Låt oss ta en stund och prata om vad du kan göra för att synas på nätet. Ditt mål är att se till så att Google förstår vad din hemsida handlar om och att den är tillförlitlig. Sökmotoroptimering hjälper dig med det, och just därför är den så viktig! Ju mer du jobbar med din sökmotoroptimering desto bättre resultat – fler potentiella kunder. Så, vad behöver du göra?
När du sökoptimerar din hemsida, även kallat SEO, innebär det kort och gott att du ständigt jobbar med din hemsida för att hamna så högt som möjligt i sökresultaten på Google. Det kan du själv åstadkomma genom att till exempel jobba med rätt nyckelord (ord som dina kunder söker på), optimera din hemsida med anpassat innehåll och mycket mera som vi kommer att gå igenom i det här inlägget. Det allra viktigaste är ändå att du kommer igång. Sökoptimering är ett kontinuerligt arbete och är med andra ord ingen syssla som du blir helt färdig med, men det är väl värt mödan! Så börja jobba med din hemsidas innehåll idag och planera för hur du ska nå över dina konkurrenters placeringar hos sökmotorerna!
1. Tänk igenom ditt domännamn
Ditt domännamn är viktigt, mycket viktigt till och med! Eftersom sökmotorerna kommer att använda ditt domännamn för att tolka och förstå vad din hemsida handlar om. Därför är det viktigt att välja namn noga. Men vad är egentligen ett bra domännamn? Jo, namnet ska tydligt förklara vad ditt företag sysslar med. Istället för att använda dig av till exempel ett coolt företagsnamn som inte säger särskilt mycket om vilken bransch du verkar inom, försök få med ett nyckelord eller en beskrivning kring vad ni sysslar med i domännamnet.
Driver du ett företag med ett namn som är påhittat eller inte förklarar vad företaget sysslar med? Det behöver inte betyda att du inte kan sökoptimera det.Tvärtom! Du kan till exempel köpa ett domännamn som klart och tydligt beskriver vad du gör men som sedan pekar om till din riktiga hemsida.
Therese tipsar: Om du till exempel har en fönsterputsningsfirma som heter “Karlssons” så vill du självklart att din hemsida ska heta detsamma, men du vill samtidigt inte gå miste om de kunder som vill ha hjälp med fönsterputsning. Då kan du komplettera din hemsida genom att köpa domäner som fönsterputs.se, renafönster.se och så vidare, så dirigerars besökarna direkt till din hemsida.
2. Hitta och välj rätt sökord
När dina potentiella kunder söker på nätet, oavsett efter vad, så kommer de troligen att börja sökningen på Google. På vilka ord kan de tänkas söka om de är intresserade av din bransch? Det är dessa ord du behöver hitta och koppla till ditt företag. Försök tänka som dina besökare när du skapar dina sökord. Sätt dig ned och gör en lista över vilka termer, fraser och huvudord som du använder för att beskriva ditt företag. Driver du till exempel ett hotell så kan dina sökord vara “rum”, “logi”, “övernattning” och så vidare. Det är avgörande att du både använder och identifierar de sökord som din målgrupp använder sig av. Tänk även på att använda både enstaka och flera ord eller hela meningar.
Till exempel: Låt oss säga att du har ett företag som tillhandahåller fönsterputsning. Då behöver du utöka dina sökord utöver “fönsterputsning”. Då kan du snegla på sökord som “boka fönsterputsning”, “fönsterputsning idag” eller “Var hittar jag fönsterputsning i (din ort)?”. På så sätt så inkluderar du även frågor bland dina sökord och kan fånga upp fler sökningar än på bara “fönsterputsning” där säkert flera andra konkurrerar om sökordet. Verkar du lokalt är det dessutom smidigt att införa sin ort i sökordet.
Vi rekommenderar även att du testar Google adwords sökordsplanerare för att få fler förslag på sökord (du behöver ha ett Adwords-konto men tjänsten är gratis). Sökordsplaneraren ger dig en uppfattning om hur många sökningar som förekommer varje månad för ett sökord eller fras i Google (du kan även ange din hemsideadress för att få förslag på vilka sökord som är bäst anpassade för ditt företag) Gör så här:
- Klicka dig in på “verktyg” och välj “sökordsplaneraren”.
- Välj “sök efter nya sökord och annonsgruppsförslag”.
- Ange de sökord som du vill undersöka.
- Klicka på “hämta förslag”.
Och vips så har du massor av förslag på ditt ursprungliga sökord! Försök dock att inte använda fler sökord än nödvändigt. För många sökord kan bli förvirrande för både den som söker liksom för Google. Fokusera på de mest prioriterade sökorden, hur de kategoriseras kan du se i sökordsplaneraren.
3. Bevaka dina konkurrenter
Vad gör dina konkurrenter? Vilka sökord utnyttjar de, och använder du samma? Finns det några sökord som du kan använda dig av som de stora företagen inte använder? Besök dina konkurrenter och jämför deras hemsidor med din egen. Vad har de för innehåll? Studera dina största konkurrenter noga och analysera deras framgångskoncept!
4. Anpassa ditt innehåll
Börja med att se över allt innehåll på din hemsida som texter, rubriker, videos och bilder. Använder du bildtexter och beskrivningar som innehåller dina nyckelord? Har du döpt alla bilder till vad de visar som “fönsterputs-ultra” och inte “image1”? Bra, då är du på rätt spår!
Tänk så här: innehållet på din hemsida bestämmer var och för vem sidan visas, så vad har du egentligen för innehåll? Ju fler nyckelord du använder i dina texter, desto större är möjligheten att “rätt” besökare hittar till din hemsida. Du kan skapa anpassat innehåll på massor av sätt. Här kommer några förslag:
- Skapa en guide för hur dina kunder använder din produkt och recensera den som en kund skulle ha gjort.
- Har du ingen FAQ? (frequently asked questions), då är det perfekt läge att skapa en! Sammanställ de vanligaste frågorna du brukar få av dina kunder i en FAQ på din hemsida.
5. Håll din hemsida uppdaterad
Google tycker om uppdaterade hemsidor. Google värderar nämligen din hemsida efter hur pass nytt innehållet är. Tänk också på att Google inte bara värderar textinnehållet, utan uppdatera även dina bilder, videos och design. Håller du din hemsida uppdaterad så rankar Google dig högre!
6. Ordna dina länkar
För att visa Google att din hemsida är seriös och populär inom din bransch behöver du länkar från andra hemsidor. Det ger dig dessutom chansen att hamna högre än dina konkurrenter i sökresultaten. Byt länkar med andra företag, bloggare, partners eller starta nya samarbeten. Det tjänar ni båda på och det kostar inget att fråga. Fokusera dock på kvalitet framför kvantitet och hitta länkar från hemsidor som är relevanta för ditt företag. Desto starkare inlänkar – desto bättre ranking i sökmotorerna!
Till exempel: Låt oss säga att du säljer skönhetsartiklar. Ta kontakt med någon mode- eller skönhetsbloggare och se över om ni kan få till ett samarbete. Kanske vill de skriva en recension om dina produkter? På så så sätt får du en inkommande länk från en relevant och trovärdig källa.
7. Använd sociala medier
Att skapa innehåll som ingen ser är rätt meningslöst. Du vill ju synas eller hur? Då är sociala medier perfekta! Använd alla dina kanaler för att marknadsföra innehållet på din hemsida och locka flera läsare. Google+, Facebook, Twitter, och Instagram är alla kanaler som kan främja din SEO. Länka dina sociala medier från din hemsida med ikoner, och vice versa. Ju mer engagemang du skapar – desto bättre placering på Google!
Therese tipsar: Du kan även skapa länkbyggen genom att anordna en tävling i sociala medier med en länk till din hemsida. Ju större spridning, desto större länkbygge! Även recensionssidor som TripAdvisor eller Trustpilot är effektiva när det kommer till länkbyggen.
8. Var mobilvänlig – använd responsiv design
Vikten av användarvänligheten på hemsidor är idag stor, och Google vill självklart dirigera besökare till hemsidor som fungerar bra för mobilanvändare. Ju mer mobilvänlig din hemsida är, desto mer kommer Google att gilla dig och ranka dig högre än de konkurrenter som saknar mobilanpassat innehåll.
9. Skapa en blogg
Att skapa en blogg är bra för både dig som säljer tjänster eller varor. På bloggen kan du publiceras företagsnyheter, produktnyheter och annat innehåll som är relevant inom din bransch. Fördelen med en blogg är länkbygget, ni kan till exempel skriva inlägg där ni länkar till andra hemsidor, kanske länkar de tillbaka till er också?
10. Använd sidtitlar
Dina sidtitlar är en liten men väldigt viktig del av hemsidan eftersom den styr både hur högt sidorna hamnar i sökmotorernas träfflistor och om dina besökare kan orientera sig på hemsidan. Om du någonsin har googlat så finns det en stor chans att du har läst en sidtitel utan att tänka på det. Du kan se dina sidtitlar här:
- När du Googlar och det dyker upp en text ovanför din URL.
- I webbläsarens fönster, som bokmärken och som etiketter när det är fler fönster öppna samtidigt.
- I delade inlägg på sociala medier.
Det är viktigt att din sidtitel är intressant, direkt och kortfattad. En bra titel ska snabbt ge dina besökare (och sökmotorerna) en uppfattning om vad din hemsida handlar om. Använd därför mer specifika namn i dina sidtitlar (rubriker i menyn). Till exempel är det bättre att använda sig av “fönsterputsning” då det blir mer direkt än att använda sig av “tjänster” som kan ses som brett och generellt. Här kommer några tips att tänka på när du ska skriva dina sidtitlar:
- Din sidtitel bör inte vara för lång då den kan riskeras att “klippas av”.
- Försök inleda meningen med ditt viktigaste sökord. Det första ordet i titeln värderas nämligen högre av Google.
- Gör en kortfattad men enkel beskrivning av vad din hemsida handlar om.
- Använd inte samma sidtitel på varje sida, utan skapa en unik titel för varje sida, annars kan sökmotorerna (och besökarna) blir förvirrad över vilken titel som leder vart.
Nu har vi gått igenom 10 tips om vad du själv kan göra för att förbättra din hemsidas SEO. Känner du dig redo för att sätta igång redan nu? Det finns självklart en uppsjö av åtgärder som du kan göra på din hemsida för att förbättra din SEO ytterligare. Huvudsaken är att du kommer igång! Med uthållighet och hårt arbete kan du också klättra upp i toppen och slåss om de bästa placeringarna hos Google.
Vi tror på dig!
/ Therese Nilson
Marknadsassistent