Utmaningar med att driva eget – så tacklar du dem!

Postat

Att vara egen företagare innebär precis som i alla andra jobb både för och nackdelar. Frågan är vilka utmaningar du i rollen som företagare ställs inför och hur du bäst tacklar dem.

Läs igenom utmaningarna nedan – se vad som stämmer in på dig och hur du kan vända dem till din fördel!
 

Utmaning 1 – Att vara ensam

Att vara ensam i ett företag kan kännas helt underbart – det kan vara befriande och ger dig möjlighet att helt gå din egen väg! MEN, det kan också vara väldigt ensamt.

Något som många företagare någon gång upplevt under sin företagarkarriär är att de känt sig ensamma. Vem förstår mig? Vem ska jag prata med och vem vill och kan hjälpa mig?

Din roll som företagare kan många gånger upplevas som isolerad eftersom det kan vara svårt att hitta någon att bolla tankar om företaget med. Någon som har insyn och på “riktigt” förstår det du säger.

Som tur är behöver du inte vara ensam – eller snarare du borde inte vara ensam! Genom att dela med dig av dina tankar är chansen att du kommer på nya smarta idéer betydligt större. Det här är några alternativ för att bryta isoleringen:
 

  • Engagera dig i ett affärsnätverk
    Tänk att det faktiskt vimlar av små och stora nätverk för dig som egen företagare. Briljanta nätverk där ni kan utbyta erfarenheter och dela såväl bekymmer som framgångar!

    Ta reda på vilka nätverk som finns på din ort eller i din kommun. Kanske finns det någon organisation som driver detta, exempelvis Almi, Nyföretagarcentrum, Connect eller liknande?

    Ta dig i kragen och gå på ett frukostmöte och se vad det ger!

    Johanna tipsar: På Facebook hittar du Hemsida24s Hemsidecoach där du kan få feedback på din hemsida från andra småföretagare. Testa hemsidecoachen för att få konstruktiv kritik och hjälp med din hemsida!
     

 

  • Hitta en mentor
    Alla behöver vi någon att diskutera vår verksamhet med. Det är precis lika viktigt som när vi sitter och delar våra vardagsproblem med vänner. Vi behöver ventilera och vi vill ha råd.

    Har du någon förebild eller någon i din närhet som kan vara din mentor? Någon som du kan ringa när du behöver ta ett jobbigt beslut eller när det går trögt och du behöver inspiration? Kanske någon som har gjort samma resa och vet vad du går igenom.

    Var inte rädd för att fråga om ett mentorskap – de flesta kommer att känna sig hedrade av att du frågade just dem!

    Johanna tipsar: Något som många egna företagare drar sig för att göra är att dela med sig. Man vill gärna hålla sina mest briljanta idéer för sig själv men faktum är att de bästa idéerna kommer när man delar med sig och får feedback. Med det sagt; våga dela med dig!

Utmaning 2 – Att sälja & växa

Så fort du har registrerat ditt bolag så ligger allt fokus på att sälja. Har du valt att satsa helhjärtat på ditt företag så är pressen stor. Du vill nå ut, du vill sälja mer och du vill växa. Det låter kanske lätt, men det är det inte alltid!
 

  • Få i gång försäljningen
    Att få till din första försäljning kan ta tid. Till och från planar försäljningen ut och det kan vara svårt att veta vad du ska göra härnäst. För att sälja mer behöver du lära känna dina kunder och din marknad – du behöver investera tid!

    I blogginläggen nedan hittar du bra tips på hur du kommer i gång med försäljningen och hur du blir bättre på att sälja dina produkter.

    25 tips för att komma i gång med din försäljning

    Bli din egen stjärnsäljare!

     

  • Lär känna marknaden & marknadsför dina styrkor
    Nästa uppgift, efter att du fått i gång försäljningen, är att ta reda på var dina kunder finns. När du vet det kommer nästa fråga – hur ska du nå ut till dem? För att nå ut till dina kunder och för att växa som företag behöver du lägga kraft på att marknadsföra dig själv, ditt företag och dina produkter.

    Så kommer du i gång med din marknadsföring

    Idag är det svårt att hitta en konkurrensfri “zon” på marknaden. Alla har vi direkta eller indirekta konkurrenter som sätter press på oss och våra verksamheter. Försök att definiera vad som skiljer dig från konkurrenterna och vad som gör ditt företag unikt. Lyft fram unikiteten i din marknadsföring för att skapa styrka att växa!

Utmaning 3 – Ekonomi & lönsamhet

När du väl fått din första försäljning eller dina första utgifter så behöver du bokföra. Förutom att bokföra behöver du sätta upp mål för verksamhet, hur mycket behöver du sälja för att gå runt och hur går du bäst tillväga?
 

  • Få ordning på ekonomin
    Som tur är behöver du inte vara ekonom för att få ditt företag att gå runt. Det finns otroligt användarvänliga bokföringsprogram som hjälper dig med mycket av detta. Det gäller dock att hitta ett program som passar dig och dina behov!

    Om du har någon i din närhet som också startat förtag eller som arbetar med den typen av frågor kan det vara bra att stämma av med den personen när du känner dig osäker!

    Ett vanligt råd är att oavsett storlek på företaget är det alltid lönsamt att ta hjälp av en professionell ekonom.

     

  • Vad kan du göra för att öka lönsamheten?
    Börja litet och väx i takt med omsättningen. Ett tips för att inte kastas omkull av alla utgifter är att inledningsvis snåla och undvika större investeringar. Starta med så begränsade resurser som möjligt. Om du tänker efter; behöver du verkligen en kontorslokal, ett lager eller nya broschyrer? Kanske kan du vänta med det tills du tjänat ihop pengar och har råd med det utan att ta lån.

    Kom ihåg att det inte är de stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör dig förmögen!

Utmaning 4 – Att prioritera rätt

Som egen företagare behöver du prioritera. Du har inte mer än ett visst antal timmar och begränsad ork varje dag för att få allt att gå runt. Därför är det viktigt att du skiljer på det som är viktigast och det som är roligast. I bland kanske det som behöver prioriteras inte är det roligaste, men det är bara att du tar dig i kragen och fokuserar på resultatet!
 

  • Du är inte bäst på allt – vad kan du få hjälp med?
    Ibland känns det bäst och tryggast och göra allt själv. Speciellt i ett eget företag, som kanske är ditt leverbröd och där du vill ha total koll på allt som händer. Men att göra allt själv är varken hälsosamt eller särskilt smart.

    Genom att utvärdera ditt kontaktnätverk kan du hitta personer som är duktiga på saker som du kan dra nytta av för att slippa dra hela lasset själv. Försök att hitta personer som inte är allt för lika dig. Satsa på dem som kompletterar dig!  

    Exempel: Sara driver ett café och är väldigt duktig på den dagliga verksamheten och de administrativa delarna. Men när det kommer till grafisk profil och design så känner hon sig inte helt bekväm. I Saras kontaktnätverk finns Stefan som är en hejare på just de sakerna! Genom att anlita Stefan kan Sara fokusera på det hon kan bäst, att driva cafét. Samtidigt som Stefan hjälper henne med den grafiska profilen och en logga diskuterar de andra saker och kommer fram till några marknadsföringsinsatser som är värda att testa!

    Johanna tipsar: Det är okej att inte vara bäst på allt! Håll dig till det du är grym på och se till att få hjälp med det andra. Att kunna se vad du själv behöver hjälp med är en styrka som kommer att ta ditt företag framåt med stora kliv.

     

  • Planera din dag
    Eftersom du har begränsad tid varje dag för arbete gäller det att du är effektiv. Så hur kan du lägga upp din dag för att få så mycket som möjligt gjort och vad är viktigast?

    En grej som är mycket värd för dina kunder är kundservicen. Inledningsvis kan det vara en av de arbetsuppgifter som inte känns naturlig att prioritera … när det finns så mycket annat att göra!

    För att prioritera rätt behöver du göra en priolista med arbetsuppgifter som du tror driver ditt företag framåt. Försök sedan bestämma hur mycket tid per vecka du ska lägga på de prioriterade arbetsuppgifterna och när. Avsätter du en timme för kundservice två gånger i veckan så kan du helhjärtat fokusera på kundservice under de två timmarna.

    Johanna tipsar: Försök att hålla dig till din veckoplan. Det kan finnas annat som stressar och givetvis finns det undantag när du måste frångå planeringen, men kom ihåg att det fanns en anledning till att du satte av tid för just dessa arbetsuppgifter.

För att inte missa något och för att lugna dina nerver kan det vara bra om inte hela dagen är planerad så att du också får tid över för att jobba med det som du “behöver få gjort”.
 

// Johanna Bohlin
Community Manager