Idag har nästan alla svenskar, närmare bestämt 95 procent, i åldrarna 18 till 65 år någon gång handlat från en internetbutik. På en växande e-handelsmarknad är det därför viktigt att se över vad du kan göra för att öka din försäljning och konvertering genom fler kunder.
I den här artikeln hittar du Paysons bästa tips till dig för ökad konvertering!
Använd en etablerad och känd betallösning
I en kundundersökning från Payson, PaysonPanelen, ansåg de tillfrågade e-handlarna att konvertering var den näst största utmaningen med att driva e-butik.
Vi på Payson har därför tagit reda på vilka faktorer som påverkar kunden till att fullfölja sitt köp. Hela 71 % av svenskarna skulle avstå att handla om betallösningen kändes osäker eller obekant! Därför är det viktigt att du väljer en välkänd leverantör och att du lyfter fram kontaktuppgifter och betalningsvillkor på din hemsida.
Om PaysonPanelen: Paysons kundpanel, PaysonPanelen, är en undersökning som genomfördes bland 587 svenska e-handlare under 2015.
Mobilanpassad hemsida
Tre av tio svenskar besöker en nätbutik några gånger i veckan och hela sju procent kollar runt på nätet flera gånger om dagen! Om du inte redan gjort det, är det hög tid att mobilanpassa din e-butik. Allt fler köp sker nämligen via mobila enheter och de hemsidor som inte är responsiva får sämre konveteringsgrad.
Kunder som handlar via mobil är ofta på språng och har inte alltid möjlighet att ta med bankdosa eller komma ihåg kortuppgifter. En betallösning som registrerar och hämtar kundens adress är därför en stor fördel som leder till enklare köp för kunden som kan betala på bara några få klick!
Snygg design
14 % av svenskarna uppger att de skulle avstå att handla från en e-butik som inte känns snyggt designad. Se över din hemsida och använd fina produktbilder och bra texter. Över 40 % av svenskarna uppger nämligen att de skulle avstå att handla från en e-butik som har stavfel på hemsidan.
Ta gärna en heldag och gå igenom din e-butik så att allt ser proffsigt och enhetligt ut. Ett betalfönster som är integrerat i butikens egen miljö via iFrame är att föredra så att hela köpupplevelsen sker i samma miljö.
Om undersökningen: Undersökningen är genomförd av Norm på uppdrag av Payson i januari 2016. I undersökningen har 1 007 svenskar mellan 18-65 år tillfrågats om sin inställning till internethandel. Undersökningen är statistiskt säkerställd på riksnivå.
Nya PaysonCheckout 2.0 – skräddarsydd efter e-handlarnas önskemål
Paysons nya betallösning, PaysonCheckout 2.0, är framtagen efter önskemål från e-handlare och anpassad för att öka konverteringen. Den ger din kund trygghet och säkerhet och de kan välja det betalsätt som de föredrar mest; faktura, kort, internetbank, delbetalning och sms. De behöver inte fylla i adress eller komma ihåg koder eller lösenord eftersom att all informationen hämtas in automatiskt.
Så här kommer du igång med PaysonCheckout 2.0
Hos Payson:
- Skapa ett företagskonto hos Payson (har du redan ett företagskonto kan du bortse från denna punkt).
- Ansöka om Payson faktura.
- Gå till “Integration” inne på ditt konto där hittar du uppgifterna som du behöver för att aktivera PaysonCheckout i Hemsida24. Uppgifterna som krävs är “Agent ID” och “APInyckel”.
Hos Hemsida24:
- Logga in på ditt Hemsida24-konto och gå till din e-butik.
- Klicka på inställningar och “Kassa & betalning”.
- Välj PaysonCheckout och klicka på “Lägg till betalningsmetod”.
- Klicka sedan på PaysonCheckout i listan och fyll i uppgifterna “Agent ID” och “APInyckel”.
- Spara och PaysonCheckout finns nu som betalningsalternativ i din e-butik.
Har du frågor om Payson, undersökningen eller PaysonCheckout?
Kontakta Paysons företagssupport via telefon (08-470 94 00) eller kontakt@payson.se.
// Teamet på Payson