Du har säkert hört att det är bra att hålla hemsidan enkel – lättare sagt än gjort!
Ett företag som är bra på just det här med att hålla det enkelt är Apple som alltid lyckas att bibehålla en avskalad design i allt de gör, inte bara hemsidan. Utan att plocka bort något som förstör upplevelsen eller produkten lyfter de elegant fram de viktigaste funktionerna och egenskaperna. Frågan är hur du ska tänka när du arbetar med din hemsida, vad är överflödigt? Vad måste du ha med? Vad har du missat?
När du ska fixa till ditt hem inför en visning så blir du ombedd att möblera om, plocka bort många saker och kanske lyfta fram annat. När det väl är gjort så vill du knappt flytta längre – eller hur? Detsamma behöver du göra med din hemsida. Läs igenom tipsen, ge din hemsida det lyft som förbättrar upplevelsen för dina kunder.
Fokusera på det viktigaste!
Självklart, tänker du! Men faktum är att de flesta hemsidor misslyckas med just det här – att lägga fokus på det viktigaste. Det finns ju givetvis en himla massa bra saker, produkter och erbjudanden som du vill lyfta fram. Det svåra är att inte trycka fram allt på samma gång. Det största felet många gör är nämligen att överlasta startsidan med alldeles för många buskap vilket förvirrar besökarna.
En annan fälla, som är lätt att falla i, är att lyfta det erbjudande eller det budskap som ligger dig närmast hjärtat. Här gäller det att vara självkritisk och fundera över vad som är mest intressant och värdefullt för målgruppen – inte för dig. “Kill your darlings” gäller här också.
Johanna tipsar: Fundera även på vad du vill att kunderna ska göra när de kommer till din hemsida. Vill du att de ska gå direkt till e-butiken, läsa dina kundreferenser eller se nyheterna? Tänk igenom vad som är viktigast och kolla sedan om du fått med det.
Ta bort allt onödigt
Precis lika viktigt som det är att lyfta fram det viktigaste är det att rensa ut det som inte behöver vara med. Ju färre val och budskap du presenterar ju lättare är det för kunden att fatta beslut. Har du fler än tre budskap på startsidan – gå då igenom och fundera över vilka av dessa som är viktiga för din kund. Vill kunden veta mer är det bra om det finns information att hitta men allt behöver inte ligga på startsidan.
Sammanfattning: Se till att du inte förrvirrar kunden, erbjuder du får många alternativ är risken stor att kunden blir osäker och lämnar sidan utan att genomföra ett köp eller kontakta dig.
Ha inte fler sidor än du behöver
En annan sak som kan vara förvirrande för kunden är om du har för många sidor i menyn. Jag förstår att du gärna vill visa upp allt men ibland kan det vara bättre med undersidor eller så kanske du helt enkelt kan radera vissa sidor? Fundera på vilka sidor du har för din egen skull och vilka som du har för kunderna. Kan du exempelvis plocka bort några sidor i menyn helt och hållet, eller kan du lägga dem som undersidor?
Titta gärna på lite större företag och på deras hemsidesstrukturer. Om vi exempelvis tittar på Apple och Spotify så är det företag med en mängd budskap/funktioner/med mera som de skulle kunna överlasta sina startsidor med. De väljer att inte direkt berätta allt om allt, istället är strukturen byggd så att de vägleder dig och gör ditt val enkelt. Så vad är viktigast? Jo, dina produkter – varor som tjänster.
Glöm inte bort “Above the fold”
“Above the fold” är det som du ser på skärmen när du landar på hemsidan, utan att bläddra ner. Vad du väljer att ha “above the fold” är avgörande för det intryck besökaren får när han eller hon besöker din hemsida. Här måste du tänka igenom vad du vill ska synas och hur det ser ut i olika enheter. Kanske ser det annorlunda ut i en läsplatta eller mobil?
Varför är det så viktigt att se över vilken information du har “above the fold”? Jo, det är nämligen så att undersökningar har visat att det är ganska få besökare som faktiskt tar sig tid att bläddra ner. Summa summarum kan vi säga att om de inte får ett bra intryck direkt när de landar på hemsidan kommer de inte heller att ta sig tid att scrolla och läsa mer. Så var extra noga med vilka budskap du har längst upp på hemsidan, var bilderna hamnar och vad som faktiskt syns.
Johanna tipsar: Vi pratade innan om att du måste berätta för besökarna vad du vill att de ska göra på din hemsida, så kallad “call to action”. Var noga med att dina uppmaningar eller knappar finns med ”above the fold”.
Tänk igenom din färgpalett
Varför ska man bara nöja sig med en färg när det ändå finns så många? Det är väldigt enkelt att falla för frestelsen att arbeta med (för) många färger på hemsidan. Bara för att det finns många färger finns det ingen anledning till att du ska använda alla.
Har du dessutom en logga som innehåller många färger är det ju så klart festligt att låta dem gästspela på hemsidan. MEN tyvärr, det är inte ett vinnande koncept. Mitt råd är att du begränsar dig till 2-4 färger. Behöver du fler färger är ett tips att använda olika nyanser av de färger du redan valt.
Sätt gärna din hemsida på prov och stäm med jämna mellanrum av tipsen du fått här. Eller så gör du en checklista – lyfter jag fram det viktigaste? Har jag med onödig information? Är erbjudandena “above the fold”? Du förstår hur jag tänker!
Använd dina vänner och bekanta och låt dem säga hur de upplever din hemsida.
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig