Att kunna se hur dina besökare använder din hemsida är faktiskt en riktig guldgruva av information. Varför? För att du kan se hur dina besökare rör sig och vad de gillar på sidan. Genom att analysera besökarnas “rörelsemönster” kan du förbättra sidan så att den genererar fler kontakter och ökar försäljningen. Är du inte igång med att mäta vad dina besökare gör på din hemsida, är det dags att börja!
Mät för att utveckla
Det är först när du analyserar och förstår dina besökare som du får underlag för att utveckla din hemsida. Det är lätt att bli “ hemmablind” och missa sådant som är oklart för dina besökare men självklart för dig. Genom att använda dig av informationen du får fram av att mäta din hemsida får du en bättre överblick över vad som fungerar och vad som behöver förbättras – bli tydligare. Genom att mäta trafiken kan du bland annat se:
- Hur många besökare du har på din hemsida – Vilket gör att du kan uppskatta hur många som faktiskt väljer att handla eller kontakta dig. Du kan till exempel sätta upp ett säljmål utifrån hur många besökare du har idag och ett mål för hur många fler besökare du vill ha inom ett år.
- Vilka sidor som är mest besökta utöver startsidan – Har du många besökare med längre lästider på specifika sidor indikera det att det är sidor som dina besökare gillar. Kan du göra dina mindre lästa sidor likadana?
- Var dina besökare kommer ifrån – Verkar du lokalt eller på en specifik ort är det här extra bra att hålla ett öga på. Når du verkligen ut till dem som finns i ditt närområde?
- Hur din besökare hamnar på din sida – Kommer de flesta ifrån till exempel Facebook kan det vara en bra strategi att satsa ännu mer på din Facebooksida.
- Vilka sidor dina besökare lämnar på – Om många besökare lämnar på samma sida eller sidor betyder det oftast att de sidorna inte fungerar optimalt. Testa att göra om de sidorna och undersök efter en månad hur statistiken ser ut.
- Vad dina besökare gör på din hemsida – Surfar de runt mycket på olika sidor? Det kan vara tecken på att de inte hittar det de söker. Försök förenkla hemsidan och skapa tydligare navigering.
Therese tipsar: Med hjälp av information och statistik kan du faktiskt se vilket innehåll på din hemsida som är mest uppskattat av besökarna. Analysera besökarnas “rörelsemönster” och anpassa sidan för att lyckas ännu bättre! Din hemsida har ett syfte och mål eller hur? Och målet är lättare att nå genom att du hela tiden analyserar och jobbar med sidan. Informationen och statistiken hjälper dig en bit på vägen! Att mäta är att veta.
Bli mer attraktiv
När man först börjar mäta trafiken på sin hemsida så snöar många in sig på att de har för få besökare. Självklart vill du ha flera besökare, men det är inte antalet som är avgörande, utan vilka de är och vad de gör. Du kan ha ett massivt flöde av besökare men om ingen kontaktar eller handlar av dig, vad tjänar du på det? Inte mycket, eller hur? Så vad kan du göra för att få hemsidan mer attraktiv?
1. Förändra
Testa att bygga om dina sidor. Kanske behöver du en tydligare länk från startsidan för att dina besökare ska kontakta dig? Har du haft mycket text på dina sidor tidigare så testa att göra den luftigare med mindre text och fler bilder. Små förändringar kan innebära stor skillnad. Statistik visar dig vad som lockar hos dina besökare. Testa att:
- Byta ut eller utöka med fler bilder på startsidan.
- Skriva om dina texter och gör dem mer inbjudande eller uppmanande.
- Skära ned eller byta plats på dina menyval och jobba med fler undersidor där besökaren själv kan klicka sig vidare för att “läsa mer”.
2. Förtydliga
Försök alltid att göra det så enkelt som möjligt för dina besökare. Tänk dig själv att du går in i en butik där varorna ligger huller om buller. Det är inte särskilt lätt att hitta det du letar efter, eller hur? Samma sak gäller för din hemsida.
- Vilken information är viktig för besökaren? Det ska vara lätt för dem att hitta det de söker så lyft fram dina viktigaste sidor.
- Ingen läser all text på en hemsida. Så gör informationen lättillgänglig genom att jobba med beskrivande rubriker, underrubriker och styckeindelningar. Det gör det lättare för din besökare att hitta det de letar efter.
- Testa att använda CTA-knappar. “Call-to-action” knappar är effektiva för att leda kunderna “rätt” på hemsidan. Börja med startsidan och fortsätt sedan med dina mest besökta undersidor. Se till att det alltid finns en tydlig “fortsättning” dit kunden kan ta sig. Har de till exempel läst din företagspresentation, testa att avsluta med en “kontakta oss” knapp.
Therese tipsar: Gör om din kontaktsida eller startsida och analysera efter en månad hur din trafik har utvecklats. Får du färre besökare som lämnar eller har de längre lästid så är du inne på rätt spår!
Analysera din data
Unika besökare och lästider är inte bara siffror. Statistiken ger dig överblick över hur de olika delarna på din hemsida levererar.
- Längre lästider – kan till exempel indikera intresse och att dina besökare gillar det du delar med dem.
- Kortare lästider– kan däremot betyda att kunden inte alls hittar det de söker, eller inte hittar det tillräckligt snabbt.
- Lämnar många kunder – på en specifik sida är det tecken på att något saknas på den sidan. Förändra sidans innehåll.
Med hjälp av statistik kan du faktiskt se vilket innehåll som attraherar läsarna och på så sätt kan du anpassa innehållet för att få en ännu bättre sida. Genom att titta på lästider kan du hitta nya infallsvinklar och fördjupningar inom de områden som har många läsare. Ligger din “om oss” till exempel högt bland visningarna kan det vara ett tecken på att dina besökare vill veta mer om företaget.
Ett verktyg som är toppen för att komma igång med din statistik är Google Analytics. Har du inte integrerat Google Anlytics på din hemsida ännu? Gör det redan idag med hjälp av vår Google Analytics guide.
/ Therese Nilson
Marknadsassistent