Har du äntligen kommit igång med att skapa din hemsida? Då är det också dags att du börjar leta och hitta bilder som förstärker ditt budskap. Men vad behöver du egentligen tänka på när du väljer bilder? Vi kommer i det här inlägget att gå igenom vad du behöver veta och hur du ska tänka för att lyckas med bilderna på hemsidan.
Vad är det som avgör om du gillar en hemsida eller inte? Svaret ligger i designen, informationen som den ger, funktionaliteten och mycket mer. Men om du var tvungen att peka ut endast en sak som gjorde att du blev förälskad i just den där speciella hemsida vad hade du då svarat? Jo, troligen hade du pekat på sidans bilder! Och just i det svaret ser vi varför bilder är så viktiga för att nå fram och övertyga dina besökare på andra sidan skärmen.
Bilder är det innehåll som överlägset regerar på nätet. Bilder är enkelt att snabbt ta till sig och de lämnar avtryck hos dina besökare. Genom bilder har du därför större möjlighet att fånga din målgrupps uppmärksamhet och förmedla känslor. Därför ska du använda rätt bilder för att förstärka det du vill förmedla med din hemsida!
Så väljer du rätt bilder
Börja med att göra helt klart för dig vad du vill att dina hemsida ska förmedla. Vad vill du att dina besökare ska känna? Glädje, medkänsla, trygghet eller förvåning – det finns många känslor som kan få dina besökare mer involverade i det innehåll du har på sidan. Bilder påverkar oss starkt, så försök alltid att hitta en bild som passar till det som ditt företag gör. Välj alltid bilder med omsorg. Det ska vara bilder som du känner verkligen representerar dig och företaget. Vi ska gå igenom fyra viktiga punkter som du kan tänka på när det är dags att välja bilder till hemsidan.
Personliga
Ta egna bilder som visar produkter, anställda eller kunder som använder företagets tjänster eller produkter. Det blir mer äkta och genom att du använder personliga bilder kan dina besökare lättare sätta sig in i hur det skulle vara att jobba med dig och ditt företag.
Professionella
Stilrena, snygga och professionellt tagna bilder ger ett seriöst intryck. Lär dig utnyttja ljus och skugga för att själv skapa riktigt bra bilder. Har du råd – anlita en professionell fotograf med en stil som du tycker om. Bilder lönar det sig ofta att lägga pengar på då det skapar en bättre helhet för din hemsida.
Relevanta
Försök alltid att vara relevant i dina bilder, de ska förstärka ditt företags budskap! Du kan enkelt skapa estetisk relevans och enhetlighet genom att lägga på ett specifikt filter på bilderna. Undvik att krångla till det. Har du skrivit något om cyklar så använd en bild på en cykel, eller i annat fall, något som är så självklart att dina besökare förstår hur du tänker.
Kvalitet
Använd alltid bilder med hög kvalitet och välj alltid högupplösta bilder. Köper du bilder så se till att du även får dem i mindre filstorlekar. En rekommendation är att aldrig använda bilder med mindre än 300 dpi (bra för tryck), för din hemsida räcker det dock med runt 72 – 100 dpi då tunga bilder kan göra att din hemsida laddar långsammare.
Så väljer du rätt motiv
Vilka motiv du tänker använda dig på av dina bilder beror självklart på vad du sysslar med och vad din hemsida ska förmedla. Men nedan kommer några förslag på vad du kan tänka på vid val av motiv.
Produktbilder
Använd produktbilder som verkligen lyfter fram dina varor och tjänster från deras bästa sida. Gör det enkelt genom att att anlita en fotograf eller varför inte göra det själv? Investera i en systemkamera eller låna en av en vän. Vi har sedan tidigare gjort en guide hur du tar säljande produktbilder. Den är toppenbra.
Produkt: Säljer du till exempel strumpor kan du använda dig av guiden för att ta några riktigt schyssta bilder. Komplettera ditt bildgalleri genom att även ta några bilder med människor (eller fötter) som har strumporna på sig. Ta bilderna i roliga eller överraskande miljöer.
Tjänst: Skapa scenarion där ni hjälper kunder i olika miljöer eller gestalta det med en symbol som till exempel en utsträckt hand. Försök alltid att ta ut din tjänst i “den riktiga världen”. Bilderna ska tydligt visa dina besökare vad det är du är specialist inom.
Tänk på det här när du ska börja fota. Din bild ska besvara dina besökares frågor om produkten:
- Hur ser den ut?
- Hur används den?
- När ska jag använda den?
- Vem är den för?
Livsstilsbilder
Dina bilder ska tillsammans med text kunna kommunicera och förtydliga ert budskap. Besökarna ska med hjälp bilderna bli så inspirerade att de kan se sig själva i den bild som du använt och inse hur din vara eller tjänst passar in i deras livsstil och vardag.
Till exempel: Om du har en hemsida som till exempel säljer elcyklar, varför inte be om att få intervjua några av dina kunder om hur de tycker att cykeln har förändrat deras vardagliga liv? Kanske har du ett företag som beställt cyklar till sina anställda? Lyft fram det!
Therese tipsar: Du kan även lyfta fram ditt budskap med kundbilder. Be dina kunder dela med sig av bilder eller hashtagga på sociala medier om hur de använder dina produkter eller tjänster!
Varumärkesbilder
Använder ditt företag nyckelord eller kärnvärden som du jobbar efter? Överför den känslan till dina bilder! Kanske är lekfull, nyfiken eller innovativ några av de ord som du ofta använder för att beskriva företaget, leta efter den känslan i bilderna! Du kan även försöka plocka upp färger som ni använder i er grafiska profil i bilderna.
Övriga bilder
Hittar du inga bilder som du känner stämmer överens med ditt företag eller varumärke? Lugn! Det ordnar vi. Sikta in dig på vackra miljöbilder, illustrationer eller bilder med mönster. Du kan sedan anpassa dem för din hemsida genom att använda dig av färgfilter (Det kan du smidigt lägga på med hjälp av Photoshop).
Behöver jag tänka på copyright?
De flesta bilder är idag skyddade av upphovsrätt. Använder du dessa bilder utan lov kan det bli väldigt dyrt. Är du beredd att betala en slant så finns det många tjänster som erbjuder bilder till ett rimligt pris, bland annat istock, dreamstime eller shutterstock. Ibland har även betalsidorna bilder som är tillåtna att ladda ned gratis, så håll utkik! Vill du inte betala för bilderna så finns det många bra gratisalternativ, till exempel pixabay, kaboompics eller pexels.
Betala för bilder
Skillnaden mellan köpta och gratis bilder märks i kvaliteten. Bilderna du betalar för har ofta en högre kvalitet. De bildbyråer där du får betala för bilderna har också ett rikare utbud. Men det finns också andra aspekter när det kommer till att välja bilder. Försök undvika alltför själlösa och generella genrebilder. De bilderna ger lätt ett stelt intryck. Dessutom används de säkerligen redan på massa andra hemsidor. Du vill ju inte vara som alla andra!
Anlita en fotograf
En av fördelarna med att anlita en fotograf är att du slipper oroa dig för dyra copyrights eller att du handlat bilder som andra använder. En fotograf är också en garanti för att bilderna blir proffsiga. De flesta fotografer har dessutom bra kunskap om vad som signalerar budskap bra (semiotik), vilka miljöer som passar för ändamålet och du får oftast flera olika alternativ att välja mellan.
Några snabba sista tips
- Använd gärna bilder med människor som stämmer överens med din målgrupp. Säljer du främst till medelålders män så se till att ha bilder på män i samma ålder.
- Klipp eller centrera en bild för att förändra eller förstärka ditt budskap med bilden. Det kan till exempel röra sig om att zooma in på en specifik detalj i en bild eller lägga ett filter som tar bort skärpan från bakgrunden.
- Undvik att ta bilder direkt från Google. Det är olagligt och de har ofta dålig kvalitet.
- Bilder kan vara dyra, men se det som en långsiktig investering för ditt företag.
Då har vi gått igenom några tips & råd för hur du kan gå tillväga för att hitta rätt bilder till din hemsida. Kanske har du redan börjat leta medan du läste, eller sitter ivrig och vill börja! Vilket du än gör så är du nu på god väg att skapa “själen” till din hemsida. Så ut och fota, leta på nätet, börja experimentera och du har snart en hemsida full med inspirerande och säljande bilder!
Lycka till!
/ Therese Nilson
Marknadsassistent