Konvertera mera – hur lyckas du?

Postat

Den ständiga frågan är: “Hur får jag mina besökare att konvertera på min hemsida?” I detta inlägg går vi igenom hur du får dina besökare att göra det du vill att det ska göra när de besöker din hemsida. Agera! Det kan handla om allt från att handla, till att kontakta dig eller börja prenumerera på ditt nyhetsbrev. Här går vi igenom hur du får dina besökare att agera, och konvertera!
 

Ju bättre du förstår dina besökare, desto större möjlighet har du att få dem att agera som du vill! Du bör alltid försöka tänka dig in i vad besökare egentligen vill göra på din hemsida. Om du vet vad som får dem att verkligen haja till, så är du inne på rätt spår. Förståelse för hur dina besökare fungerar och tänker är den mest värdefulla kunskap du kan få. Speciellt för att öka din konvertering. Så hur får du dina besökare att jublande säga “ja!” till dig? Det ska vi ta reda på!

Tänk på att tipsen kanske inte fungerar för alla och att du behöver testa dig fram till vad som fungerar för just dig.
 

Använd uppmanande rubriker
Använd dig av rubriker och språk som är uppmanande och var tydlig med vad du vill att dina besökare ska klicka på. Anpassa rubrikerna så att du styr besökaren mot det du vill att de ska “se” på hemsidan. Det kan handla om erbjudanden, kontaktuppgifter eller liknande. Var tydlig med vad du vill att de ska klicka på. Du kan till exempel använda fraser som:

  • Kontakta mig idag.
  • Köp/beställ nu.
  • Hämta ditt erbjudande nu.
  • Skicka in ditt svar (om du har frågeformulär).
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
     

Therese tipsar: Säljer du en tjänst där du vill boka ett möte med besökarna? Varför inte skriva “Boka en fika med mig” istället? Det är ett informellt och trevligt sätt att uppmana besökarna att ta kontakt!

Placera det viktigaste ovanför “foldern”
Försök att alltid placera det allra viktigaste på din sida ovanför “foldern”, alltså den del av hemsidan som besökaren ser utan att scrolla ned. Den här delen av sidan ser besökare allra först och här har du störst chans att fånga deras intresse. Här är det extra viktigt att du verkligen är tydlig med ditt innehåll och vad du vill att dina besökare ska göra. Säljer du något, eller vill du att de ska ta kontakt med dig? Då ska det vara det första dina besökare ser när de kommer till din hemsida! Försök tänka på att du behöver fånga deras intresse på sidans öppningsvy för att få dem att scrolla ned. Här kommer några exempel för vad du kan fokusera på:

  • Du kan använda din högerkolumn för att lyfta ett erbjudande med en CTA-knapp.
  • Skapa fokus med ditt budskap. Vill du sälja eller ha kontakt? Visa det här!
  • Din vanliga huvudmeny ligger också här och ska länka till allt kunden kan tänkas behöva veta om tjänster/produkter, kontakt, FAQ, om oss.
  • Du kan ha en länk till ett formulär för prenumeration till ert nyhetsbrev.

Använd dig av CTA-knappar
CTA-knappar(call to action) är väldigt effektiva när du vill få besökarna att agera på ett visst sätt. Namnet kan enkelt översättas till att “skrida till handling”. Och det är precis det dessa knappar är till för – du får dina besökare att trycka på knappen och utföra en handling! Genom att använda dig av smarta CTA-knappar kan du få en besökare att uppmärksamma precis det du vill. Det kan röra sig om att ta kontakt, handla eller ta del av information som du har på din sida. När du använder dig av CTA-knappar ska du tänka på:

  • Tänk stort. Gör din CTA-knapp så pass stor att den syns men låt den inte ta upp en hel sida.
  • Var inte rädd för att lämna tomma ytor runt din CTA-knapp. Tomma ytor och sparsamt med text förhindrar att ditt budskap försvinner eller att din besökare blir distraherad.
  • Placera din CTA-knapp på toppen eller till vänster på en sida. Eftersom vi läser uppifrån och ner, från vänster till höger, så är det en optimal placering. Du kan även placera en CTA-knapp i slutet på sidan.
  • Det är viktigt att CTA-knappen är placerad i rätt sammanhang och i anslutning till rätt budskap.
  • Du kan placera ut alternativa versioner av CTA-knappen på olika ställen för att se vilken som ger bäst resultat.
  • Din CTA-knapp ska väcka uppmärksamhet. Jobba med färger och former som passar till din hemsida men ändå sticker ut så pass mycket att dina besökare bara inte kan missa att klicka på den.

Therese tipsar: CTA-knappar är viktiga bärare av dina budskap. Se dem som små utstickare som låter din besökare förstå att det är just här du vill att de ska klicka. Att utforma riktigt bra CTA-knappar är inte lätt och vägen för att hitta dit är att testa, testa och åter testa! (vi kommer att gå igenom exakt hur du gör längre ner!)

Förenkla valen för dina besökare
Genom att förenkla de valmöjligheter som besökarna möter ökar du chansen att de agerar som du vill. Kanske vill du att de ska prenumerera på nyhetsbrevet, handla eller boka ett möte? Allting handlar om att du ska få besökaren att göra det du vill att de ska göra. Hur gör du då detta enklast?

  • Jobba med ett budskap i taget. Handlar det om att du vill att de ska kontakta dig, så kan du använda dig av en knapp med “kontakta mig” , det visar besökaren tydligt att det är HÄR han/hon ska klicka.
  • Kan dina besökare ta sig dit du vill på bara tre klick eller mindre? Om inte, se om du kan göra vägen kortare med hjälp av snabblänkar eller liknande.
  • Använd en sökfunktion så att besökaren enkelt kan hitta det de letar efter.
  • I varje del av det besökaren gör på din hemsida är det viktigt att du tydligt leder dem till det som är “nästa steg”. Det kan vara att  besvara ett formulär, gå till kassan eller använda kontaktsidan.
  • Visa tydligt hur dina besökare kan ta kontakt med dig. Har du möjlighet till att ha en chattfunktion är detta ett stort plus (det finns många bra plug-ins på nätet, bland annat Olark eller Intercom). Använder du dig av telefon bör telefonnummer, liksom e-postadress finnas lättillgängligt. Även postadress och fullständigt företagsnamn signalerar trygghet.<
     

Besvara dina besökares frågor
När besökarna kommer till din hemsida har de i regel nästan alltid frågor som de vill ha svar på, ditt jobb är att utforma hemsidan så att den ger besökarna svar på deras frågor. Lyckas du med det så ökar chansen till konvertering betydligt. Det finns två typer av frågor som besökaren vill ha svar på:

1. Innan de kommer till hemsidan
Innan dina besökare kommer till din hemsida använder de en sökmotor för att finna en hemsida som erbjuder det de letar efter. Du kan påverka deras beslut och öka chansen att de hittar till din hemsida genom att sökoptimera och använda rätt innehåll på hemsidan. På så sätt kommer din hemsida att placeras högt i sökmotorernas resultatlistor när kunden söker på sökord som du använder. Tänk på att frågorna som kunden ställer sig är:

  • Var kan jag hitta det jag letar efter?
  • Varför är detta det bästa valet för mig?
     

2. Väl inne på hemsidan
När din besökare väl kommit in på din hemsida är det dags att få dem att ta ett beslut. Genom att beskriva dig och ditt företag på bästa sätt kan du övertyga dem om att de har kommit rätt. Du behöver argumentera varför just du är rätt företag att välja. Det kan du göra genom att till exempel lyfta fram några riktigt nöjda kunder, visa på ert breda sortiment eller hur många som tidigare valt er. Uppmana gärna besökaren att klicka sig vidare dit du vill att de ska hamna när de väl bestämt sig. Försök alltid att besvara frågor som:

  • Vart har jag kommit?
  • Varför ska välja er?
  • Vad ska jag göra nu? Hur kan jag kontakta/anlita er?

Gör ett användartest

Be någon (eller gärna några personer) som inte är involverade i ditt företag att granska din hemsida och säga vad de tycker. Är det någon som saknas eller är vägen från introduktion till handling för lång? Lyssna och se sedan om du kan förändra något som gör det enklare för besökaren att hitta det de letar efter. Du kan till exempel be dina testare att svara på:

  • Vad upplevde du och vilka känslor fick du när du besökte hemsidan?
  • Vad sysslar företaget med?
  • Var det något som väckte din uppmärksamhet? 
  • Hittade du enkelt det du letade efter?
  • Vad saknade du?

Therese tipsar: Tänk alltid på att din hemsida är till för dina besökare. Därför ska du anpassa den efter deras önskemål och behov. Prata med dina kunder och försök få en så bra uppfattning om dem så att du kan skapa optimala förutsättningarna för din hemsida. Har du möjlighet så belöna dem som svarar på frågor om hemsidan?

A/B testa din hemsida
Med ett A/B test har du möjlighet att testa olika versioner av din hemsida och se vilka förändringar som fungerar bättre eller sämre för besökarna. Det mäts genom att 50 procent av dina besökare får se en version av sidan och resterande 50 procent presenteras en annan version. Sedan räknar testet ut vilken av de två versionerna som lockade till flest klick. Smart va? Nu när vi har gått igenom några andra åtgärder du kan göra på din hemsida för att öka din konvertering så kan du också mäta de förändringar du har gjort med hjälp av ett A/B test. Det här kan du A/B- testa på din hemsida:

  • Ändra innehåll i den del som ligger över “foldern”.
  • Ändra uppmaningarna på CTA-knapparna: “Köp nu”, “Beställ här”.
  • Ändra utseendet. Har du haft rektangulära knappar tidigare? Testa med runda! Eller varför inte testa en annan färg?
  • Testa olika rubriksättningar och produktbeskrivningar. Prova att göra dem mer direkta eller mer personliga.
  • Ändra din prissättning. Ger ett lägre pris med högre fraktkostnad fler klick? Eller varför inte det omvända?
  • Byt bilder och ändra bildstorlek.
  • Möblera om bland flikar, menyer och andra segment på hemsidan.
  • Gör en (nästan) total makeover – varför inte helt byta färg på din design?

Efter varje test kommer du att komma fram till en vinnare, behåll det konceptet och fortsätt sedan med nästa test. När du är klar så har du i varje del av hemsidan fått fram det alternativ som har bäst förutsättning att bli framgångsrikt. Men du, det är några saker till du bör tänka på:

  • Stressa inte fram och gör en massa tester samtidigt, då blir det rörigt och svårt för dig att avgöra resultatet. Låt det ta sin tid! Rom byggdes inte på en dag.
  • Testet bör pågå en längre tid för att ge ett tillförlitligt svar, minst två veckor, gärna längre förutsatt att ni inte har högsäsong under testperioden.
  • Tänk på att alltid låta de versioner du testar fungera parallellt. Du får inte ett pålitligt resultat om du först testar en version och två veckor senare en annan version.

Nu har vi gått igenom några tips om hur du kan förbättra din hemsida för att konvertera fler besökare till kunder. Känns det krångligt? Oroa dig inte! Vi har alla gått igenom processen med att lära oss konvertering. Och vet du? Vi på Hemsida24 är inte heller fullärda ännu! Helt och hållet fullärd blir ingen eftersom tekniken ständigt förändras. Testa dig fram med hjälp av A/B tester, en liten förändring kan göra stor skillnad!

Så börja konvertera mera nu!

/ Therese Nilson
Marknadsassistent

Postat Kategorier Okategoriserade