Visste du att återkommande kunder står för cirka 75 procent av intäkterna i ett företag? Det innebär att om du bygger upp en stabil bas med återkommande kunder så kan du skapa en större säkerhet i ditt intäktsflöde samtidigt som du sparar både tid och pengar.
Så vad kan du göra för att skapa fler stamkunder? Vad ska du fokusera på och vad får dina kunder att komma tillbaka till din hemsida?
Vad kan du locka med som skapar intresse?
Att få nya kunder är alltid kul och stimulerande men vad som kanske är ännu bättre är att få en och samma kund att handla om och om igen – att bli stamkund. Det om något är en fantastisk bekräftelse på att det du gör/säljer är bra!
“Återkommande kunder står för 75 procent av intäkterna”
Så hur får du dina kunder att återvända till din hemsida så att du kan påminna om dina produkter och introducera nya?
För att få dina kunder att komma tillbaka behöver du locka med något som intresserar dem och är fördelaktigt ur deras perspektiv. Här får du några enkla och billiga tips som får dina kunder att återvända till din hemsida!
1. Erbjud guider och videos
Genom att erbjuda dina kunder guider och videos som beskriver era produkter, hur dessa bör användas, fiffiga funktioner eller liknande så skapar du ett intresse som gör att dina kunder kommer tillbaka för att titta på dina videos igen eller för att se nya. Detta är ett sätt att också ge mervärde till kunderna!
Exempel: Säljer du köksprodukter så kan du göra en video om dina bäst säljande produkter och visa hur de används/rengörs eller kanske demonstrera deras olika funktioner. Du kan också utveckla video-konceptet genom att ge förslag på olika recept (om det nu är köksprylar du säljer) som passar att göra med just dina produkter och filma den processen så att kunderna kan ta del av dina tips.
Du kan också filma när du som ägare berättar företagets historia (storytelling) eller göra en inspirerande video som visar upp företagets klädkollektion, processen från beställning till färdig produkt eller hur man som snickare arbetar ute på byggena. Exemplen är hämtade från olika branscher. Nu är det din tur; vad kan ni visa upp eller berätta om som kan vara nyttigt eller kul för era kunder att veta?
Exempel på videos:
- Hur kunden kan matcha era kläder – gör en egen fashionshow!
- Hur era maskiner rengörs – guider.
- Olika funktioner för er produkt.
- Er senaste spelning.
- Hur trivsam er produkt är att använda och hur bra den passar in i olika miljöer eller hem.
- Storytelling – där ni berättar om eller “visar” företagets historia.
Undersökningar och mätningar visar att videos är det mest intresseväckande innehållet du kan ha på din hemsida. Är filmerna riktigt bra kommer dina kunder att vilja se filmerna om och om igen och dessutom dela dem i sina nätverk!
Johanna tipsar: Tänk på att dina videos inte behöver vara av högsta kvalitet eller professionellt gjorda för att väcka intresse. Det viktigaste är att de är pedagogiska/roliga/innehållsrika, beroende på vad syftet med filmen är.
Här hittar du mer om hur du kan marknadsföra ditt företag med storytelling.
2. Nytt innehåll
Om du kontinuerligt uppdaterar din blogg eller ditt nyhetsflöde med innehåll som dina kunder uppskattar kommer de att komma tillbaka för att få veta eller se mer.
Kan du dessutom trycka på att du varje månad/vecka kommer ut med nytt innehåll lär sig kunderna det och kommer att återvända för att se vad som är nytt efter det givna tidsintervallet. Det skulle exempelvis kunna vara “Veckans tips”, ett blogginlägg eller att du varje månad berättar om ett kunduppdrag och visar före och efter-bilder.
Johanna tipsar: Marknadsför gärna dina nyheter på startsidan så att det är lätt för kunderna att klicka sig vidare och framförallt så att det inte missar det som är nytt – förutsatt att du gör det snyggt och tilltalande.
3. Erbjudanden
Om du efter olika tidsintervall släpper erbjudanden typ “månadens vara” håller du kundernas intresse vid liv. Ett annat exempel är att ge kunderna ett erbjudande som de kan utnyttja vid sitt nästa köp.
Lyft gärna erbjudandena tydligt direkt när kunderna kommer in på din hemsida, alternativt kan du ha en samlad sida med erbjudanden. Det viktigaste är att erbjudandena är lätta att hitta och att de tydligt syns när kunderna återvänder till din hemsida.
Ett bra tips för att marknadsföra dina erbjudanden är att puffa för dem innan det släpps. Exempelvis kan du tipsa om nästa månads erbjudande redan nu för att bygga upp förväntningar och ge kunderna incitament att återvända!
4. Uppdatera bilder och kundrecensioner
Vi som kunder vill ju gärna veta mer om andra kunder, vilka de är och vad de tycker. Därför är det bra om du med jämna mellanrum uppdaterar kundbilder och kundrecensioner på hemsidan. På så vis kan kunderna se vad andra tycker och vilka produkter de rekommenderar. Genom att uppdatera kundrecensionerna skapar du liv på hemsidan och undviker att dina kunder uppfattar den som statisk.
Johanna tipsar: Använd en “gästboksfunktion” så att kunderna själva kan skriva in vad de tycker om ert företag eller era produkter. På så vis behöver du endast godkänna inläggen och kunderna kan på ett smidigt sätt tipsa varandra. Det skapar merförsäljning och nöjdare kunder. Du gör dessutom kunderna delaktiga i din affär.
När det gäller bilder så kan du lägga upp bilder när dina kunder använder din produkt eller när ni utför en tjänst åt en kund. Ett annat alternativ är att ordna ett galleri med inspirationsbilder. Säg att du driver en möbelbutik eller säljer heminredning, då kan du lägga upp bilder på olika hemmiljöer och kombinera bilderna med inredningsidéer.
Johanna tipsar: Ett bra sätt att få in både bilder och citat från kunder är att anordna tävlingar där kunderna får skicka in bilder eller feedback, alternativt att de i social media kan hashtagga ert företag, exempelvis #mittforetag. Det gör att du kan söka på hashtaggen för att få fram allt som lagts ut i de sociala flödena.
5. Tävlingar och utlottningar
Alla gillar tävlingar, såväl nya som gamla kunder! En tävling eller en utlottning är ett bra sätt att hålla intresset vid liv gentemot gamla kunder samtidigt som de är duktiga på att sprida tävlingarna vidare i sina nätverk vilket genererar nya kunder. Win-win skulle vi kunna sammanfatta det som!
En tävling är dessutom ett bra sätt för dig att samla information, feedback, tips, bilder etc från kunderna. Är det något du behöver hjälp med? Passa på att inkludera det i en tävling så blir alla genast mer tillmötesgående! En tävling uppskattas dessutom av väldigt många så länge den inte är för krånglig eller tidskrävande.
Ett exempel: “Den första som signar upp sig för nyhetsbrevet får 10 procents rabatt på nästa köp” eller “Skicka in din bästa bild när du använder vår hårfön G1X och var med och tävla om en make up-kurs!”
Inkludera gärna dina tävlingar i företagets och dina privata sociala medier så sprider det sig både snabbare och bättre.
6. Nya produkter & tillbehör
Har du nya produkter som ska lanseras? Då finns det nämligen en fördel i att släppa/lansera dina nya produkter med jämna mellanrum. Det ger ett jämt flöde av nyheter vilket är bättre än att släppa alla nya produkter samtidigt.
När kunderna besöker din hemsida kan du däremot visa produkter som “släpps inom kort” eller “håll utkik efter den nya …” på så vis skapar du incitament för besökarna att komma tillbaka till din sida.
Johanna tipsar: Avsätt en halvdag varje månad då du går igenom din hemsida och hittar minst en grej att uppdatera. Om det sedan är ett erbjudande, en nyhet eller en kundrecension spelar egentligen ingen roll. Det viktigaste är att hemsidan känns levande och att det finns något som genererar intresse hos dina kunder.
Tänk också på att återkommande kunder oftast är nöjda kunder vilket innebär att de är extremt bra marknadsförare för ditt företag.
Hur stor del av dina nuvarande kunder är återkommande? Kan du använda några av tipsen ovan för att omvandla engångsbesökare eller kunder till stamkunder?
// Johanna Bohlin
Community Manager