Du har kommit på världens bästa affärsidé. Du har lyckats få ihop startkapitalet och kommit igång med din firma. Du kanske har fått dina allra första kunder. Men sen då? Vad gör du nu för att öka försäljningen?
I den här gästposten får du tips på hur du enkelt och kostnadseffektivt kommer igång med din marknadsföring och förhoppningsvis når fler kunder och samtidigt aktiverar dina befintliga kunder.
1. Identifiera din målgrupp
Marknadsföring handlar mycket om att säga rätt saker vid rätt tillfälle och göra det på rätt sätt. För att veta vad som är rätt behöver du först ta reda på vilka dina kunder är. Gör gärna en typisk kundprofil. Även om den inte stämmer för alla dina kunder och kan kännas lite fånig kan den hjälpa dig i ditt tänk. En kundprofil gör valen enklare när du ska jobba med din marknadsföring. Hur ser din drömkund ut?
Exempel på kundprofiler:
- Sara, modemedveten tjej, 24 år
Använder mobilen väldigt mycket men inte för att ringa. Läser aldrig tidningar eller tittar på tablålagd TV men ser gärna Paradise Hotel och handlar mycket på nätet. Blir väldigt påverkad av vad som skrivs på de bloggar hon följer. Gillar att resa.
- Gunilla, Småföretagare, 48 år
Brinner för sitt företag och jobbar mest hela tiden för att få det att funka. Försiktig med utgifter och noga med inköp. Följer nyhetssajter på nätet och i mobilen samt tittar ibland på TV. Vill gärna pröva produkter innan inköp och spontanhandlar därför inte så mycket på nätet.
- Viktor, träningsintresserad kille, 29 år
Lägger mycket tid och pengar på allt som rör träning och idrott. Läser inte speciellt mycket men gillar att titta på spelvideor på Youtube och hänger ibland på olika forum. Har en Androidmobil och blir väldigt påverkad av sina kompisar.
Det här är bara några exempel men du måste så klart ta fram en eller flera kundprofiler som passar just din verksamhet. Har du tagit fram en grundprofil kan du sedan brodera ut den med fler detaljer och använda den som underlag när du jobbar vidare med din marknadsföring. Justera gärna profilen vart efter du märker att det behövs.
2. Lägg upp en enkel plan
För att din marknadsföring ska fungera bra över tid är det avgörande med en bra plan. Den behöver inte vara jätteavancerad men ett sätt kan vara att utgå från en kalender. Antingen en papperskalender eller en digital kalender. Fundera på hur ofta du ska göra aktiviteter och vilka tidpunkter som passar bäst. Ska du nå din målgrupp på kvällen när de sitter framför sin TV och läsplatta, på jobbet eller på väg till jobbet? Hur ofta behöver du synas och vilka tillfällen i livet är viktiga för dina kunder?
Exempel på en enkel plan för en klädbutik:
- Varje tisdag
Ett erbjudande som bara gäller i början av veckan.
- Varje fredag
Lyft fram en produkt som passar inför helgen.
- Första onsdagen i månaden
Berätta om vilka nya produkter du fått in.
- 3 dagar innan varje REA-period
Påminn om att “snart börjar REAn”.
- 2 veckor innan jul
Gör en enkel julkampanj till exempel på temat “Handla alla julklappar på ett ställe”.
- 3 dagar innan alla hjärtans dag
Gör en ute i sista-minuten-kampanj till exempel på temat ”Köp 2 för 1”.
Hur ofta du ska göra aktiviteter och kring vilka ämnen växlar givetvis mellan olika verksamheter. Använd gärna den profil du tog fram som stöd för dina beslut och var inte rädd för att experimentera. Kom också ihåg att ha ett likadant uttryck i allt du gör så det märks att det är samma företag som talar hela tiden.
3. Välj dina kanaler
Det finns en mängd kanaler du kan välja för att hitta fram till dina kunder. Vissa kanaler kostar mycket pengar, som TV-reklam medan andra är så gott som gratis, till exempel ditt eget skyltfönster. Det gäller att välja en bra blandning av kanaler där du hittar en balans mellan kostnad och effekt. Tänk också på att välja kanal efter målgrupp. Riktar du dig mot äldre personer kanske inte Instagram är det smartaste valet, om du å andra sidan riktar dig mot unga människor är förmodligen en annons i Svenska Dagbladet verkningslös.
Tänk på den gamla sanningen; att mediet är budskapet.
Förslag på kanaler och hur du kan använda dem:
- E-postutskick och nyhetsbrev
Billigt och extremt effektivt sätt att nå befintliga kunder. De bästa kunderna är oftast de återkommande. Skicka nyhetsbrev, erbjudanden och påminn om högtider via enkla utskick. Försök hålla utskicken hyfsat korta och ha med någon form av uppmaning i form av en knapp eller länk. Har du inte e-postadresser till dina kunder? Börja samla in dem!
- Sociala medier
Starta en Facebook-sida eller ett Twitterkonto och posta nyheter och erbjudanden. Det är gratis och relativt enkelt att komma igång. Facebook lämpar sig för de flesta företag medan Twitter är bra för dem som är mer avancerade och har en teknisk inriktning. Andra sociala medier som också kan vara värda att titta på är Linkedin (mer professionella sammanhang), Instagram (lämpar sig väl för mat och mode), Snapchat (om din publik är väldigt ung) och Google+ (övervägande manliga och tekniskt intresserade användare). Nackdelen med sociala medier är att du kan tappa kontrollen över ditt budskap. För de flesta företag är den risken är värd att ta.
- Din egna butik
Ikea brukar säga att deras bästa kanal är deras varuhus. Har du en fysisk plats för din verksamhet är den en utmärkt kanal som också är gratis att använda. Sätt upp en skärm eller tryck upp snygga budskap kring ditt företag och dina produkter. Lägg extra tid på skyltning eller be kunder skriva upp sig för ditt nyhetsbrev vid kassan.
- SMS
Det kan vara störande med reklam-SMS. Men gör du det sällan, riktat och med ett bra erbjudande till kunden kan det fungera väldigt bra. Ett bra exempel på det är Nespresso som någon gång per år skickar ett SMS till befintliga kunder med ett erbjudande där de bjuder på frakten och du endast behöver svara “Ja” med ett SMS tillbaka för att bekräfta. Väldigt effektivt.
- Tryckta annonser
Nu för tiden har en helsida i Dagens Nyheter inte alls samma effekt som förr vilket också avspeglar sig i prislappen. Har du en tydlig målgrupp som du vet faktiskt läser en viss tidning kan det fungera med en annons. Var dock noga med var du syns och hur annonsen ser ut.
- Online annonsering
Via Google Ads och Facebook-annonser kan du nå ut på ett mycket mer riktat sätt än genom tidningar och TV. Det kräver dock en del kunskap och att man testar sig fram kring vilket budskap som fungerar bäst. Får du det att fungera kan det vara en riktigt bra motor i din försäljning. Se dock upp för att kostnaden snabbt kan skena iväg.
- Events och sponsring
Utifrån den profil du tog fram kan du fundera på var de personerna håller till geografiskt och vilka typer av evenemang de besöker. Kanske kan det vara en bra idé att sponsra ett event eller till och med ordna ett själv. Har du en restaurang kan en tillfällig Food Truck vara ett sätt, har du en klädbutik kanske du ska ordna en spontan modevisning på stan. Var noga med att fånga upp intresserade genom att be dem följa ditt företag på sociala medier eller skriva upp sig för att få ditt nyhetsbrev.
- TV och video
Att ta fram en reklamfilm och få den sänd på TV4 är inte billigt och nu för tiden smakar det mindre än det kostar. Men det kan finnas vissa verksamheter och målgrupper som det ändå skulle fungera bra för. Ett bättre sätt kan annars vara att ta fram enkla men underhållande filmer om dina produkter och sprida dom via kanaler som Youtube, Facebook och Twitter. Då betalar du bara för produktionen och är filmen tillräckligt bra kan den få egen fart och spridas av sig själv – blir viral.
- Pressreleaser
Har du något stort att berätta? Gör det med en pressrelease. Även om det bara angår din bransch så finns det garanterat någon sajt eller tidning som kan vara intresserade. Att vara journalist idag är stressigt då mycket innehåll ska produceras av få personer. Kan du med hjälp av en journalist skapa bra och nytt innehåll kring någon av dina produkter kan det ge dig gratis exponering mot din målgrupp. Se till att pressreleasen innehåller bra bilder och “användbara” citat.
4. Sätt igång
Vad väntar du på? Om du inte redan gjort det; skapa en marknadsplan och kom igång med din marknadsföring. Det gäller att vara ute i god tid och synas på rätt ställen innan dina konkurrenter gör det. Och lycka till!
Som sammanfattning kommer här 5 snabba tips för hur du förbättrar din marknadsföring
- Ta reda på och definiera din typiska drömkund.
- Prata direkt till den personen i din marknadsföring för att nå ut bättre.
- Lägg upp en plan som matchar dina kunddkategorier och din verksamhet.
- Välj de kanaler du ska fokusera på efter var dina kunder finns samt hur kostnadseffektiva kanalerna är.
- Var metodisk och konsekvent. Bra marknadsföring tar tid så ge inte upp om du inte får resultat direkt och var inte rädd för att experimentera!
Minutemailer
Ägare & grundare: Oskar Glauser
Grundades: 2014.
Om företaget: En online-tjänst för enklare marknadsföring via e-post och sociala medier.
Aktuellt: Minutemailer finns på svenska men en internationell lansering är planerad före sommaren.
Kunder: Blandat – Allt från en finsk barnboksförläggare till en nationell kedja av sportbutiker.
Annat om Oskar: Art director och designer samt medgrundare till videotjänsten Videofy.
→ Skaffa ett gratis konto på www.minutemailer.com
// Oskar Glauser
Minutemailer