Har du äntligen kommit igång med din hemsida och e-butik men ännu inte fått några kunder? Då delar du samma problem som många andra e-butiker. Det räcker nämligen inte att bara “finnas” utan du måste arbeta för att synas för få dina första kunder.
Här hittar du några tips som vi tror kan hjälpa dig att sprida och göra ditt varumärke känt vilket driver trafik till din e-butik och öppnar dörren för dina första kunder!
Läs igenom tipsen och testa dem på din verksamhet. Det bästa är om du på något sätt kan spåra varifrån dina första kunder kommer så att du kan se vilken strategi som funkar bäst och som du i fortsättningen bör satsa mer tid på!
1. Använd dina sociala medier
Via Facebook blir vi inspirerade och hittar många nya tjänster och varor som vi väljer att investera våra pengar i. Hur kommer det sig? Jo, när vi ser att någon av våra vänner gillar något då höjs genast vårt förtroende gentemot leverantören och steget till att faktiskt handla blir kortare. Med andra ord är det smart att i din Facebook-status berätta om ditt företag och dina produkter.
Johanna tipsar: Lägg upp en snygg bild på en eller flera av dina produkter och erbjud en speciell rabatt till dina Facebook-vänner. Eller så berättar du om en populär produkt och tipsar dem om att det nu bara finns tio exemplar kvar i butiken – kom och köp!
2. Friends, family and fools
Säkerligen har du hört det engelska uttrycket “friends, family and fools”. Kort så innebär det att det är den första grupp du ska vända dig till och där du med säkerhet får bra respons. Gå igenom vilka vänner, familjemedlemmar eller andra i ditt nätverk som kan vara intresserad av dina produkter.
När du gjort det kontaktar du dem och berättar om ditt varumärke och fördelarna med dina produkter. Om de är intresserade kommer de med största sannolikhet att rekommendera dina produkter i sina egna nätverk!
“75 procent av mottagarna tror inte att företagen är helt ärliga i sina annonser”
Med tanke på ovanstående citat, som kommer från en amerikansk marknadsundersökning, så kan vi konstatera att ditt varumärkes ambassadörer är väldigt viktiga och antagligen har större effekt än en annons. Därför vinner du i längden på att ge dina ambassadörer bra rabatter så att de gladeligen marknadsför ditt varumärke.
3. Gör utskick med erbjudande till din e-postlista
Så fort du vet att du ska starta företag så är det bra om du börjar samla in e-postadresser från alla som visar intresse för företaget. Det här arbetet bör ske löpande så länge du driver företaget. Du ska sträva efter att hela tiden öka kundbasen och vidga ditt nätverk.
När du fått ihop en bra e-postlista ska du med en väl genomtänkt och “lagom” frekvens skicka e-post eller nyhetsbrev med bra “VIP-erbjudanden”. Du kan också dela med dig av de senaste nyheterna. Fundera på vad som kan konvertera dina e-postprenumeranter till kunder – vad kan du erbjuda som lockar dem?
→ Så skriver du säljande e-post som ger nya kunder
→ Så hittar du fler prenumeranter till din e-postlista
4. Hitta partnerföretag
Tänk igenom vilka företag som du skulle kunna samarbeta med i din verksamhet. Att hitta samarbeten med företag som redan byggt upp ett starkt varumärke ger dig en bra skjuts på vägen mot kunder som är köpredo.
Så vilka företag skulle kunna vara återförsäljare av dina varor eller rekommendera dina tjänster? Kanske finns det samarbeten där ni båda tjänar på att lyfta varandra. Dessa typer av samarbeten ger ofta bra resultat då det gynnar båda parter.
Johanna tipsar: Fundera över till vilket företag din målgrupp mest troligt vänder sig till för att hitta den typ av produkter eller tjänster som du säljer. Studera det företaget och ta fram en säljpitch för att få in ditt varumärke i deras sortiment – sedan ringer du och bokar ett möte eller skickar ett provexemplar!
Testa de olika strategierna ovan och se vilken som ger bäst resultat. Min åsikt är att du bör ge alla en chans eftersom det alternativ som du tror minst på många gånger kan vara det som ger bäst resultat!
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig