i sin Google-sökning.
5. Använd en smart varukorg och en smidig kassa
Dagens konsumenter söker och jämför vanligen priser innan de genomför sitt köp. Visste du att så många som 80% börjar sin köpupplevelse med en Googlesökning? Därför är det extra viktigt för dig att din varukorg är smart så att kunden inte googlar vidare.
Det är också viktigt att använda sig av en kassa som är integrerad i din e-butik där kunden kan genomföra köpet med endast några få klick. Behöver de fylla i långa formulär för att handla är risken större att de vänder sig till en konkurrent eller pausar sitt köp för att inte återvända.
Våga testa olika alternativ!
Det viktigaste när det kommer till att öka sin konvertering är att våga testa olika alternativ. När det kommer till design går vi ofta efter egen smak och tycke, men tänk på att det inte är du som ska handla i din e-butik. Så se till att göra din e-butik attraktivt och gör det enkelt för dina kunder att handla hos dig – anpassa hemsidan efter målgruppen!
Ett kul framgångsexempel är Hemsida24-kunden Max som driver Strängbutiken. Han ökade sin kassakonvertering med hela 15%, endast genom att uppgradera till en smidigare kassa. Så tänk på att en liten förändring som gör det enklare för kunderna att genomföra köpet kan räcka för att få fler slutförda köp i kassan. Vi hoppas att du vågar testa ny design och funktion för att se vad som fungerar för din e-butik!
//Payson
KAMPANJ!
Payson bjuder på transaktionsavgiften den första månaden!
Vill du prova Payson Checkout 2.0 helt kostnadsfritt? Payson bjuder just nu på transaktionsavgiften i 30 dagar till nya kunder*. Inga fasta avgifter och ingen bindningstid!
- Öppna ett företagskonto hos Payson via länken
- Erbjudandet aktiveras automatiskt när kontot är godkänt (1 arbetsdag)
- Aktivera Payson Checkout 2.0 i din butik
Är du redan Paysonkund men vill uppgradera till Payson Checkout 2.0 och ta del av erbjudandet?*
- Ansök om ett fakturaavtal hos Payson
- Aktivera erbjudandekoden ”hemsida24” på ditt PaysonKonto under Marknadsföring
- Aktivera Payson Checkout 2.0 i din butik
*Villkor för erbjudandet
Erbjudandet avser enbart nya kunder till Payson Checkout 2.0 som förutsätter att Samarbetsavtal för PaysonFaktura upprättas med Payson AB. Sedvanlig prövning tillämpas. Erbjudandet aktiveras från det datum företagskontot på Payson blir godkänt och löper därefter i en kampanjperiod av 31 dagar.
Transaktionsavgift/ provision i procent av överlåtet fordringsbelopp under kampanjperioden är 0 %, 0 kr samt ingen bindningstid för kampanjperioden. I övrigt gäller prislista för tjänsten och övriga avtalsvillkor. Efter kampanjperiodens slut, om avtalen med Payson AB inte sägs upp senast kampanjperiodens sista dag, aktiveras avtalen i sin helhet enligt gällande Prislista och uppsägningstid (§1.20 Allmänna avtalsvillkor fakturaköp) etc.
Erbjudandet går inte att kombinera med andra erbjudanden. Payson förbehåller sig rätten att neka erbjudandet eller avsluta erbjudandet i förtid. Sista datum för att aktivera erbjudandet är 1a april 2018.