Ibland kan det vara svårt att hålla hemsidan enkel. Önskemålen är många och idéerna ännu fler. Men faktum är att enkelt kan vara väldigt snyggt. Dessutom blir det lättare att få säljfokus på produkterna. Less is more!
Ett företag som har lyckats med enkelhetens konst är Lockhart Living som med enkla medel skapat en inspirerande och stilren hemsida. Här berättar Elin, som äger och driver Lockhart Living, om tankarna bakom designen!
Så blev Elins dröm verklighet!
Ända sedan Elin var yngre har hon drömt om att driva en inredningsbutik online och när hon en dag fick möjligheten satte hon genast igång att förverkliga drömmen.
“Efter många timmars slit som timanställd och sommarvikarie i en klädbutik i Stockholm City så fick jag tyvärr inte vara kvar efter sommaren. Lång historia kort:
– Jag tröttnade på att inte ha fasta tider utan hela tiden behöva anpassa mig allt eftersom jag fick nya arbetstider. Det slog mig då – varför inte starta en e-butik och jobba med det jag vill? Jag kontaktade olika leverantörer och registrerade Lockhart Living hos Bolagsverket och Skatteverket. Sen var företaget igång och en av mina drömmar gick i uppfyllelse!”
Idag erbjuder Lockhart Living ett urval designprodukter; bland annat köksdetaljer, marmorbrickor och badrumsdetaljer.
Lockhart Living
Startade: Företaget registrerades i oktober 2014 men e-butiken öppnades först i januari 2015 efter mycket planerande och jobb.
Säljer: Inredningsfavoriter från kända varumärken och från tillverkare som Elin tycker förtjänar uppmärksamhet.
Nästa verksamhetsmål: Målen är många, ett är att utöka sortimentet och hitta fler inspirerande leverantörer. Det stora målet är att kunna leva på företaget!
Mest sålda produkten: Oj, vad svårt. Några som sålt bra är Pistol Guld, Tidningsställ och Marmorbricka.
Rolig fakta: “Eftersom jag fortfarande bor hemma så består mitt lager av “Kallax-hyllor” från Ikea som står vid ena kortväggen i mitt rum. När alla varor kommer blir det kaotiskt men jag radar snabbt upp dem på lagerhyllorna.”
Motto: “Ge aldrig upp och arbeta målmedvetet”
Med en enkel design hamnar produkterna i centrum
Redan när Elin var 14 år började intresset för inredning att ta fart och hon började kolla upp både inredningsbutiker och leverantörer för att undersöka utbudet.
“Jag lyfte på ljusstakar och annat för att kolla efter klistermärken som avslöjade vilket märke det var. Sedan skrev jag ner allt i mobilen och tänkte att det var bra kunskap att spara till min framtida butik.”
Elins intresse för inredning fortsatte att växa och hon insåg att det saknades en inredningsbutik som matchade hennes smak och behov.
“Antingen var allt väldigt dyrt och tjusigt eller billigt och av sämre kvalitet. Genom Lockhart Living kan jag blanda och erbjuda allt jag tycker om – lantligt, industriellt, vintage och exklusivt. På så vis får kunden ett stort utbud av olika stilar och varumärken i alla prisklasser. Lyx och budget i ett!”
Idag driver Elin e-butiken på sin fritid, som enskild firma, men hon sparar flitigt pengar för att sakteligen kunna öka utbudet av varor.
Elin sköter själv allt i företaget vilket innebär att hon på egen hand har byggt hemsidan och själv sköter det löpande arbetet med e-butiken. För Lockhart Living är e-butiken otroligt viktig eftersom all försäljning sker via hemsidan som både är ansiktet mot kunderna och skyltfönstret mot marknaden.
Raka linjer och mjuka nyanser
När Elin byggde hemsidan var hennes syfte att produktbilderna skulle vara centrala och få störst uppmärksamhet. Så hur lyckades hon med det?
“Jag ville ha en enkel design med vit bakgrund och med grått och svart som accentfärger. På så vis får produktbilderna den uppmärksamheten de förtjänar och bilderna känns mer levande.”
Redan innan Elin satte igång med designen hade hon en vision av hur hemsidan och e-butiken skulle se ut.
“Jag visste direkt hur jag ville att hemsidan skulle se ut. Jag har tidigare designat min personliga blogg elinceciliaelvira.se och jag ville ha samma stil på hemsidan. På min blogg har jag också valt att arbeta med en gråskala så att bilderna får tala för sig själva.”
“I gymnasiet gick jag en kurs i webbdesign där vi skulle skapa en hemsida, och den såg ut ungefär som Lockhart Living gör idag. Jag fullkomligt ÄLSKAR temat jag använder hos Hemsida24 eftersom det ger mig de uttryck jag strävar efter.”
Uppdatering och bildfokus
Varje gång Elin får en ny leverans är det dags att uppdatera hemsidan. Hur ofta leveranserna kommer beror på storleken på hennes kunders beställningar. När produkterna väl levererats till Elin är det dags att ta produktbilder.
Redan innan Elin får sina produkter börjar hon planera vilka detaljer och miljöer hon kan använda för att få bra bilder – miljöer som förstärker produkterna!
När varorna väl kommer tar Elin själv produktbilderna. Ljus och kontraster redigerar hon i Photoshop CS5. En enkel design på hemsidan ger tid över förr att arbeta med bilderna som tillsammans med den enkla designen ger ett schysst helhetsintryck!
Elins tips till dig!
- Prioritera bilderna, både tidsmässigt och vad gäller placering på hemsidan.
- Satsa gärna på inspirerande miljöbilder! Med miljöbilder menar jag bilder där produkterna visas i olika exempelmiljöer så att dina kunder kan få inspiration kring hur produkterna kan användas/placeras, se bilderna ovan.
- Tänk på färgskalan och blanda inte för många färger. Ett tips är att hålla dig till 2-3 färger som på ett harmoniskt vis kompletterar varandra.
- Krångla inte till det – gör det enkelt att navigera och lätt att hitta!
- Glöm inte att marknadsföra din hemsida i sociala medier och länka dem i ditt sidhuvud.
Det var Elins tips kring hur du kan optimera din hemsida. Så här sammanfattar Elin sin syn på att driva eget företag:
“Det absolut bästa med att driva eget företag är frihet att själv kunna fatta beslut och förverkliga sina idéer!”
Ett stort tack till Elin på Lockhart Living som delade med sig av sina erfarenheter! Vill du veta mer om Lockhart Living? Här hittar du hemsidan.
// Johanna Bohlin
Community Manager