När gjorde du senast en analys av dina konkurrenter och hur de marknadsför sig online? Vad gör egentligen konkurrenterna för att sticka ut i social media och hur lyckas de? Det här är väldigt intressant att veta för att du själv ska lyckas med din marknadsföring online. Genom att hålla koll på vad konkurrenterna gör vet du vad du måste överträffa och du får också bra tips på hur du kan göra det!
Så, vilka delar är det egentligen du behöver hålla koll på? Framförallt skulle jag rekommendera dig att studera hur dina konkurrenter arbetar med marknadsföring på sin hemsida, i sociala medier, på bloggen, i betalda annonser, pressmeddelanden … och glöm inte att anmäla dig till deras nyhetsbrev. Med andra ord; du behöver scanna allt de publicerar online.
Det bästa är om du regelbundet tar dig tid och följer hur konkurrenterna förändrar sina marknadsföringskampanjer och budskap för att du själv ska kunna prestera på topp. Förutom att du får veta vad konkurrenterna gör så hjälper det dig att förbättra din försäljning, din kundservice och din produkt. Är du fortfarande inte övertygad? Läs nedan varför du behöver håll koll på dina konkurrenter!
- Du lär dig vad du inte ska göra
Att lära av andras misstag kan vara ett av av de bästa sätten att utvecklas. Varför? Jo, därför att du slipper betala för misstaget och om du är smart kan du få kunskap som gynnar din egen verksamhet.Kolla hur dina konkurrenter marknadsför sig i social media. Vilka av annonserna får bra respons och vilka får syrliga kommentarer? Analysera de annonser som inte fungerar och försök se varför de inte fungerar. Undvik sen att upprepa andras misstag i din egen annonsering.
Johanna tipsar: De budskap eller annonser som inte fungerar – använd dem till din fördel. Vänd på dem och använd det direkt i din nästa kampanj!
- Du får idéer på hur du kan sticka ut
Här gäller i princip samma som under föregående punkt. Inspireras av dina konkurrenter och branschkollegor! Vad fungerar riktigt bra för dem? Finns det något du kan dra nytta av (men utformat i din egen stil)?Kolla hur konkurrenterna hanterar missnöjda kunder eller varför inte undersöka en kanal, en viss typ av annons eller konvertering som du har svårt med? Vad är det du har missat? Kan du hitta några smarta idéer hos konkurrenterna?
- Identifiera marknadsmöjligheter
Genom att studera dina konkurrenter kommer du också att lära dig mycket om deras kunder. Vilka är de och varför är det så himla nöjda med din konkurrent? Skriv upp vad de både hissar och dissar. Ta sedan med det i din egen strategi.Detta är ett väldigt enkelt och smart sätt få ärlig feedback på hur dina konkurrenter presterar. Kanske klagar kunderna på förpackningen, på långa leveranstider eller att supporten inte var tillmötesgående. Tänk om du då kan skicka dina produkter i presentliknande förpackningar, garantera en leveranstid på 4 dagar eller lova den roligaste och vänligaste supporten? Vips så har du ett gäng nya kunder!
- Ta reda på vem som rekommenderar dina konkurrenter
Sökmotoroptimering är effektivt för att bygga förtroende. En sak som förbättrar din ranking online är när andra länkar till din hemsida. Därför bör du ta reda på vilka större företag eller personer med många följare som pratar om dina konkurrenter. Finns det något du kan göra så att också du vinner deras hjärtan?Om inte annat så är det viktigt att även du har förtroendeingivande kontakter som pratar väl om dig och länkar till din hemsida. Börja nätverka och berätta historien om dig och ditt företag. Bygg relationer, vinn hjärtan och sinnen och du är garanterad nya kunder genom dina kontakters nätverk.
- Vinn över missnöjda kunder
Genom att följa dina konkurrenter online kommer du snabbt att fånga upp vad deras målgrupp säger om dem. Vad klagar det på när de twittrar? Eller vilka funktioner/färger eller tilläggstjänster frågar de efter? Försök att definiera svagheter i konkurrenternas erbjudanden, budskap och kampanjer och vänd det till en styrka för dig. På så vis kan du göra konkurrenternas missnöjda kunder till dina nya (nöjda) kunder.Det viktigaste är att du gör det på ett ödmjukt sätt. Visa att du hör eller ser deras missnöje och visa sedan att du finns där för att hjälpa till. Du och ditt företag blir lösningen på deras problem.
Nu hoppas jag att du förstår poängen med att hålla koll på dina konkurrenter! Gör den här konkurrentbevakningen till en prioriterad rutin varje månad och se till att det är du som är steget före!
// Johanna Bohlin
Marknadschef