Raaw Company startade sin verksamhet tidigare i år. Grundarna uppmärksammade att många företag är i behov av bättre och mer hälsosamma mellanmål för sina medarbetare. Det i kombination med att många inte tar sig tid att äta mellanmål resulterade i produkten Raaw Juice.
Genom att fånga upp hälsotrenden och framgångsrikt ta fram en juice som är 100 procent naturlig, raw och ekologisk ser Raaw Company fram mot en lovande utveckling på en växande marknad!
Raaw Company startade med ambitionen att göra företag mer hälsosamma. Ett första steg för att förverkliga ambitionen är de raw juicer som nu går att beställa. Inom Raaw Company gror redan fler idéer på hur konceptet ska utvecklas med fler nyttiga produkter.
“Produkterna har ett väldigt enkelt utseende och är portionsförpackade. Innehållet är desto starkare och består av några av världens mest näringsrika frukter.”
Kylskåpen på många företag är fyllda med vanlig juice. Det är ett snabbt sätt att få i sig näring men det många inte tänker på är att juicen innehåller mycket socker. Hög sockerhalt – snabba kolhydrater – i kombination med få nyttigheter ger en snabb sockertopp följd av en lika plötslig sockerdipp laddad med trötthet. Det man är ute efter är istället en energiboost som räcker hela dagen.
Med Raaw Juice får kunderna en raw, ekologisk “superfood”, allt i en drink, utan socker och tillsatser. Raaw Juice motsvarar i snitt sex av de nyttigaste frukterna eller grönsakerna per portion.
“Idén kom efter ett besök hos ett stort företag i Stockholm. Vi besökte deras lunchmatsal och kände omedelbart att där fanns det både hälso- och affärsmöjligheter.”
Raaw Company har valt att rikta sig enbart mot företag. Företag börjar generellt lägga större vikt vid medarbetarnas välmående och arbetar idag aktivt med att skapa en mer hälsosam och effektiv arbetsplats. Vi spenderar större delen av vår vakna tid på jobbet och det är då vi bäst behöver bra näring för att behålla skärpan i både kropp och hjärna!
Raaw Company
Startade: 2016
Antal anställda: 4 st
Säljer: Enkla goda superfood-produkter till företag.
”Kan vi få dina medarbetare att må bättre kan de prestera bättre!”
Mest sålda juicen: Raaw Juice Berry Blast
Vilka är möjligheterna och svårigheterna med ett nytt koncept?
Att lansera en ny produkt som målgruppen inte känner till sen tidigare är alltid lite svårare. Varför? Jo, därför att du måste övertyga kunden om att detta är en bra produkt värd att investera i. Just därför är tydlighet A och O. Du måste informera och utbilda kunderna så att de förstår vinsten med att använda din produkt – nyttan.
“Det är viktigt att visa fördelar samt att tro och leva konceptet själv. Vi som företag lever konceptet vilket gör att vi kan utvärdera, revidera och snabbt förbättra våra produkter.”
Hitta kunderna i det befintliga nätverket!
“Vi hittade våra första kunder i vårt nätverk av samarbetspartners och företag som vi jobbat nära i många år genom våra andra bolag. Fördelen med att känna sina första kunder är att de gladeligen delade med sig av värdefull information och feedback. På så sätt kunde vi utveckla och göra konceptet ännu bättre. Tack vare deras hjälp är vi bättre förbereda att lansera konceptet i större skala.”
“Hitintills har vi bara fått positiv respons från våra kunder, men vi är övertygade om att vi kan göra produkterna ännu bättre och göra det enklare för företag att vara hälsosamma på ett smart vis.”
Marknadsför i liten skala i början och hitta din målgrupp
“Vi har börjat i liten skala för att testa vårt koncept. Responsen har varit fantastisk. Vårt största konkurrensmedel i all vår marknadsföring är att inspirera till en hälsosammare jobbvardag och sund livsstil. Till exempel får vårt koncept väldigt bra respons hos unga teknikföretag och företag som annars slänger mycket frukt och vill satsa på ett miljövänligare alternativ.”
“Vi har inte tidigare arbetat gentemot företag. Det är en utmaning eftersom de tar till sig information på ett annat vis än om du säljer till privatpersoner. Som tur är har vi fått positiv respons från våra kunder. Det gör det lättare för oss att att arbeta vidare – Nöjda kunder är alla gånger dina bästa ambassadörer!”
“Hitintills har vi tagit det ganska lugnt vad gäller våra marknadsföringsinsatser. Vår plan är att angripa marknaden mer aggressivt under våren och hösten. Bland annat kommer vi att göra en större satsning i sociala medier för att inspirera till en mer hälsosam jobbvardag.”
Tips till dig som ska lansera ett nytt koncept på marknaden
- Du måste vara tydlig med värdet i din idé.
Är det en produkt som marknaden inte känner till är det din uppgift att informera och utbilda kunden så att de förstår värdet. Fundera noga över hur du kan göra det på ett bra vis! Förstår inte kunden värdet kommer du ha svårt att skapa tillväxt.
- Istället för att berätta vad du säljer, berätta vad du gör.
Det är många som fastnar i att berätta om sin produkt i en säljpitch. Vad man inte får glömma är att berätta vad produkten faktiskt gör. Vilket problem löser den, vad är värdet och vad blir resultatet? Lyft och berätta.
- Tro på din idé och låt det emotionella drivet få komma fram.
Tror inte du på din idé kommer ingen annan att göra det heller. Var inte blyg med att visa din egen tro på produkter och berätta gärna varför du själv är så övertygad – din övertygelse och engagemang säljer!
- Hitta rätt produkter för ditt koncept.
Att hitta rätt leverantör eller rätt råvaror tar tid – men låt det göra det. Om du förhastar dig kan du få en “diss” av marknaden som är svår att reparera. Så analysera, testa om och om igen för att få fram de bästa produkterna.
Kostnadsfri shaker till dina anställda
Just nu erbjuder Raaw Company gratis shakers till alla som lägger sin första order före sista maj. Är ditt företag intresserade av Raaw Juice? Beställ före sista maj och ge dina anställda varsin shaker!
Vill du veta mer om Raaw Company? Du hittar du deras hemsida här.
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig