Kom igång med sociala medier och gör ditt företag till en succé

Postat

Har du precis förverkligat din dröm och startat företag? Glöm då inte att berätta för världen om dina smarta produkter eller dina kostnadseffektiva tjänster – kom igång med din marknadsföring direkt! Men marknadsföring är dyrt tänker du; “Jag har inte råd …”

… men vänta lite, marknadsföring kan faktiskt vara väldigt effektiv utan att behöva kosta särskilt mycket. Använd sociala medier för att komma igång med din marknadsföring – det är billigt och du får snabbt resultat.
 

Enligt Internetstatistik.se är idag fler än hälften av Sveriges företag närvarande i de sociala nätverken. Sociala nätverk är ett bra sätt att marknadsföra dig mot din målgrupp och för att visa dina befintliga kunder att ditt företag är mänskligt, aktivt och socialt engagerat. 

Ytterligare studier visar att kunder hellre handlar från ett företag som har en Facebooksida än ett företag utan. Att arbeta med sociala nätverk har därför visat sig vara ett bra sätt att öka förtroendet för varumärket genom att du får en nära relation till dina kunder och målgrupp.

Vilket sociala medier passar ditt företag?
Har du ont om tid men vill engagera dig på nätet är det viktigt att utvärdera de olika sociala nätverken för att hitta det som passar bäst för dig och ditt företag. Ditt val av sociala medier bör först och främst baseras på var dina kunder finns.

Den här gången går vi igenom Facebook, Twitter och Instagram som är tre av de sociala medier som har visat sig mest framgångsrika för att öka omsättningen och bygga en bra relation till befintliga och potentiella kunder.

Rikta din marknadsföring med Facebook
Facebook har idag mer än 1,4 miljarder användare och är därmed det största sociala nätverket i världen. Motiven att vara synlig på Facebook växlar; allt ifrån att bygga nätverk, dela med sig av sitt privatliv, följa vänner till att marknadsföra sig själv eller sitt företag.

Facebook Page
Till att börja med rekommenderar jag att du skaffar en företagssida på Facebook. Det ger dig möjlighet att berätta mer om ditt företag, posta inlägg/erbjudanden/tävlingar/bilder och annat till dina följare. Det som är så bra är att du också kan få fram statistik över vilka som följer dig så att du bättre kan optimera det du väljer att lägga ut på företagssidan.

Allt eftersom du publicerar inlägg bör du också analysera vilka inlägg som får mest uppmärksamhet. Vilka får flest delningar? Flest gilla-markeringar och kommentarer?

Tänk på! Att du på sociala medier gärna får vara personlig i tilltalet. Du behöver inte vara lika “proffsig” som på din hemsida. Du kan “prata” mer direkt till kunderna på samma sätt som om du hade mött dem på stan eller i affären.
När du startar en företagssida på Facebook så får du räkna med att du kommer att få en del frågor och kommentarer. Det är viktigt att du tar dig tid att svara på frågorna. På Facebook är dialogen avgörande och dina följare förväntar sig att du är engagerad och svarar dem.

Här kan du läsa hur du skapar en företagssida på Facebook och hur du kommer igång!

Marknadsför dig på Facebook med “Facebook Ads”
För att få tillgång till Facebooks tjänst för annonsering måste du först skaffa en “företagssida”. När du väl har gjort det erbjuder Facebook Ads ett smart och enkelt sätt att nå ut till din målgrupp med annonser eller inlägg.

Till att börja med kan du marknadsföra de inlägg som du lägger ut för att säkerhetsställa att alla följare ser inläggen eller för att du ska nå ut till en ny målgrupp.

Målgrupper som du vill marknadsföra dig emot kan du välja utifrån:

  • Ålder
  • Kön
  • Geografiskt område
  • Intressen

I Facebook Ads kan du även skapa speciella kampanjer som inte visas på din sida utan hamnar direkt i din målgrupps flöde. Du väljer då hur ofta annonsen ska synas utifrån hur mycket du är beredd att betala. Du kan antingen betala per dag eller så väljer du exempelvis att betala per click.

Med Facebook Ads får du dessutom ett riktigt bra analysverktyg så att du enkelt kan utvärdera hur dina annonser presterar. Du kan även följa upp om en annons lett till köp (konvertering) eller inte.

Här kan du läsa mer om Facebook Ads och hur du kommer igång!

Inspiration! På Facebook Ads hemsida kan du hitta “Success stories”, alltså företag som på ett framgångsrikt sätt marknadsfört sig genom tjänsten. Här delar de med sig av hur de tänkte, syftet med deras konto, deras annonser, hur ofta de publicerade och resultaten av deras kampanjer. Läs igenom redovisningarna och samla på dig idéer för att skapa egna framgångsrika lösningar!

Inspirera till köp med Instagram
Instagram är en tjänst för fotodelning och det största sociala nätverket för bilder. Idag finns det mer än 400 miljoner användare på Instagram. Genom Instagram kan du dela produktbilder, upplevelser, erbjudanden och tävlingar i syfte att inspirera dina följare. Tjänsten tilllåter dig att publicera bilder, med eller utan filter, och filmer om max 15 sekunder.

“En bild säger mer än tusen ord.” På instagram kan du presentera ditt företag genom bilder.  På så sätt kan du enkelt presentera nya produkter, erbjudanden, vad som händer “bakom kulisserna” på företaget eller varför inte lyfta fram kunder och låta dem känna sig speciella!

Instagram har blivit allt trendigare och är idag störst när vi pratar inspiration i sociala medier. Till instagram vänder sig personer för att hitta inspiration genom att följa varumärken, butiker och privatpersoner som visar upp det senaste. Beroende på vad du är intresserad av kan du alltså välja att följa både företag, privatpersoner såväl som nischade sidor inom exempelvis mode och sport.

För att synas på Instagram finns det tre olika alternativ:

  • Skapa en egen Instagram-profil för ditt företag och uppdatera den löpande med nyheter. Till exempel när du får in nya produkter, med bilder inifrån företaget, rabatterbjudanden och tävlingar eller bilder på hur kunderna använder dina produkter. Tänk på att du gärna kan vara personlig men aldrig privat.
  • Nyttja de etablerade konton som redan finns. Idag finns det otroligt många starka och kända profiler på Instagram med tusentals följare. Fundera över om du kan hitta lämpliga ambassadörer för ditt varumärke. Kanske kan du sponsra dem med dina produkter i utbyte mot att de visar upp ditt varumärke på sina konton. På så vis kan du snabbt exponera dina produkter mot en stor målgrupp
  • Sponsrade inlägg. Sedan hösten 2015 kan du betala för att få dina bilder eller filmer att synas i flödet inom en vald målgrupp. Det bästa är att du kan skapa dina annonser för instagram i Facebook Ads – på så sätt har du allt på ett och samma ställe! Här hittar du mer information om annonsering på Instagram.

Här kan du läsa mer om Instagram och hur du kommer igång!

Berätta för världen med Twitter
Twitter har idag närmare 320 miljoner följare världen över. Det som särskiljer Twitter från de andra nätverken är att varje inlägg är begränsat till 140 tecken. På Twitter måste du alltså förhålla dig kort och noga överväga hur du väljer att kommunicera. På Twitter är det viktigt att använd hashtags (#) för att kategorisera dina tweets. genom att söka på hashtags kan du läsa vad andra tweetat inom samma ämne.

Skapa ett företagskonto på Twitter
Idag har många företag ett Twitterkonto där de löpande kan uppdatera sina följare med de senaste nyheterna, trenderna eller produktlanseringarna. Förutom att dela med sig av vad som händer i företaget, branschen och världen har Twitter även blivit ett sätt för följarna att lämna feedback och få support. Väljer du att ha ett Twitterkonto bör du med andra ord vara medveten om att de flesta känner en stor frihet i att uttrycka sig kring dig och din produkt.  

En del företag är skeptiska till att ha en “publik kundservice” i sociala medier i och med att alla ser allt som kommer in. Andra väljer att vara transparenta och öppna med så väl ris som ros vilket gör att förtroendet för företaget ökar. Att bygga upp förtroende på Twitter handlar om att visa att det finns människor av kött och blod bakom logotypen. Svara ödmjukt med en personlig touch för bästa resultat!

Marknadsförditt företag med sponsrade “tweets”
Sedan ett tag tillbaka kan du även marknadsföra dig på Twitter. I Twitters annonseringsverktyg (“Twitter Ads”) kan du skapa annonser som du vill ska dyka upp i målgruppens flöde. Även här kan du välja ut din specifika målgrupp genom att definiera ett antal kriterier.

Twitter som annonskanal fungerar bra när du vill marknadsföra en produkt, bygga varumärke eller öka antalet följare. Med sponsrade tweets kan du snabbt få fler följare och nå ut till din målgrupp.
När  du använder Twitter till att följa, tweeta, eller interagera med andra twitteranvändare så sparar Twitter all information om den specifika användaren. På det sättet kan du skräddarsy annonser baserat på användarnas tidigare beteende.

Här kan du läsa mer om Twitter och hur du kommer igång!

Hur blir du framgångsrik i sociala medier?
 

  1. Hitta ett verktyg för dina sociala medier
    För att dina sociala medier inte ska stjäla för mycket tid rekommenderar jag att du använder ett verktyg där du kan samla dina sociala medier och på ett smidigt sätt sköta dina olika flöden. Förutom att du kan bygga upp ett flöde av inlägg kan du enkelt analysera hur dina inlägg presterar. Personligen använder jag Buffer som jag varmt kan rekommendera.  
     
  2. Ta reda på när dina kunder är aktiva
    Försök att hitta information om när dina kunder och potentiella kunder är som mest aktiva i de sociala medierna. När under veckan och vid vilken tid på dygnet går de igenom sina konton på Facebook, Instagram och Twitter? När du vet det kan du anpassa dina publiceringar efter målgruppens beteende. Då förbättrar du din synlighet.

    Johanna tipsar: Använder du Buffer så har de en funktion (Optimal timing tool) där du kan få föreslagna tider på när du bör publicera i dina sociala medier för att säkrast nå just din målgrupp. Smart va?
     

  3. Ta fram en tidsplan
    Fundera över hur ofta du ska publicera inlägg. Det gäller också att du har ett vettigt innehåll i dina inlägg. Har du inte tillräckligt med bra innehåll är det bättre att du till att börja med har lägre frekvens på dina publiceringar. Tänk på att du inte heller ska upprepa samma sak för ofta. Om du publicerar “gamla nyheter” så försök att få till en tvist så att det känns nytt.
     
  4. Svara på all feedback och alla frågor
    Oavsett om du får positiv eller negativ feedback är det viktigt att du svarar. Det är bra om du visar att du “hör” vad dina kunder säger, framförallt om det är något negativt.

    Detsamma gäller när du får frågor. Oavsett frågans innehåll är det viktigt att du visar att ni är experterna och har svaren. Ett tips är att skapa tydliga länkar i inlägget så att de som vill läsa mer har möjlighet att göra det.
     

  5. Spetsa öronen och engagera dig
    Försök att aktivera dig i diskussioner som rör din bransch eller som kan generera nya kunder. Kanske finns det grupper inom ditt specifika område på exempelvis Facebook? Genom att visa att du är expert kan du bygga upp ett gott rykte, få bra rekommendationer och nya kunder.
     
  6. Testa vad din målgrupp går igång på
    Våga testa olika inlägg/tävlingar/bilder för att se vad som engagerar din målgrupp. Kanske är det inte vad du själv hade gissat på? När du hittat vad som lockar din målgrupp så arbeta med att skapa olika alternativ och variationer inom den nischen.

Johanna tipsar: Innan du börjar din satsningen på sociala medier behöver du prioritera hemsidan. Målet med sociala medier är ju att öka trafiken till hemsidan. Det gäller att den motsvarar de förväntningar som du byggt upp i de sociala medierna. Länka också till dina social nätverk på hemsidan så att kunderna hittar dig i alla kanaler där du är aktiv.
 

// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig

Postat Kategorier Okategoriserade