Att driva företag innebär många möjligheter. Med en smart affärsmodell kan du analysera din verksamhet och identifiera de delar du behöver jobba mer på. Du kan också använda affärsmodellen som ett underlag för att presentera din idé eller i diskussion om finansiering. Vår gästbloggare Emilia på Nystartad.se delar här med sig av sina tips på hur du kan utveckla ditt företag med hjälp av verktyget Business Model Canvas.
Emilia på Nystartad.se pratar ofta med företagare som behöver tips på hur de kommer igång på bästa sätt. Ett populärt verktyg är Business Model Canvas, ett verktyg som hjälper företag att visualisera företagets olika delar och vilket deras nästa steg för utveckling är. Här delar Emilia med sig av vad modellen innebär, vilken nytta den ger ditt företag och hur den kan hjälpa dig att utveckla ditt företag ytterligare ett steg. Så häng med!
På Nystartad.se finns ett helt gäng smarta digitala verktyg för startups, entreprenörer och nystartade småföretagare. Genom sina verktyg underlättar de och hjälper företagare att enkelt komma igång med sina idéer, affärsplaner, affärsmodeller osv.
Vad innebär Business Model Canvas?
Med en affärsmodell kan du analysera din verksamhet och på så vis identifiera de delar du behöver jobba mer med. Du kan också använda den som ett underlag för att presentera din idé eller som ett underlag för att ansöka om finansiering.
Det finns många framgångsrika företag som har förändrat eller påverkat sin bransch eller världen med sin affärsmodell. Exempelvis Ford med den “löpande band principen”, IKEA med att “fixa det hemma själv” och Spotify med sin streamingtjänst.
Med Business Model Canvas kan du på ett överskådligt sätt visualisera din affärsmodell. Både små och stora företag kan använda den här modellen. Den beskriver hur din affärsidé eller befintliga verksamhet skapar, levererar och fångar ett värde för din målgrupp. Helt enkelt värdeskapande på en rad olika plan för din verksamhet!
Utgå från de 9 elementen
Modellen bygger på 9 element där varje del/segment ska ha ett värde, ett värde som ska leda dig till framgång. De 9 elementen är värdeerbjudande, kundsegment, nyckelpartners, nyckelresurser, intäkter, kundrelationer, distribution, nyckelaktiviteter och kostnader. Dessa värden ska du sedan visualisera och mappas på en sida – en canvas.
Frågorna som hjälper dig framåt
Det finns ett antal frågor som ligger till grund för de 9 delarna i affärsmodellen som du ska besvara. Genom att besvara respektive fråga och skriva in svaret i respektive del i canvasen får du fram en visuell bild för ditt företag – din egen Business Model Canvas.
Frågorna som du ska besvara är:
- Värdeerbjudande – Vad erbjuder du? Beskriv hur du skapar ett värde för dina kunder.
- Kundrelationer – Vilken relation har du till dina kunder och hur väl? Vad förväntas av dig?
- Kundsegment – Vem är kunden? Vilken är din målgrupp som väljer att köpa av dig? Vilket värde skapar du för dem?
- Distribution – Hur ser distributionskanalen ut? Hur vill kunden att du når dem? Hur ska tjänsten/produkten levereras ex. webbshop eller butik?
- Nyckelpartners – Vilka är dem, leverantörer m.m? Vilken roll spelar de?
- Nyckelaktiviteter – Vilka aktiviteter kräver ditt värdeerbjudande, dina distributionskanaler och intäkter?
- Nyckelresurser – Vilka resurser kräver ditt värdeerbjudande? Distributionskanaler, kundrelationer och intäkter?
- Kostnader – Vilka nyckelaktiviteter respektive resurser är dyrast, vilka är de viktigaste kostnaderna i affärsmodellen?
- Intäkter – Beskriv vilka intäkter du tror att varje målgrupp kan bidra med.
Blir du nyfiken på att komma igång och skapa en egen Business Model Canvas? Då ska du besöka vår hemsida Nystartad.se och enkelt komma igång att skapa en egen affärsmodell för ditt företag. Dessutom finns det fler smarta digitala verktyg för alla entreprenörer och egenföretagare!
Gästbloggare: Emilia på Nystartad.se