Izabella och Hannah har varsin hund och upptäckte förra året att de saknade en tjänst på marknaden för att visa sin uppskattning till andra hundvänner – en tjänst för att skicka “hundlycka” precis som vilket blombud som helst. Men att lansera ett helt nytt koncept är inte bara roligt och stimulerande, det innebär också en hel del utmaningar. Hur får du målgruppen att älska din idé lika mycket som du själv?
Idén till Hundogram kom när Izabella och Hannah vill tacka en bekant genom att skicka en fin gåva till dennes hund. Men när de inte hittade någon tjänst som kunde hjälpa dem började hjulet att snurra.
“idén till Hundogram kom när vi fick hjälp av en bekant med att lägga viltspår. Vi ville visa vår uppskattning och tacka för hjälpen. Efter många funderingar om vad vi skulle köpa på temat hund så slutade det med ett presentkort i en djuraffär. Men hur roligt är det egentligen med ett presentkort? I och med det började vår resa mot Hundogram.”
Hundogrammen erbjuds i olika storlekar och med olika innehåll för att passa kundernas önskemål. I dagsläget finns det fyra olika varianter av Hundogram: Enkel, Extra, Valp och Lyx.
“Vid vissa högtider, som jul och påsk, har vi också tagit fram ett “limited edition”-Hundogram. Dessa har varit väldigt populära eftersom de innehållit en rolig gåva som sticker ut!”
Sedan Hundogram först startade har responsen varit enorm och till glädje för många djurvänner.
“Till 99 procent har vi enbart fått positiv respons, vilket så klart är väldigt roligt! Sen har vi fått några reaktioner som uttrycker att det är lite “larvigt” med Hundogram. Men de reaktionerna har vi oftast kunnat vända till något positivt (se “Rolig fakta” nedan).
Hundogram
Startade: 2015
Antal anställda: 2
Säljer: Hundogram – som blombud fast för hundar.
Nästa mål för verksamheten: “Något som vi jobbar hårt med är att stärka vårt varumärke och få folk att förstå vår tjänst. Vi vill att det i framtiden ska vara lika självklart att skicka ett Hundogram som att skicka ett blombud.”
Mest populära produkten: Hundogram “Enkel” har skickats flest gånger!
Rolig fakta: Alldeles nyligen fick vi en rolig order från en bestämd jaktherre i Norrland som tidigare när vi pitchade idén för honom tyckte att Hundogram var ‘’gulligt, men ingenting för honom’’. Vilket visar att det trots allt går att lära gamla hundar att sitta.
En kul utmaning att arbeta med ett helt nytt koncept
Precis som för alla andra nystartade företag så har Hundogram krävt hårt jobb i starten. Men eftersom Hundogram är en ny tjänst så har Izabella och Hannah fått jobba extra hårt för att sälja in och förklara konceptet:
– “Vad är egentligen ett Hundogram och varför ska jag använda det?”
“Vi har hela tiden sett det som något positivt att arbeta med ett nytt koncept som dessutom blivit väldigt uppskattat. Men vi möts även av en del skepticism, men när vi väl har pitchat idén brukar den uppfattningen ändras helt.”
Innan du startar ett företag med ett koncept eller en idé som är ny för marknaden och målgruppen kan det vara bra att göra några gedigna undersökningar. Det sparar både tid och pengar.
“Innan vi startade gjorde vi givetvis undersökningar kring vad som fanns på marknaden och framför allt vad som inte fanns. När vi upptäckte att vår idé var unik, det finns inget som ens kommer i närheten, så blev vi fast beslutna att gå vidare med idén. Vi vet att vägen till mattes och husses hjärta går via hunden, och därför är det självklart för oss att en tjänst som Hundogram ska finnas på markanden.”
Hajpa idén före lansering och ge de första kunderna rabatt
“Innan vi lanserade vår tjänst försökte vi maximera förväntan hos våra nära och kära, alla bekanta, vänner på Facebook och folk på gatan – vi höll på och jobbade med något, vi skulle starta eget, mer fick de inte veta. Det enda vi avslöjade var att det var hundrelaterat. Vi hade nedräkning till lanseringsdagen och lanserade tjänsten med pompa och ståt och givetvis med en rabattkod. Det fungerade perfekt och lanseringen blev mycket lyckad.”
Hundogram har en en bred målgrupp som innefattar hundägare såväl som de med hundägare i bekantskapskretsen. Du behöver alltså inte äga hund själv för att ha nytta av Hundogram.
“För att marknadsföra Hundogram använder vi främst sociala medier, men vi har även annonserat i hundtidningar och deltagit som sponsorer vid diverse hundarrangemang. Man kan säga att vi försöker finnas där våra potentiella kunder finns – oavsett om det är i cybervärlden eller i den riktiga världen.”
I sociala medier håller Hundogram kontakten med både nya och befintliga kunder men använder även de sociala medierna för att promota nya Hundogram och för att lyfta tävlingar och andra marknadsföringsaktiviteter.
“Hittills har “Hundgram Julspecial”, ett Hundogram som fanns i begränsad upplaga vid jul, varit vår största framgång. Trots att vi vid den tidpunkten var väldigt nystartade, och bara varit igång i drygt en månad, fick vi bra försäljning.”
Hundogram har utvecklats sedan starten och omfattar nu även Kattogram.
“Sedan starten har den största utvecklingen varit att vi sedan ett par månader även riktar oss mot katter och kattägare med Kattogram. Vi jobbar även kontinuerligt med att försöka förbättra våra Hundogram.”
Izabella och Hannahs tips till dig:
- Ta chansen och starta företag baserat på dina intressen. Att får jobba med sitt intresse är jättekul! Sen är det en fördel att vara insatt i “hundvärlden”, när det kommer till kontakter med hundägare.
- Prata med de personer du ser som potentiella kunder, vad får du för respons? Verkar det finnas ett intresse/behov?
- Bara gör det! Våga chansa och gör din hobby till business.
Gör en hund glad – skicka ett Hundogram idag!
Passa på att skicka ett Hundogram idag. Nu ger tjejerna på Hundogram ett speciellt erbjudande till dig på 15 procent på nästa Hundogram du skickar. Allt du behöver göra är att skriva in rabattkoden “hemsida24” i kassan. Förgyll din (hund)väns dag!
(Hundogram använder mallen STOCKHOLM)
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig