Som företagare stöter du hela tiden på olika möjligheter för att marknadsföra ditt företag – och helst för så lite kostnad som möjligt. Kanske undrar du “Vad missar jag om jag inte tar den här chansen?”
När det kommer till digital marknadsföring så är det viktigaste att ha en stabil strategi som kan agera stöttepelare när det kommer till att ta nya beslut kring valet av marknadsföringskanaler. Många satsar på spontana beslut i stundens hetta, ofta styrda av vad “experter” skriver på Facebook och vad “alla andra säger”. En taktik som väldigt sällan fungerar…
Hur gör då smarta företagare?
Jag skulle vilja påstå att de börjar med att ta ett steg bakåt. De tittar på vad deras målgrupp gör i dagsläget, och utgår ifrån frågan: “Vad attraheras min målgrupp av?” och “Vilka kanaler och medier använder de?”
Svaret är att de ofta använder sökmotorer eller Facebook. Faktum är att Google har över 3 miljarder unika sökningar om dagen samtidigt som Facebook har över 1 miljard dagliga användare. På Google söker personer efter svar på sina frågor medan Facebooks användare vill inspireras och upptäcka nya delar av nätet.
Social media är viktigt för nästan alla företag
De flesta företagare vet att social media kan vara otroligt kraftfullt. Idag är det till och med så att hela 93% av alla marknadsförare som satsar på social media väljer att annonserar på Facebook.
Varför just Facebook?
Det som är bra med Facebook är att de erbjuder en enda annonstyp – oavsett om du säljer konsulttjänster, produkter eller online-kurser. Du kan välja mellan allt ifrån lead-annonser till appinstallationer och marknadsföring av dina event. Men, tyvärr kan du inte förvänta dig att folk kommer att köpa det du erbjuder bara för att du har en annons ute.
I detta inlägg kommer du att få några tips och lite inspiration om vad som fungerar på Facebook just nu, samt vad andra gör för att sticka ut och hur de lyckas.
Först och främst – Rubriken
Ditt huvudsakliga uppdrag är att driva trafiken ifrån Facebook, till din egen hemsida. Detta gör du lättast genom att ha en lockande rubrik till din annons.
För att lyckas med en annons så gäller det att du lyckas med rubriken. Detta gör du i tre steg:
- Skriv en bra rubrik
- Gör om steg 1 tills annonsen ger resultat.
- Gör en grundlig research om din målgrupp för att kunna skriva bättre rubriker.
Steg 2 – Välj rätt bild
Bilden i din annons, till skillnad mot vad många tror, är inte avgörande. Så länge den drar till sig uppmärksamhet så gör den sitt jobb. Din bild har som syfte att få folk att stanna upp, men det är via din rubrik och din copy som du ger folk en anledning att klicka på din annons.
Som ett exempel, kolla hur Expressen ser ut utan rubriker.
Du har inte en chans att se vad artiklarna handlar om, om inte rubriken finns där. Bilder gör rubriken mer levande och det kan ytterligare öka intresset, men den betyder ingenting utan en bra rubrik.
Jämför nu bilden utan rubriker ovan med originalet här nedanför:
Gör din research
Det andra du behöver ha koll på är vilka du riktar din annons till. Här behöver du alltså göra lite research om din målgrupp. Dock tycker jag att du ska skippa marknadsundersökningarna. Enligt mig kommer du få reda på minst lika mycket genom 10 Facebookannonser – och det kostar dig dessutom 10 gånger mindre.
Om du är osäker på vem din målgrupp är, eller om du bara inte vet tillräckligt mycket för att kunna göra en kundprofil, kan du börja med att läsa forum som är relaterade till din bransch.
Bara genom en snabb överblick i forumet på företagande.se kan man se vilket ämne som flest företagare har frågor kring – Bokföring, skatter och företagsformer.
Om du är en revisor eller om du erbjuder annan ekonomisk rådgivning, kan detta vara en väldigt bra chans för dig att visa upp din expertis och därigenom få nya kunder. Forum ger dessutom en bra insikt i hur din målgrupp resonerar när de ställer sina frågor och du kan ofta hitta mönster som kan inspirera till bra rubriker och ämnen att skriva innehåll om.
Ett annat tillvägagångssätt är att söka på ämnen i ett verktyg som Buzzsumo.com, och se vilken typ av information som delas mest. Det brukar ge dig ett hum om vad som är populärt och inte. Skriv bara in en webbadress så hittar Buzzsumo de artiklar som har flest delningar ifrån sajten (se nedan).
Din målgrupp
Med Facebooks annonseringssystem så kan du sträcka dig långt över bara geografiskt område, kön och ålder. Facebook har nämligen de bredaste och mest detaljerade möjligheterna för målgruppssegmentering.
Du kan även rikta dina annonser baserat på:
- Utbildning
- Yrke
- Yrkestitel
- Relationsstatus
- Intressen
- Gillade sidor
- Politiska åsikter
- Vilka program de använder
- och mycket mer…
Som du ser är kombinationerna näst intill oändliga.
Nedanför hittar du några bilder på olika målgrupper du kan rikta dig mot.
Exempel 1: Om du säljer en produkt specifikt för snickare, så kan du nå dem.
Exempel 2: Säljer du tjänster och vill nå ut till företagare så kan du även förvandla Facebook till en plattform där du attraherar potentiella och värdefulla B2B-kontakter.
Exempel 3: Längtan efter att åka på en utlandssemester är aldrig större än veckorna efter man precis har kommit hem. Locka till dig potentiella kunder genom att låta dem veta att ni har allt de behöver för att göra nästa semester ännu bättre.
Exempel 4: Att köpa en bröllopspresent är nog en av de svåraste uppgifterna som finns. Så fort man får inbjudan så börjar man tänka på presentinköp, och det är något som ofta planeras långt i förväg. Det får inte vara för billigt, och man har inte råd med vad som helst.
Därför kan det vara bra att låta vännerna till det nyförlovade paret veta att de kan köpa den perfekta presenten hos just dig!
Så använder andra Facebook:
De flesta som använder Facebook är inte där för att handla saker, utan de allra flesta är där för att prata med och vara delaktiga i familj och nära vänners liv. Det är därför viktigt att du har rätt approach i dina annonser på Facebook.
Så vad är det du egentligen gör när du ser att kompisen har köpt en ny bil eller att en vän befann sig på ett bröllop i helgen? Du upptäcker.
Vad du behöver göra är egentligen att få personerna som ser din annons att “upptäcka” ditt erbjudande och ditt varumärke. Väl inne på din hemsida ha en större möjlighet att konvertera besökarna till kunder.
Här kommer några exempel som visar hur andra företag använder Facebookannonser för att lyckas:
Estrella
Chipsbolaget visar att de riktar sig mot den yngre målgruppen eftersom de använder sig av de VR-glasögon och eftersom videon är en förhandsvisning på ett “virtuellt prank” som killen i rött utsätts för. Deras mål är alltså att du ska se hela videon och klicka dig vidare till deras hemsida och upptäcka hur Estrella kan göra din vardag roligare.
Oatly
Oatly satsar på sociala bevis och lånar bland annat trovärdighet ifrån Alex Schulman och Sigge Eklund. Ett smart drag från Oatly som kan dra många blickar, reaktioner och mycket engagemang.
Karlex
Det svenska klockmärket Karlex använder videos i sin marknadsföring. Facebookannonser som innehåller videos ger dig nämligen tillgång att ställa in några särskilda call-to-action-knappar när videon pausas. På så sätt får du en gyllene chans att driva trafik till din hemsida.
Annonsera med ditt företag i sociala medier – börja idag!
Om sanningen ska fram så har inte strategierna för att bygga företag förändrats på hundratals år, medan förutsättningarna har förändrats avsevärt. Facebookannonser ger exempelvis bättre och bättre resultat för varje dag och eftersom användarantalet växer lavinartat så har det aldrig funnit en bättre tidpunkt för ditt företag att börja med sociala medier.
Men kom ihåg att det tar tid att lära sig och att mycket av framgången kommer genom att testa dig fram. Bara för att ett erbjudande fungerar bra för en av dina konkurrenter så betyder det inte att det gör det för dig.
Försök att stå ut från bruset med hjälp av unika bilder, roliga erbjudanden och rubriker som intresserar. Att rida på populära trender som exempelvis Pokémon Go och Virtuell verklighet kan vara ett kortsiktigt men otroligt effektivt sätt att nå ut!
// Felix Langlet
Head of inbound marketing på Triggerbee
”Felix jobbar på Triggerbee som är en lösning för Sales & Marketing Automation. Där ansvarar han för deras inbound marketing.”