Börja med annonsering på Google Ads
För att hitta kunder i en värld, där allt mer söks digitalt, är det viktigt att du syns där kunderna letar. För mindre lokala företag har detta behov lösts med telefonkataloger och på senare år av onlinetjänster som Hitta eller Eniro. Nu har dock dessa tjänster ersatts av sökmotorer som Google. Här har vi samlat våra tips på hur du lyckas med med din annonsering på Google med Hemsida24 Annonsera!
Utmaningen när det kommer till annonsering på Google är att man saknar den tekniska kunskapen om hur digital marknadsföring fungerar samtidigt som man kanske inte har råd att anlita hjälp av en byrå eller en expert. Därför har vi tagit fram Hemsida24 Annonsera – enkel annonsering på Google!
“Hemsida24 Annonsera är för dig som inte har tid eller intresse av att sätta dig in i hur digital marknadsföring fungerar. Samtidigt vet du att du behöver synas för att hittas!”
Med Hemsida24 Annonsera sker mycket av annonseringen automatiskt med en intelligent optimering. För att lyckas med annonseringen finns det några enkla saker som kan vara bra att tänka på när du sätter igång. Här har vi listat 7 konkreta saker som du kan göra för att snabbt komma igång och lyckas med din annonsering!
1. Budget
Det bästa med Hemsida24 Annonsera är att du inte betalar när dina annons endast syns i söklistorna, utan pengarna dras från din budget först när någon klickar på din annons.
Att man vet vad man betalar för och att man inte betalar något i de fall ingen klickar på annonsen har gjort Google till världens största annonsforum. Det ger en trygghet till dig som annonsör och du vet att din budget inte kommer slukas av en annons som ingen har sett. Det tycker vi är smart marknadsföring!
Ha koll på din visningsandel!
När man sätter sin första budget är det bra att prova sig fram. Det kan vara svårt att veta hur mycket som faktiskt söks på olika sökord i olika regioner. Ett tips är att hålla koll på din “Visningsandel” som visas på din rapportsida. Den talar om på hur stor andel av de sökningar som görs på dina sökord, som din annons faktiskt visas på.
Skulle exempelvis visningsandelen ligga på 12%, så innebär det att din annons inte visas på 88% av de sökningar som görs på just dina ord i ditt område. Ofta beror detta på för låg dagsbudget, men det kan även bero på att vissa breda sökord som kanske är mindre relevanta för just din verksamhet tar för stor del av budgeten.
Detta är något som Hemsida24 Annonsera kommer ta hand om och optimera över tid, dock kan du själv snabba på denna process. På rapporteringsidan i verktyget kan du enkelt se vilka exakta sökfraser kunderna skrivit in i Googles sökfält som sedan genererat faktiska klick. Fundera om de övriga sökorden du angett tillför något?
2. Geografi
Det är viktigt att du anger rätt geografi, alltså i vilka områden du är verksam i. Här kan du enkelt ange ett land, ett län, en stad eller en del av en stad. Om du till exempel jobbar rikstäckande behöver du alltså inte ange alla län.
Bra att tänka på är att om du erbjuder dina tjänster i vissa städer eller län ska du inte ange Sverige i geografin, då det innebär att annonsen kommer visas i hela Sverige. Har du då ett mindre upptagningsområde vill du inte kasta bort dina annonspengar på kunder som klickar på annonsen i ett område där du ändå inte kan eller vill leverera din tjänst i.
3. Sökord
Försök ta med de sökord som är mest relevanta för din verksamhet. Det räcker med några stycken. Tänk på att inte använda för breda ord såsom till exempel ”billig”, ”sälja” eller ett ortnamn som enskilda sökord. Dessa kommer till stor del äta upp din budget på mindre eller kanske helt irrelevanta klick.
Gå därför in med jämna mellanrum och jämför vad kunderna sökt på i rapporten och vilka sökord du angivit. I vissa fall kan man behöva ange negativa sökord också, något som kan göras under avancerade inställningar på kontot. Mer om det nedan.
4. Negativa sökord
I många fall kan du behöva komplettera din annonsering med negativa sökord. Ett exempel på detta skulle kunna vara om du har en butik som säljer golfartiklar, då skulle du sätta upp Volkswagen som ett negativt sökord, då man naturligtvis inte vill att annonsen ska synas för de som söker på ”Volkswagen Golf”. Du kanske även vill sätta upp ”resor” som negativt ord om man inte vill komma upp för de som söker efter ”Golfresor”.
5. Annonsen
Att utforma din annons på rätt sätt är väldigt viktigt. Tänk efter vilken information som är viktigast att få fram redan i annonsen, det kan vara ord som ”fri hemleverans”, ”24 timmars telefonsupport”, ”personlig service” eller liknande. Annonsen är ditt skyltfönster på Google så det kan vara en bra ide att lägga lite tankeverksamhet på hur den ska utformas. Vill du justera annonsen kan du göra det i verktyget precis när som helst.
Hemsida24 tipsar: För att göra det enkelt har vi samlat två konkreta tips för hur du skapar en klickvänlig annons i Hemsida24 Annonsera på 5 minuter.
6. Annonstillägg
Då allt fler sökningar görs i mobilen rekommenderar vi alltid att lägga till ditt telefonnummer som annonstillägg. Många som söker vill enkelt och snabbt komma i kontakt med företaget i fråga och med detta som hjälpmedel, ger du kunden möjlighet att ringa direkt från sökresultatet. Detta kan till exempel gälla för tidsbokning eller vanlig konsultation.
7. Sidlänkar
Vi rekommenderar alla våra kunder att nyttja funktionen sidlänkar, som du hittar i verktyget under avancerade inställningar. Genom att hänvisa till vissa undersidor som till exempel ”kontakta oss”, ”öppettider” eller ”be om offert” ökar ni inte bara er synlighet utan gör det även enklare för kunden att komma direkt till handling. Tänk på att det inte kostar något att lägga till sidlänkar. Se exempel nedan.
Nu är det bara att sätta igång med din annonsering och se till att få fler besökare att hitta din hemsida när de söker efter en vara eller tjänst. Har du ännu inte kommit igång med din annonsering på Google – gör du enkelt det genom att logga in på ditt hemsidekonto och klicka på “Annonsera” i menyn längst ner till höger.
Lycka till!