Att ha lockande och proffsigt innehåll på sin webbsida är avgörande för en framgångsrik hemsida. Man pratar ofta om copywriting för textinnehållet på en hemsida men det finns också en viktig del som kallas UX writing. Men vad är UX-writing och copywriting och vad är skillnaden?
UX-writing
En UX-writer skapar text och innehåll på webbsidor, appar och på andra digitala plattformar. Syftet med denna typ av skrivning är att navigera och leda användaren på hemsidan för att skapa en sömlös upplevelse och underlätta besöket på olika digitala plattformar. En UX-writer har som uppdrag att leda besökaren från start till mål genom text, menyer, chattrobotar, felmeddelanden och specifika knappar som leder besökaren till en annan undersida eller extern sida. UX-writing kan också vara en nybörjarguide för att leda en ny besökare genom specifika processer. Man stöter på UX-writing varje gång man besöker en plattform utan att reflektera över det, trots det så är det en avgörande funktion för en välbyggd, lättnavigerad hemsida som ger en bra användarupplevelse.
Ett bra exempel på UX-writing är när man besöker en webbsida eller applikation som säljer skräddarsydda matkassar för första gången. Nya besökare kan då behöva svara på en rad frågor som till sist leder till förslag på skräddarsydda matkassar baserat på de svar besökaren angett. Men det kan också vara knappar med enstaka ord besökaren klickar på för att komma vidare i kontaktformulär eller en jobbansökan till exempel. Kortfattat är UX-writing ett sätt att hjälpa besökare att hitta på hemsidan och nå slutmålet på ett smidigt sätt.
Copywriting
Precis som med UX så skriver en copywriter innehåll och text till digitala plattformar men till skillnad från UX så används dessa texter i marknadsföringssyfte där fokuset är att locka nya kunder, behålla kunder och beskriva företagets tjänster och erbjudande. Exempel på copywriting på en hemsida eller applikation kan vara ”om oss” sidor eller markandsföringsmejl där syftet är att locka nya kunder med ett specifikt erbjudande eller att behålla befintliga kunder med anpassade erbjudanden. Här är det viktigt att väcka ett intresse som passar den specifika målgruppen för att budskapet faktiskt ska tas emot och nyttjas som företaget önskar. Den säljande, lockande texten i mailutskick är ett bra exempel på copywriting men även längre lockande texter på hemsidan eller texten för inlägg på sociala medier.
Skillnaden?
Både UX-writing och copywriting samspelar på hemsidor och andra digitala plattformar men de fyller olika syften. Det har framgått ovan vad de har för olika funktioner vilket också påvisar skillnaderna. Kortfattat är skillnaden att UX-writing ska navigera en besökare från start till mål genom att guida personen med olika funktioner för att det inte ska uppstå oklarhet kring vad eller hur besökaren ska agera på den digitala plattformen. Copywriting har istället som syfte att skapa säljande text och innehåll för att locka kunderna att besöka och att stanna. Som copywriter handlar det om att väcka ett intresse för varumärket och skapa ett ”jag-vill-ha” behov som besökaren inte visste att den hade. En välarbetad copywriting är A och O för alla digitala och traditionella plattformar.
Hemsida24 gör det enkelt för kreatörer att skriva sin UX-writing och copywriting med snygg design och enkla medlen. Här kan du se våra olika paket och vad de erbjuder för funktioner.