Kid-Do är företaget som såg en affärsmöjlighet i småbarnsfamiljers slit med att få ihop vardagspusslet. Amanda och Anna, grundare av Kid-Do, insåg att tidsbrist tillsammans med stress förmörkar många barnfamiljers vardag. Tjejerna fick då den briljanta idéen att på ett lekfullt och roligt sätt få barnen att hjälpa till med enkla hushållssysslor som de klarar att utföra och kan ta ansvar för. En affärsidé som underlättar för föräldrarna och är rolig för barnen!
Kid-Do är en smart affärsidé som grundar sig i ett vardagsproblem som jag tror många känner igen sig i – tiden räcker inte till, särskilt för småbarnsfamiljer, vilket leder till en stressig miljö.
“Vi såg ett behov av vardagsstruktur både i våra egna liv och i våra vänners tillvaro. Tid eller bristen på tid är ett generellt problem. I synnerhet småbarnsföräldrar stressar dagligen för att hinna med allt. De föräldrar vi pratat med lider också av konstant dåligt samvete för att de inte hinner med barnen. Ur den här upplevelsen av stress och tidsbrist föddes Kid-Do – barnens egen “Att Göra Lista”.”
Hur fungerar Kid-Do? Produkten består av kylskåpsmagneter som illustrerar vardagliga sysslor och bestyr som barnen själva kan ta ansvar för. På så sätt skapas rutiner som är lätta att följa. Det i sin tur minskar stressen eftersom alla vet vad som ska göras. Dessutom slipper föräldrarna tjata och barnen växer genom att de lär sig ta ansvar.
“Responsen från våra kunder har varit fantastisk! Det är roligt att kunna erbjuda en produkt som verkligen hjälper småbarnsfamiljer att få ihop vardagen. Vi erbjuder också våra kunder att designa egna motiv på magneterna. Det har varit mycket uppskattat.“
Vad är det som gör Kid-Do så bra?
“Eftersom livspusslet är ett ständigt diskussionsämne så finns det en uppsjö med tips och tricks på nätet för föräldrar som vill få kontroll över sin vardag. Till exempel checklistor och olika typer av belöningssystem. Vad vi gör med Kid-Do är att vi riktar oss direkt till barnen med roliga illustrationer och greppvänliga magneter som de får hantera själva. Ingen text och inga kryssrutor. Bara magneter som kan användas om och om igen.”
Kid-Do riktar sig även till skolor, hur växte den idén fram?
“Vi såg ett behov av att strukturera ”livet” för barnen och ville därför inte begränsa oss till hemmet. Flera lärare har provat vår produkt och den funkar! Barn mår bra av tydlighet i alla situationer. En tredjedel av alla skolbarn har i större eller mindre grad koncentrationsproblem. Så ett tydligt schema där man ”bockar av” dagens uppgifter skapar lugn och förutsägbarhet. Barnen vet vad som ska hända härnäst. Nyttan med tydlighet är inget nytt. Vi läser om det överallt på olika pedagogiska forum och i rekommendationer från pedagoger och psykologer.“
Kid-Do
Startade: Idén kläcktes under en middag i september 2015 och hemsidan har varit igång sedan november.
Antal anställda: Inga. Bolaget sköts av de båda grundarna, Amanda Ollerup och Anna Peura.
Säljer/utbud: Pedagogiska magneter som illustrerar barnens ”att göra lista”. Säljs både som ett startpaket, med 8 magneter, och styckvis.
Mest populära produkten: Startpaketet är populärast!
Rolig fakta: “Vi har helt på egen hand utvecklat en prototyp och design för Kid-Do. Detta ger oss en bra överblick av vår verksamhet och gör att vi kan skräddarsy magneter efter våra kunders behov. Att packa och skicka ut ordrar är vår favoritsysselsättningen!”
Är det sant att det är lätt att sälja leksaker online?
Tjejerna på Kid-Do tror att trenden att föräldrar nätshoppar leksaker beror på att vi har begränsad tid att gå i affärer. Dagens föräldrar är också mycket måna om sina barns utveckling och vill handla saker som stimulerar barnens fantasi och utveckling. Fördelen med näthandel är att de då kan läsa på om vilka pedagogiska verktyg som både roar och bidrar till barnens utveckling.
Hur marknadsförs Kid-Do?
För att hitta företaget första kunder vände sig Amanda och Anna sig till sin vänkrets. Många av deras vänner har barn och familj. För att på ett enkelt vis kunna berätta mer om Kid-Do startade de också en Facebook-sida där intresserade kunde läsa och lära sig mer. Genom att tjejerna redan hunnit marknadsföra sina produkter på Facebook tog det inte mer än tre dagar från det att hemsidan och webbshopen var igång innan första kunden hörde av sig och la en order. Och sen dess har det rullat på!
“Hittills har vi endast marknadsfört oss på Facebook och spridit ordet om Kid-Do i våra respektive kontaktnät. Vi har som bonus fått uppmärksamhet via ett antal föräldrabloggar. Det har varit väldigt effektivt. Den vägen når vi ut till väldigt många läsare genom redan etablerade kanaler.”
Kid-Dos främsta kommunikationskanal är Facebook. Där kan de enkelt hålla kontakten med kunder och andra intresserade. Inom kort tänker Amanda och Anna börja arbeta med e-postlistor (en kunddatabas) för att hålla en mer direkt och kontinuerlig kontakt med sina kunder.
“Nyheter lägger vi ut på vår Facebooksida. Den vägen får nyheterna stor spridning. Vi publicerar dem även på hemsidan. Vår hemsida är inte statisk utan uppdateras kontinuerligt för att vara aktuell och fräsch. Vi har bland annat en sektion, “Tips & Trix”, där vi delar intressanta nyheter, tips och artiklar som berör familjelivet. Nu planerar vi att lägga nyheterna även på startsidan.”
Hemsida med roliga och säljande illustrationer
Syftet med Kid-Dos hemsida är att den i första hand ska fungera som e-butik. Utbudet ska vara överskådligt och det ska vara enkelt att handla. Eftersom Kid-Do är en ny produkt krävs det att Amanda och Anna på ett bra sätt bygger förtroende via hemsidan.
“Vi försöker uppdatera med så mycket nytt intressant innehåll som möjligt – innehåll som förklarar Kid-Do-konceptet och fördelarna med att använda vår produkt.”
När det gäller färg och form har Kid-Do utgått från den egna loggan och varumärket. Det är viktigt att allt hänger ihop, från hemsida och kommunikation till produkt och illustrationer.
“Vårt varumärke ska ha ett glatt och lekfullt uttryck. Det är viktigt att man får den känslan direkt när man kommer in på hemsidan samtidigt som man ska förstå det pedagogiska innehållet som produkterna representerar. Besökarna ska förstå metoden samtidigt som barnen ska gilla illustrationerna.”
“Vi vill att illustrationer ska vara enkla. De ersätter ju i princip en text, en rubrik eller en länk och det är viktigt att man direkt kan förstå vad illustrationen beskriver. Ju enklare desto bättre med andra ord. Vi tror också att det är viktigt att alla illustrationer har samma uttryck. Annars blir det lätt spretigt. Vi har exempelvis medvetet valt bort alla texter på vårt material.”
Kid-Dos illustrationer, både på produkterna och på hemsidan, har Amanda tagit fram. Hennes tips är att använda illustrationer för att få ett pedagogiskt flöde på hemsidan och en bättre överblick. En bild säger mer än tusen ord!
“Ett av våra kärnvärden är att vår produkt ska vara lätt att förstå för alla barn, oavsett förutsättningar och ålder. Det är också därför vi har valt bort alla texter på vårt material. Om man inte kan göra illustrationerna själv finns det många hemsidor där man kan köpa dessa, såsom shutterstock.com och istockphoto.com. Nackdelen är att de kanske inte alltid är illustrationer som följer designlinjen i din logo och ditt varumärke.”
Amanda & Annas marknadsföringstips:
1. Gör din research noga och lär känna din produkt! Skulle du själv köpa produkten? Vilka konkurrenter har du? Använd ditt kontaktnät för att testa din idé och få värdefull feedback från målgruppen.
2. Skapa dig en uppfattning om din typiska kund. Rikta dina marknadsföringsinsatser mot din målgrupp utifrån typkunden. Facebook har ett prisvärt verktyg (Facebook Ads) för detta så att du slipper betala för ”fel” personer.
3. Sprid ordet och hitta ”ambassadörer”. Vem i din bekantskapskrets har ett socialt nätverk som passar din produkt? Kanske känner du någon som har en blogg? Synlighet är A och O, och inget fungerar så bra som rekommendationer från någon du känner.
Tack Anna & Amanda för att ni delade med er av er verksamhet men även smarta tips som vi givetvis tar med oss!
Vill du läsa mer om Kid-Do och produkterna hittar du hemsidan här.
(Kid-Do använder mallen Moscow)
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig