Vill du också komma uppåt och utmana de stora jättarna ICA, IKEA eller Coca-Cola? Vet du vad de alla har gemensamt? Jo, ett starkt varumärke! Att bygga upp ett starkt varumärke behöver inte vara svårt eller omöjligt. I fyra steg visar vi dig hur du kan starta din resa mot ett starkare varumärke så att du blir förstahandsvalet för din målgrupp!
Ja, varför ska man egentligen skapa ett starkt varumärke? Jo, för att ett starkt varumärke stärker din position på marknaden och gör att du säljer mer! Se bara på Apple, Coca-Cola och IKEA, de har alla lyckats att skapa riktigt starka (och globala) varumärken. Nästan alla känner till dessa varumärken och har en relation till dem. Att skapa en relation till din kund genom varumärket ger dig en enorm konkurrensfördel. Vill du utmana dina konkurrenter, sälja mera och vinna marknadsandelar? Satsa då på att stärka ditt varumärke!
1. Lär känna din publik
Ditt första steg för att skapa ett starkare varumärke är att ta reda på vilka du egentligen riktar dig till. Vilka ingår i din målgrupp? Du behöver också ta reda på vilka dina kunder är. Frågan är hur du ska gå tillväga för att identifiera befintliga och framtida kunder?
Analysera dina nuvarande kunder
Har du redan en kundbas så börja med att undersöka kundernas egenskaper. Är de män eller kvinnor? Vilken ålder är vanligast? Bor de på en specifik plats? Från vilka kanaler kom de till din hemsida? Vad gör det på sin fritid och hur mycket spenderar de på produkter inom din bransch?
Du som redan har kunder har här en klar fördel då du troligen redan sitter på en hel del information. Genom att lära känna dina kunder och ta reda på vad de uppskattar kan du ladda ditt varumärke på ett, för dem, positivt vis. För att utveckla ditt varumärke vidare kan du ställa dessa frågor:
- Vad gillar dina kunder med ditt varumärke?
- Vad saknar de? Vad tycker de mindre om?
- Vad gillar de hos dina konkurrenter?
- Vad gillar de inte med konkurrenternas varumärken?
Skapa personas
Nu är det dags för dig att gnugga geniknölarna. Vi ska nämligen skapa personas, fiktiva porträtt av dina kunder! Det är mycket svårare att nå fram med ett budskap när man inte vet vem man pratar med så när du skapar personas får du en gestalt att förhålla dig till. Genom att måla upp scenarion och personer som representerar din målgrupp kan du enklare förstå hur, var och när du till exempel ska kommunicera med dem.
Till exempel: Säg att du ska bjuda tre personer på middag. Du vet uppenbarligen vilka dessa personer är då de är inbjudna och då vet du också om att den ena är vegan, den andra tål inte nötter och den tredje dricker inte alkohol. Du kan med andra ord anpassa din middag efter dina gästers behov och se till att de blir fantastiskt nöjda. Tänk dig nu att den anpassade middag är din marknadsföring, och den personliga faktan är sådant du kommit fram till i processen när du skapade dina personas. Voilà!
Börja med att fundera kring vilka olika kundsegment du har. Kan de delas in efter personlighetstyper, ålder, familjerelationer eller intressen? Tänk dig att du skriver ett personporträtt, du vill med andra ord veta så mycket som möjligt om din fiktiva person. Här är några tips för vad du behöver inkludera i dina personas för att göra dem realistiska och levande:
- Beskriv personens livsstil utifrån ålder, familjesituation, plats, villa eller lägenhet och relationsstatus.
- Beskriv personens arbetssituation och intressen.
- Vad driver personen? Finns det något de verkligen brinner för? Miljö, djurrätt, ideellt arbete?
- Vad gillar de att göra online? I vilka kanaler rör de sig?
- Vilka är deras smärtpunkter? Ekonomi, tid eller kanske kunskap?
2. Gör ditt varumärke minnesvärt
Berätta din historia
Vad är historien bakom ditt företag? Hur kommer det sig att du startade? Fanns det någon speciell anledning eller intressant historia som du kan lyfta fram? Genom att berätta en historia om ditt företag ger du dina besökare möjligheten att lära känna dig och delta i den resa som du har påbörjat. Bjud in kunderna att följa med! Genom en berättelse har du möjlighet att berätta vem du är som företag och varumärke. Försök även väva in viktiga värdeord som betyder mycket för ditt företag i din berättelse. Kanske handlar det om vad det är som har format dig, eller en motivering till att du tyckte att din produkt eller tjänst inte fanns på marknaden. Försök att gå på djupet med vad ditt varumärke representerar och hitta din nisch!
Therese tipsar: Låt oss säga att ni säljer mat, men var ligger er drivkraft och djupet i er idè? Kanske var det mötet med en lokal potatisodlare som gav dig drivet till att satsa? Försök verkligen att hitta de där guldklimparna i ditt företags historia som är värda att lyftas fram!
Skapa varumärkets personlighet
Försök att se ditt varumärke som en person istället för bara logotyp och namn. Hur hade denna person varit? Vad hade varit hans/hennes vanor eller drömmar? Vad hade den personen brunnit för? Försök få dessa personlighetsdrag att komma till liv i ditt varumärke. Några som är extra duktiga på just detta är det amerikanska företaget som tillverkar parfymen Old Spice. De har nischat in sig på den manliga, humoristiska tonen och låter detta flöda med hjälp av typiska “manliga” saker så som fotboll, öl eller starka manliga ikoner. Kolla in deras Facebooksida för mer inspiration! Ett annat sådant exempel är IKEA, som just nu kör kampanjen ”där livet händer”. I sin kampanj har Ikea valt att lyfta det vardagliga i livet, bland annat var en av deras reklamfilmer en riktig berörande historia kring ett barn vars föräldrar ligger i skilsmässa.
3. Skapa en unik grafisk profil
Nu när du har fått grepp om vad du behöver jobba med i ditt varumärkes “personlighet” kan vi nu gå över till den visuella delen. Här är det viktigt att du lägger upp en plan för hur er grafiska profil med färg, form och logotyp ska se ut. Din grafiska profil ska förstärka din berättelse och personlighet. Det är också viktigt för dig att vara konsekvent i din grafiska profil, har ni valt ett visst typsnitt så håll fast vid den, det gäller även bilder, färger och former. Tänk alltid att du ska förstärka ditt budskap ytterligare, inte tunna ut det med flera olika varianter.
Övergripande design
Gillar du kanske mode och kläder? Likt modeindustrin kan också varumärken delas in i olika stilar. Så vilken stil vill du att ditt företag ska ha? Minimalistiskt, futuristisk, tekniskt eller kanske klassisk? Det finns en mängd olika influenser att inspireras av!
Vägen mot framgång är att välja en stil som kan förknippas med ditt varumärkes identitet. Vill ni vara lekfulla, unga och hippa så kanske det passar bra med en animerad eller tecknad stil. Siktar ni på klass, hög kvalitet eller lyxprodukter så kanske det passar bättre med en minimalistisk eller klassisk stil. Försök tänka att ditt företag är en person, hur skulle den då klä sig? Våga sticka ut.
Logotyp
Kan du komma på någon symbol, djur eller annan anknytning som berättar något om ert företag eller dess namn? Är den lätt att komma ihåg och knyter den an till det du vill förmedla med ditt varumärke? Då kanske du redan har din logotyp färdig! Kommer du inte på något? Då har vi en lista med viktiga punkter för dig att följa när du ska börja fila på din logotyp.
- Titta efter andra företag som har en logotyp som du verkligen gillar. Ha den i åtanke men var noga med att skapa något unikt för ditt företag!
- Håll det enkelt och rent, du vill att de som ser din logotyp lätt ska kunna koppla den till ditt varumärke. Ju färre detaljer desto lättare är den att komma ihåg.
- Skapa 3-4 olika alternativ att välja mellan. Skriv ned deras styrkor och svagheter och bolla gärna med en expert eller någon av dina personas innan du bestämmer dig.
- Tänk enkelhet. Försök att inte använda för många typsnitt eller färger i din logotyp. Det blir lätt distraherade.
- Se till att logotypen ligger i linje med din varumärkesidentitet, Vad säger logotypen om ditt företag? Har du valt en klassisk stil så bör även er logotyp var i ett klassiskt snitt, väljer du lekfull så ska logotypen också vara lekfull. Tänk helhet!
Summan av kardemumman
På det stora hela så handlar allt i ditt varumärkesbyggande om att positionera dig. När vi pratar varumärkesbyggande är det viktigt att du verkligen är konsekvent i all din kommunikation. Lika viktigt är det att dina anställda är införstådda med vad ni vill förmedla om ert företag till omvärlden. Detta ska prägla er hemsida, er marknadsföring, kontakterna med kunden och allt ni gör.
- Lägg upp en plan för hur du vill kommunicera med kunden. Väljer du att till exempel vara lekfull, så försök hålla den tonen i kontakten med kunderna, på er instagram eller skoja till det i er reklam. Försök eftersträva den tonen i allt externt material!
- Se till att alla som jobbar med ditt företag verkligen vet vikten av att ni “är” ert varumärke. Det blir lättare när alla kämpar mot samma mål.
- Var tydlig! Låt det var tydligt vad ditt varumärke står för och låt det inte sväva ut i för många detaljer. Ju enklare, desto tydligare och mer effektivt!
- Var konsekvent. Ett varumärke byggs inte av att sägas och göras en gång. Du behöver säga och göra samma sak många gånger och hela tiden.
- Tänk långsiktigt. Att bygga ett starkt varumärke sker inte över en natt.
- Ta på dig helhetsglasögonen, varumärke handlar inte bara om en logotyp och reklam, utan om vad du gör, hur du gör det och när du kommunicerar det.
Nu har vi gått igenom vad du kan göra för att stärka ditt varumärke. Glöm inte att varumärkesbyggande tar tid. Tänk, andas och jobba i ditt varumärke, låt det ta sin tid och du kommer i slutändan att stå med ett mycket starkare varumärke än tidigare. Det är mödan värt!
Vill du börja bygga ditt varumärke redan idag? Ett bra sätt att nå ut är via Instagram.
// Therese Nilson
Marknadsassistent