8 av världens mest framgångsrika entreprenörer ger sina bästa tips

Postat

Det finns många bra exempel på duktiga och drivna entreprenörer som gjort succé med sina företag. Men hur gjorde de? Det är ju den hemligheten som vi alla vill ta del av. Här kommer därför ett gäng bra tips från omtalade och framgångsrika entreprenörer. Tänk igenom råden som de delar med sig av och tänk på att de ligger många års erfarenhet av såväl framgångar som motgångar bakom tipsen – lyssna och lär!
 

“People want to make business with someone they like. If people like you, they are going to want to do business with you”. Barbara Cocoran

Goda relationer är helt avgörande när det handlar om att göra affärer. Egenskaper som pris och service är underordnat en stark relation. Har du lyckats bygga en stark relation med dina kunder är chansen större att de väljer dig som leverantör oavsett konkurrens. Relationen gör att de litar på dig och känner sig trygga med att handla av dig.

Så när du säljer in dina nya produkter försök att inte bara fokusera på produkten – bygg en relation. Vilka är dina kunder? Visa att du bryr dig om dem och bjud på dig själv och dina erfarenheter.

Vi människor vill helt enkelt göra affärer med personer vi tycker om. Om de gillar dig kommer de vilja göra affärer med dig, simple as that!
 

”Take as much feedback from as many people as you can about whatever idea you have … seek critical feedback. Ask them what’s wrong. You often have to draw it out in a nuanced way to figure out what’s wrong,”  Elon Musk

Feedback kan du egentligen aldrig får för mycket av. Ett misstag som många företagare gör när de söker feedback är att leta efter bekräftande åsikter som stämmer med redan tagna beslut eller framtagna produkter – “Visst är de bra?”.
Vill du växa som företag och med dina produkter så behöver du våga leta efter och ta till vara den feedback som är mer kritisk. All feedback behöver inte vara positiv men du måste vara öppensinnad när du analyserar den och våga gå vidare och testa idéer som kommer fram.

Ett tips är att när du bli irriterad över en synpunkt på din idé eller dina produkter så ska du noga analysera den feedbacken. Din reaktion visar att just den synpunkten ligger nära något som du valt att bortse från – förträngt – för att det stör din drömbild av idén eller produkten.
 

“I always did something I was a little not ready to do. I think that’s how you grow. When there’s that moment of ‘Wow, I’m not really sure I can do this’, and you push through those moments, that’s when you have a breaktrough.” Marissa Mayer

När är du egentligen redo för nästa steg i ditt företagande? Risken är stor att du aldrig blir så redo som du önskar. Kanske har du inte möjlighet att samla på dig all den kunskap eller erfarenheter du önskar – och ibland finns den inte ens.
Det är då du måste våga tro på dig själv och potentialen i ditt bolag. Även om du inte känner dig redo så måste du våga satsa framåt in i det okända. Med största sannolikhet löser du situationen och skaffar dig en mängd nya erfarenheter.
 

“The biggest risk is not taking any risk … in a world that’s chanching really quickly, the only strategy that is guranteed to fail is not taking risks.” Mark Zuckerberg

Vågar du aldrig ta risker så kommer du få svårt att överleva på sikt. Marknaden, efterfrågan och behov förändras hela tiden och då måste du vara redo att förändras med dem. Och eftersom ingen till hundra procent kan säga vad som kommer att hända framöver måste du våga ta vissa risker.

Beslut som känns oklara men har potential, tillsammans med en magkänsla som är stark. Kanske är det ett vinnande koncept?
 

”We figure our best salesman is our customer. Treat that person right, he’ll walk out the door and sell for you.” Jerry Murrell

Den bästa av alla ambassadörer är en nöjd kund. Att betala en känd person för att promota dina produkter kan absolut ge bra resultat men har du inte de resurserna, och oavsett, så vinner en nöjd kund i längden.

Lyckas du ta riktigt bra hand om dina kunder kommer de att berätta för sina vänner, familj och sitt nätverk hur trevlig du är, vilka innovativa produkter du har, vilken fenomenal kvalitet du erbjuder och så vidare. Där pratar vi billig marknadsföring – så hur väl tar du hand om dina kunder? Rekommenderar de dig vidare? Om inte, vad kan du förändra så att de börjar prata väl om dig?
 

“If you’re competitor-focused, you have to wait until there is a competitor doing something. Being customer-focused allows you to be more pioneering.” Jeff Bezos

Många företag fastnar lätt i att kopiera vad konkurrenterna gör och hakar snabbt på deras trender. Faran med det är att du glömmer vad kunden egentligen efterfrågar. Att bara härma dina konkurrenter och tävla med dem genom att presentera de fräckaste nyheterna ger varken nöjda eller återkommande kunder.
Vill du ligga steget före dina konkurrenter? Då ska du fokusera på dina kunder. Lär känna dem så bra att du vet vad de kommer att efterfråga härnäst. Du ska alltså vara steget före dina kunder för att även hamna före dina konkurrenter. Det svåra är att kunderna inte alltid vet vad de vill ha förrän du visar det för dem.
 

“Find a way to say yes to things. Say yes to invitations to a new country, say yes to meet new friends, say yes to learn something new. Yes is how you get your first job, and your next job, and your spouse, and even your kids.” Eric Schmidt

Ta till vara på möjligheter som kommer din väg. Hur tror du Eric lyckades – var det genom att säga “nej tack” till frågor och initiativ som kom hans väg? Genom att säga “ja” till nya möjligheter, testa dig fram, våga stretcha din trygghetszon, dela med dig av det du kan och få nya kunskaper i utbyte – ja, det är så du lyckas.
Prova att nästa gång du får en fråga om att åka med någonstans, ta del av ett projekt som känns främmande, ta en fika med en ny bekantskap … säg “JA, varför inte?”.
 

“My mother always taught me never to look back in regret but move on to the next thing. The amount of time people waste dwelling on failures rather than putting that energy into another project amazes me.” Richard Branson

Alla har vi motgångar i våra liv, tro inget annat oavsett vad som visas i sociala medier. Det som skiljer oss åt är hur vi väljer att hantera motgångarna. En framgångsrik person vänder motgångar till framtida fördelar. Med det säger jag inte att du ska ta ett misslyckande eller en motgång med en klackspark och gå vidare.
Du ska istället fånga upp och analysera vad som hänt, vad lärde du dig och hur kan den här lärdomen göra dig till en bättre människa och företagare? När du har kommit fram till det – sluta älta och använd den kunskapen för att bli bättre.
 

// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Postat Kategorier Okategoriserade