Oavsett vilken typ av verksamhet du driver vill du ge dina kunder och blivande kunder ett bra intryck – det ska vara lätt att hitta information om din verksamhet, det ska se proffsigt ut och du vill på ett snyggt sätt visa upp dina produkter och erbjudanden. I skrivande stund är det 2015 och det innebär att du – stort som litet företag – behöver en hemsida.
En verksamhet som drivs i liten skala är Studio Barfota som med enkla medel har lyckats skapa en fräsch och inbjudande hemsida. Det behöver inte vara komplicerat för att resultatet ska bli snyggt!
Eget företag ger nya möjligheter
Det hela började med att Maria fick ett jobberbjudande av The Academy, ett utbildningsföretag inom träning och hälsa, i form av en konsulttjänst. För att ta jobbet behövde hon först starta ett företag så att hon som inhyrd konsult hade möjlighet att fakturera, redovisa moms och betala F–skatt. När företaget var registrerat så var det helt naturligt att vidareutveckla verksamheten. Kort efter att företaget var bildat bestämde sig därför Maria att starta egna kurser med utgångspunkt i yoga.
Idag arbetar Maria 75 procent av sin tid för The Academy och dessutom har hon minst tre kurser i veckan på Studio Barfota.
Studio Barfota
Startade: November 2011.
Erbjuder: Kurser inom yoga/pilates och personlig träning.
Nästa mål: “Jag har idag bra beläggning på alla kurser och är väldigt nöjd. Eventuellt ska jag starta en kurs i pilates för seniorer framöver.”
Det mest populära passet: “För tillfället är intresset lite större för pilates. Men det skiftar lite mellan terminerna.”
Hemsidan – ett digitalt visitkort
Ett bra sätt att beskriva hemsidans betydelse är att kalla den “ett digitalt visitkort”. Du har säkert hört uttrycket “Syns du inte, finns du inte” – och precis så är det. Genom att ha en hemsida ger du nyfikna och potentiella kunder möjlighet att förstå vad du gör och vad du säljer.
Efter några år utan hemsida bestämde sig Maria att det var dags att låta Studio Barfotas erbjudande bli synligt på internet.
Studio Barfota
För att skapa Studio Barfotas hemsida anlitade Maria fotograf Louise Dock, som driver Ögonblick by Louise, och har ett utvecklat sinne för att smakfullt komponera innehållet utifrån färg och form. Det Louise hjälpte till med var främst att ta fram layouten till hemsidan. Nu sköter Maria själv alla löpande uppdateringar.
Tanken med hemsidan är framförallt att den ska inspirera besökarna. Dessutom vill Maria lägga fokus på:
- Att förmedla aktuellt schema.
- “Happenings” och andra event.
- En enkelt anmälningsfunktion.
- Marknadsföring mot nya kunder.
“Det är viktigt att hemsidan stämmer överens med vad Studio Barfota står för – Glädje, kraft, stillhet, ödmjukhet, jord, eld, luft och vatten.”
För Maria var hemsidans struktur det viktigaste. En bra struktur gör det enkelt för besökaren att orientera sig. Maria hade en tydlig bild av hur hon ville ha strukturen. Hon förklarade sina tankar för Louise; vilken känsla hon ville få fram och hur hon ville att bilderna skulle placerade i förhållande till texterna.
“Det jag ville lyfta fram allra mest lade vi i menyraden högst upp. Det övriga är bonusmaterial för dem som stannar på hemsidan lite längre.”
95 procent av marknadsföringen för Studio Barfota sköter Maria via Facebook. Men oavsett marknadsföringskanal finns det alltid en länk till hemsidan. På så vis blir hemsidan helt central i marknadsföringen.
Bilder som väcker intresse
Direkt när du går in på Studio Barfotas hemsida så dras blicken till bilderna. Bilderna har fått stort utrymme och bidrar starkt till sidans trevliga intryck.
“Jag gillar att lyfta fram bilder och låta dem ta plats. Och att inte visa allt, utan beskära bilderna ganska hårt, tycker jag ger en fin kontrast. Min tanke är att bilderna ska väcka nyfikenhet och öka förståelsen för vad yoga och pilates är.”
Studio Barfotas bilder är tagna av två fotografer. Bilderna på stranden har Louise Dock tagit – hon som skapat layouten för hemsida. Studiobilderna är tagna av Rebecca Wallin.
“Bilderna är jätteviktiga! De förmedlar en känsla av vad vi gör på kurserna. Bilderna gör också hemsidan väldigt levande. Många av mina kunder har sagt att de gillar just bilderna och de tycker om redigeringen som gör att bilderna får stort utrymme.”
En genomtänkt logga
Studio Barfotas logga som du även hittar på hemsidan har en vän till Maria skapat. Loggan består bland annat av två bara fötter och är gjord i färgerna brunt, orange, turkos och blått. Färgerna representerar de fyra elementen; jord, eld, luft och vatten.
När loggan var klar gick det lätt att bygga vidare på hemsidan som utgår från loggans färger.
“Det enda kravet jag hade var att jag ville ha med ett par bara fötter i loggan. Utöver det fick min vän fria händer. Jag vet hur duktig hon är.”
Är du i närheten av Skummeslövstrand i Halland och är nyfiken på ett pass på Studio Barfota?
Nästa kursperiod startar i januari 2016! Då kan du träna Yogaflow+ och Pilates nivå 1 och 2 hos Studio Barfota, som även erbjuder fler kurser.
Vill du veta mer då hittar du all information här!
(Studio Barfota har använt Hemsida24s mall DUBAI)
// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig