Arbetar ditt företag med Google AdWords? Då får du inte missa dessa tips som kan förbättra din annonsering – spara pengar och ge dig ännu fler kunder!
Med Google AdWords kan du genom riktade annonser enkelt nå ut till nya målgrupper. För att dina annonser ska ge bästa möjliga resultat finns det några tips som är värda att hålla i minnet och som hjälper dig att nå “rätt” målgrupp.
Så förbättrar du dina annonser på Google AdWords!
Det är inte särskilt svårt att komma igång med Google AdWords. Det som krävs är eftertanke, lite planering och en gnutta tålamod för att skapa rätt typ av annonser som dina potentiella kunder fastnar för.
Här följer därför några tips som hjälper dig att förbättra dina annonser i Google AdWords med syftet att du ska få fler kunder:
1. Relevans är A och O. Det första tipset handlar om att hitta rätt sökord, med utgångspunkt i att du vill hitta de kunder som är mest köpbenägna. Det som är bra med dessa kunder är att de vet vad de vill ha vilket gör att mer exakta sökord ger bättre resultat.
Exempel: Stina behöver nya påslakan. För att få inspiration söker Stina på “Påslakan” och hittar en massa sidor och olika varianter. Efter en del spanande kommer hon fram till att hon vill ha mönstrade påslakan i satin. Nu när hon vet vad hon vill köpa kommer hon direkt att söka på “Påslakan satin” och få upp mer exakta sökträffar som leder till e-butiker som hon också väljer att handla ifrån.
Johanna tipsar: Tänk på att om dina sökord ger en bred matchning (påslakan) kan det öka din exponering och dra fler besökare till din hemsida. Nackdelen är att en bred matchning också kan fånga irrelevanta sökord. En exakt matchning (påslakan satin) kan därför resultera i färre besökare men fler faktiska kunder.
2. Skapa fler annonser. Skapa fler annonser med olika sökord för att testa vilken annons som ger bäst resultat och som flest klickar på. Om du driver ett hotell kan du exempelvis skapa en annons som utgår ifrån sökordet “Hotell”, en med “logi” och en med “övernattning”.
När du sedan har haft ett X antal visningar på varje annons, exempelvis 500, kan du jämföra de olika annonserna och ta bort de som inte fungerar och ersätta dem med nya annonser. De annonser som gav bäst resultat behåller du.
Johanna tipsar: Glöm inte att varje sökord också kan ha två eller flera annonsvarianter. Det ger dig möjlighet att utforma annonserna olika för ett och samma sökord – på så vis kan du prova vilken annons som fungerar bäst! Testa olika rubriker och uppmaningar för att se vilken som ger flest klick.
3. Inkludera “Call to action” i din annons. Med “Call to action” menar jag att du ska uppmana de som ser din annons att göra något på din hemsida. Vad kan besökaren göra på din hemsida?
Kanske kan du locka med ett erbjudande “Testa våra prisbelönta kuddar!” eller “Köp 2 påslakanset men betala bara för 1”.
4. Hänvisa till “rätt” landningssida. Vad menar jag då med rätt landningssida? Jo, jag menar att om annonsen berättar om dina prisbelönta kuddar då borde den som klickar på annonsen också komma till sidan med kuddarna. Hamnar besökarna istället på startsidan är risken stor att de inte orkar att klicka sig vidare. Så se till att koppla rätt landningssida till rätt annons.
5. Undvik enordade sökord. De flesta som inte vet riktigt vad de är ute efter använder ofta ett ord i sina sökningar, till exempel “skor”. Men när de vet vad de vill ha kompletterar de ofta med mer precisa sökord som “tygskor dam” eller “fotbollsskor herr”. I det här läget är de också mer köpbenägna och chansen att din annons ger resultat är större. Försök därför att få med fler relevanta sökord än bara “skor”.
6. Använd dina sökord i rubriken. Se till att de sökord du valt ingår i rubriken för din annons. Som exempel använder vi på Hemsida24 sökorden “enkelt” och “proffsigt” även i rubriken för vår annons, se nedan. Det kan också vara bra att veta att det nästan är fem gånger fler som bara läser rubriken i din annons än de som läser texten under.
7. Rikta dina annonserna geografiskt. Du har väl inte missat att du också kan rikta dina annonser geografiskt? Du kan exempelvis fokusera din annons mot personer som bor i ett visst land eller varför inte i en viss stad. Kanske driver du en fysisk butik i Kalmar. Ja, då är det faktiskt inte så dumt att rikta din annons mot just den staden och även ha med “Kalmar” som sökord – “Frisör Kalmar”.
8. Använd superlativ. För att förstärka budskapet i dina annonser kan det vara värt att överväga om du kan få in några superlativ. Om vi återgår till exemplet om kuddar så lade jag där in “prisbelönta” det kan även fungera med “otroligt sköna” eller “extremt komfortabla” och så vidare. Fundera över varför kunden ska välja just dina tjänster eller varor och ha med det i annonsen!
9. Lägg till negativa sökord. Missa inte att du också kan lägga till så kallade negativa sökord så att annonsen inte visas vid sökningar som innehåller dessa ord. Om du exempelvis driver en e-butik som säljer fotbollsskor då kan du lägga till “kläder” som ett negativt ord. Så att de som söker på fotbollskläder inte ser din annons. På så vis blir din annons ännu mer riktad och du får mer för dina annonspengar. Negativa sökord kan du lägga in genom att sätta ett minustecken framför sökordet.
10. Följ upp dina resultat. Tänk på att de annonser som ger flest klick inte nödvändigtvis är de som ger flest konverteringar och nya kunder. Analysera resultaten och se om du kan hitta en röd tråd mellan dina mest framgångsrika annonser – finns det en tydlig framgångsfaktor som du kan använda även i dina andra annonser?
Klicka här om du vill annonsera med ditt företag på Google AdWords.
Du har väl inte missat våra andra inlägg i denna serie?
- Vad är SEO (sökmotoroptimering) och varför är det viktigt?
- Sökoptimering för nybörjare – så får du fler besökare!
- Därför borde du annonsera med Google AdWords
// Johanna Bohlin
Community Manager