Har ditt företag ingen hemsida? Varför inte? Tänk på att en hemsida exponerar ditt varumärke och dina produkter dygnet runt, oavsett var dina kunder befinner sig. Enligt en ny Sifoundersökning söker nio av tio konsumenter på nätet för att hitta varor eller tjänster. Men trots det saknar 44 procent (!) av Sveriges småföretag en hemsida. Låt oss berätta varför ditt företag tjänar på att ha en hemsida!
Därför behöver du ha en hemsida
Genom att erbjuda dina kunder möjligheten att besöka dig på nätet får de tillgång till din information och dina erbjudanden dygnet runt oavsett var de befinner sig. En hemsida öppnar helt nya möjligheter för dig att synas. Dina kunder kan till exempel lägga beställningar när som helst, och oavsett vad du säljer eller erbjuder gör hemsidan att du kan nå just din målgrupp och din marknad.
I dag har 93 procent av svenskarna tillgång till internet hemma. Det är inte många procent av vare sig privatpersoner eller företag som inte är aktiva på nätet idag, så varför skulle ditt företag vara ett av dem? Du bör finnas där dina kunder finns, och där dina kunder letar efter dig. Här ska vi gå igenom sju fördelar som ditt företag får med en hemsida.
- Du når en helt ny marknad
Din hemsida ger dig en helt ny räckvidd. Glöm hinder som geografiska avstånd eller begränsade öppettider. Med en hemsida får du möjligheten att påverka kunder Sverige runt och världen över. Det enda de behöver göra är att hitta till din hemsida. Varför begränsa din verksamhet till den lokala marknaden? Tänk stort, internet gör att du kan se en världsdel som din marknad. Nätet erbjuder dig också möjlighet till att strukturera din marknad, det vill säga du kan rikta ditt budskap direkt till din målgrupp. Du kan dela upp marknaden efter kön, ålder, yrke eller bostadsort. Du kan med andra ord skräddarsy din hemsida för att nå exakt den målgrupp du är intresserad av!
- Ditt företag upplevs som proffsigt
Ett företag som inte är närvarande på internet riskerar att signalera att det är omodernt och att det inte tar sin verksamhet på allvar. Har du däremot en hemsida kan du ge dina besökare bilden av ett modernt och framgångsrikt företag. En snygg hemsida är avgörande för hur ditt företag uppfattas. Utnyttja den möjligheten!
- Du behöver inga öppettider
Din hemsida är tillgänglig dygnet runt, året om. Till skillnad från ett kontor så har den till exempel inga kontorstider. Se din hemsida som en samlingsplats dit dina kunder kan komma när de själva vill – och har tid. En hemsidan sover inte eller har semester, den representerar och presenterar dig och ditt varumärke även när du själv inte är tillgänglig.
- Du kan stärka ditt varumärke och bli en vassare konkurrent
Visste du att dina konkurrenter kan köpa sökannonser på ditt varumärke? Låt inte någon annan stjäla din trafik och försäljning! Är du “hemsideslös” kan dina konkurrenter lätt konkurrera ut dig genom att berätta för dina kunder varför de ska välja dem istället. De kan till och med sätta käppar i hjulet för dig genom att ge intrycket av att din verksamhet inte riktigt existerar! Storleken på ditt företag spelar dessutom nästan ingen roll på nätet.Therese tipsar: Har du en väl genomtänkt hemsida med bra innehåll så rankas du högre i sökmotorerna och kan hamna före många storföretag med sämre hemsidor (det är aningen svårare att göra det offline!). Vill du veta hur du ska gå tillväga så kan du läsa vår beskrivning om hur du lyckas med din sökoptimering.
- Du får en chans att kommunicera med dina kunder
Använd din hemsida för att kommunicera med dina kunder. Presentera erbjudanden, nyheter och annan viktig information. Din hemsida är till skillnad från trycksaker enkel att förändra och forma så att den alltid är dagsaktuell.
- Du kan visa dina produkter på ett helt nytt sätt
Med en hemsida har du möjlighet att inför en stor publik exponera din verksamhet och det du brinner för. Har du till exempel en bilverkstad kan du visa upp olika projekt du har gjort till kunder. Tänk dig en kund som är på jakt efter en riktigt grym bilmekaniker och vill se vad just du går för. Grattis, då kanske du precis lyckats övertyga en ny kund om att du är bästa valet!Therese tipsar: Bildspel, videos och goda kundreferenser är perfekta sätt att visa upp dina produkter eller tjänster på. Det får dina produkter att kännas verkliga! Varför inte skapa en portfolio där du samlar dina bilder och videos? Eller en sektion med vittnesmål från nöjda kunder? Visa dina besökare vad just du kan och vad du kan göra för dem.
- Du sparar pengar
Driver du en mindre verksamhet kanske du tänker att du inte har råd med en hemsida. Men sanningen är det motsatta, du har inte råd att INTE ha en hemsida. Jämför kostnaden för din hemsida med det du spenderar på tidningsannonser, flyers eller annat annonsmaterial. Du ska se att i långa loppet är din hemsida kostnadseffektiv marknadsföring, utan att du egentligen behöver anstränga dig. Ser du också till storleken på den marknad du kan nå via hemsidan så har kostnaden betalat sig många gånger om.Therese tipsar: Du behöver inga dyra konsulter, webbdesigners eller egna erfarenheter för att skapa en hemsida. Det finns en hel uppsjö av alternativ även om du är nybörjare på att bygga hemsidor. Ett alternativ är Hemsida24. Varför inte testa dig fram med oss?
Behöver du ytterligare motivation?
Självklart tjänar du på att investera i en hemsida! Utan hemsida missar du så många möjligheter (vi har här nämnt några). Att skapa en hemsida är också en rolig resa där du och ditt företag utvecklas och växer. Här får du ytterligare några tankeställare om du fortfarande inte är hundra procent övertygad!
- Glöm telefonkatalogen! Idag googlar kunderna fram information om företag, även om de finns lokalt. Syns du inte på nätet finns du inte!
- Du riskerar att missa intressanta samarbeten med andra företag eller återförsäljare om du inte presenterar ditt företag på nätet. I de flesta branscher är internet en självklar del av vardagen. Det är där företag och kunder letar efter dig.
- Din trovärdighet ökar när kunder, leverantörer och anställda kan söka efter värdefull information om företaget på er hemsida.
- Se din hemsida som en broschyr som du kan uppdatera kontinuerligt. Glöm jobbiga tryckerier och sena leveranser. Med en hemsida får du allt klart i ett nafs och samlat på ett ställe.
Då har vi gått igenom hela listan om varför ditt företag behöver en hemsida. Det finns självklart oändligt fler fördelarna än de vi har räknat upp här. Vill du driva ett framgångsrikt företag så finns det inga genvägar. Du måste synas, vara konkurrenskraftig och tillgänglig dygnet runt. Saknar du hemsida är det nästan omöjligt att nå ut till din målgrupp i det digitala samhälle vi lever i.
Så investera i ditt företags framtid och ge det en hemsida som det verkligen förtjänar!
Ett stort lycka till! Glöm inte att vi finns här om du behöver hjälp!
/ Therese Nilson
Marknadsassistent