Internetgranar gör succé bland skolklasser & föreningar

Postat

OnlineGran är ett alldeles nystartat företag som drivs av Patric Lindman och Victor Kjellberg. Affärsidén föddes en dag då Patric var ute på stan och passerade en julgransförsäljare och reagerade på priset; “Ska det behöva vara så dyrt att köpa en julgran?”

Hjulet började snurra och ett år senare kan du nu köpa din julgran över internet OCH till ett bättre pris än på stan. Det här är en av många smarta affärsidéer där entreprenörerna utgår från en befintlig affärsidé men utvecklar och förfinar affärsmodellen. Smart!
 

Det var en dag förra vintern som Patric passerade Stureplan i Stockholm och såg vad en julgran kostade.
– Herregud! Betalar folk så mycket för en julgran, tänkte han.
Väl hemma började han Googla och ringde Victor med det glada beskedet:
– Jag har en affärside!

Affärsidén OnlineGran är med andra ord inte äldre än att den etablerades i januari i år och sex månader senare registrerades företaget. För att förebygga motgångar och andra svårigheter valde Patric och Victor, som inte ville stressa fram företaget, att använda de första sex månaderna till att prata igenom idén, göra budget och marknadsanalys. Sen var de mogna att sätta igång på riktigt!

“OnlineGran erbjuder skolklasser och idrottsföreningar att tjäna pengar genom att sälja ekologiska julgranar”

OnlineGran har valt att göra det enkelt. De säljer två av de vanligaste gransorterna: kungsgranar och rödgranar. Skillnaden mellan de två gransorterna är enkel: rödgran är den “vanliga julgranen” medan kungsgranen är den lyxigare och lite yvigare varianten – tänk Kalle Ankas jul. Patric och Victor gissar att det blir rödgranen som första julen säljer mest och bäst.

Hur fick ni er första kund?
“Vi hade redan kunder från dag 1, eller rättare sagt innan bolaget var bildat. Vi ville säkerhetsställa att det fanns marknad innan vi kastade oss in i något nytt.
Den första kunden fick vi genom bekanta. Vi gjorde helt enkelt en klassiker genom att ringa upp kunden, boka ett möte. Sedan drack vi kaffe och ett par timmar senare var avtalet påskrivet och klart.”

En vanlig kommentar som Patric och Victor ofta får är:
 

“Va? Ska ni sälja julgranar på internet? Det går väl inte? Eller vänta … det är ju faktiskt genialiskt!”

Hur arbetar ni med marknadsföring för att få nya kunder?
Eftersom OnlineGrans första säsong drar igång nu inför julen 2015 lägger Patric och Victor mycket krut på marknadsföring i form av Google AdWords, i sociala medier, remarketing och på sponsorplatser i idrottshallar och hockeyarenor.

“Eftersom vi är nya på marknaden är det otroligt viktigt att vi arbetar med att bygga ett starkt varumärket det första året. Skolklasser och idrottsföreningar ska veta vilka vi är.”

Förutom olika typer av annonsering har OnlineGran tryckt en broschyr som de har skickat ut till idrottsföreningar runt om i Sverige.

“Vi är båda gamla hockeyspelare så vi har använt oss av de nätverk vi har inom hockeyn och fått kända spelare att prata om oss. Alla vår gamla kontakter som är aktiva inom idrott eller i skolan har vi kontaktat och gett ett erbjudande.”
 

Hur är det att driva en sänsogbetonad verksamhet?
Utöver OnlineGran arbetar Patric arbetar på bank och driver företaget OnlineDiet. Victor är också dubbelarbetande och driver tillsammans med sin far en rör- och vvs-firma.

“När vi först kom på idén trodde vi att det skulle räcka att vi arbetade med granarna under hösten. Där tänkte vi fel. Sedan vi startade företaget har vi haft daglig kontakt och ibland arbetat med OnlineGran flera timmar om dagen. Målet var att allt skulle vara klart till skolstarten i slutet av augusti. Till dess behövde vi ha avtal med leverantörer, skapa en professionell hemsida, registrera bolaget, bygga en fungerande relation med banken, fixa försäkringar, identifiera samarbetspartners och inte minst viktigt – ragga kunder. Att starta OnlineGran tog mycket tid. Listan på allt som behövde ordnas kan göras hur lång som helst.”

Patric och Victor upptäckte att det gäller att planera sin vardag och göra en tydlig arbetsfördelning för att veta vem som ska göra vad. Victor fokuserar på att dra in nya kunder och hålla ha kontakt med leverantörer och samarbetspartners medan Patric koncentrerar sig på marknadsföring, hemsidan, ekonomi och administration.

“Fördelen med att sälja julgranar är att idrottsföreningarna och skolklasserna tycker att det är kul. De vill arbeta med försäljningen i 2–4 veckor. Sen vill de att det ska vara klart. Det är perfekt för oss. Nu börjar en otroligt hektisk tid och som pågår 2,5 månader framåt. Det blir 15–16 timmars jobb varje dygn. Det är otroligt roligt, vi älskar det!”

Hur är det att driva eget företag?
Det är givetvis roligt men utmaningarna är många och måste hela tiden hanteras.

“Att vara entreprenör är som att springa in i en vägg varje morgon. De gäller bara att resa sig och lösa de problemet som uppstår. Ibland diskuterar man småsaker, som vilket typsnitt vi ska använda på ett papper. I nästa stund för vi samtal med banken eller Skatteverket.”

Är du väg att starta företag? Då har OnlineGran 3 tips till dig:

  1. Starta ditt företag med minst 1 partner. Det kommer att ge dig motivation och driv att fortsätta. Hitta gärna någon som kompletterar dig så att ni kan växla idéer.
  2. Ge aldrig upp. Det kommer att vara tufft – det är tufft. Men när du väl är på fötter kommer det att vara värt det!
  3. Strunta i vad alla andra säger. Våga tro på din affärsidé och gå din egen väg.

Berätta om er hemsida!
“När vi började bygga hemsidan frågade vi oss – vilka färger kännetecknar julen? Självklart är det rött och grönt. Därför är de färgerna dominerande på hemsidan. Vi har valt att använda stora bilder i kombination med stilren text och en enkel struktur för att det ska vara lätt att hitta på hemsidan.”

Patrics bästa tips för dig som bygger hemsida:
“När jag har gjort en sida på hemsidan och känner mig nöjd stänger jag sidan och lämnar datorn. Istället går jag och handlar, jobbar med annat eller sover. Sen tittar jag på sidan igen och i olika format: i mobilen, på iPad och självklart även på datorn. Jag vill få olika perspektiv på sidan och också kontrollera att den fungerar på de olika plattformarna. Då upptäcker jag eventuella tekniska fel, eller konstigheter som jag tidigare var “blind” för. När man jobbar länge med en sida ser men inte ens de mest uppebara felaktigheter. När jag kommit så här långt låter jag vänner och bekanta komma med synpunkter – framför allt om hur vi formulerat texterna.”
 

“ Hemsidan är vårt ALLT. Vi har inget fint kontor att visa upp. Därför har vi lagt ner otroligt många timmar för att få sidan perfekt. Jag ändrar och putsar på den flera gånger i veckan och ser till att den är anpassad till olika enheter.”

Tack till Patric och Victor på OnlineGran för att ni delade med er av era erfarenheter kring att driva företag och bygga hemsida.

Vill du veta mer? Här hittar du mer information om OnlineGran!

(Onlinegran har använt mallen Moscow)
 

// Johanna Bohlin
Kommunikationsansvarig 

Postat Kategorier Okategoriserade