6 snygga hemsidor som inspirerar!

Postat

Nu är våren äntligen här och solens strålar syns allt oftare – behöver du ny inspiration till din hemsida? Kanske är det dags att se över din hemsida och göra några fräscha förändringar som ger ett snyggt lyft och som lockar nya kunder!

Den här månaden hade vi svårt att bestämma oss för en månadens hemsida. Det resulterade i att vi valde ut inte mindre än sex hemsidor som vi tycker har läckra startsidor/hemsidor och som vi hoppas kan inspirera dig.
 

Från svart & vitt till färg & form

Oavsett vad du driver för verksamhet är det nyttigt att då och då titta på andra hemsidor för att samla inspiration till din egen. När du samlar inspiration är det bra att vara öppen för att titta på hemsidor som inte faller inom din egen bransch eftersom de kan ge dig minst lika många bra idéer och uppslag, om inte fler!

Skriv ner de saker du ser på andra hemsidor och som du gillar och fundera sedan på hur du kan dra nytta av dessa på din egen hemsida?

Här kommer sex inspirerande hemsidor som är byggda hos Hemsida24.

 

“En stilren layout som tydligt förstärker produkterna” – så upplever vi Veronica Virtas hemsida som går i mjuka färger och nyanser. Stilen på klädkollektionen som företaget säljer förmedlas mycket snyggt på startsidan som har en fin balans mellan produkt och inspiration.

Så här säger Veronica Virta:
“Veronica Virta är ett klädmärke som designar kläder med en tidlös elegans för en lyxig känsla. Tanken är att plaggen ska kunna användas både i arbete med även vid andra tillfällen, märket sträcker sig till en bred åldersgrupp. Vi har kunder som är både 20 år och 70 år.

Syftet med hemsidan är att den ska lyfta fram kläderna och den exklusivitet som märket står för. Det tycker jag vi har lyckats med då vi skapade en mycket stilren design där produkterna är i fokus.

Det bästa med hemsidan är att jag har kunnat bygga den helt själv och även kunna sköta underhåll och uppdateringar enkelt. Det finns en stor flexibilitet i utformningen så att man kan skapa den sida man önskar.”

Tips från Veronica Virta
“Tänk igenom upplägget och testa dig fram, efter lite tid så kommer du inse hur lätt det är att ta fram en hemsida som passar dig”

Här hittar du mer om Veronica Virta och hemsidan

(Veronicavirta.com har använt mallen Amsterdam)
 

“En hemsida som utstrålar både attityd och proffsighet”. Andero och Pinar har lyckats att ta fram en hemsida som på ett snyggt vis säljer in dem själva. Med en stilren design lyfter de både sina profiler och deras varumärke. Att hålla det enkelt är för dem ett vinnande koncept!

Så här säger Andero och Pinar:
“Vi är en House duo som kallar oss för Lucas Andero & Adil Pinar. I vår verksamhet är det viktigt att vi hela tiden marknadsför oss själva så att folk vet att vi finns. Ett stort plus då är att vi finns lättillgängliga genom vår hemsida och andra medier.

Det bästa med vår hemsida är att folk kan gå in för att hitta våra spelningar, ny fräsch musik från oss och information kring hur de kontaktar oss. Att de kan lyssna på musiken genom hemsidan och istället för att behöva klicka sig vidare till exempelvis Soundcloud är otroligt bra.

Eftersom inte alla har tillgång till Facebook eller soundcloud är hemsidan ett smidigt sätt att nå ut till den stora massan. Det viktigaste för oss är att kunna förmedla vår musik!”

Tips från Andero and Pinar
“Det bästa tipset från oss gällande din hemsida är att tänka ”less is more”. Vår hemsida har exempelvis inte så många sidor eller kategorier och vi har inte så många bilder.

Vi tycker helt enkelt det är bättre att ha med mindre saker så att fokus hamnar på det som är viktigast. De som behöver finnas med finns med helt enkelt..

Här hittar du mer om Andero och Pinars och deras hemsida

(Anderoandpinar.com har använt mallen Dubai)
 

“En hemsida som både inspirerar och välkomnar samtidigt som ett intresse för produkterna genast uppstår”. Sockersöt ger ett väldigt personligt och ödmjukt intryck samtidigt som det finns ett tydligt produktfokus. Produktbilderna som syns på startsidan är genomtänkta och är lika inspirerade som de är intresseväckande – du blir genast nyfiken och vill se mer!”

Så här säger Sockersöt:
”Jag driver företaget Sockersöt där jag både designar och syr barnkläder. Min tanke är skapa unika plagg. Varje plagg vill jag kunna lägga mycket omtanke och kärlek på.

Det bästa med min hemsida är att det är väldigt enkelt att hitta det du söker – vare sig det är kontaktuppgifter, köpvillkor eller om du bara vill shoppa.

Tanken bakom min hemsida är att det ska vara inbjudande. Att jag säljer barnkläder gör att  jag enkelt kan leka med färger men eftersom det är de vuxna som handlar så behöver jag också hålla det väldigt stilrent och fräscht.”

Tips från Sockersöt
“Var inte rädda för att fråga andra! Av egen erfarenhet har jag alltid fått snabba och tydliga svar på frågorna jag ställt kring min hemsida. Mitt tips är att testa dig fram! Det bästa är att inga förändringar visas på hemsidan förrän du själv väljer att publicera dem.”

Här hittar du mer om Sockersöt och hemsidan 

(Sockersot.com har använt mallen Lisbon)
 

“En inbjudande hemsida som gör att man definitivt vill göra ett besök”. Glass & Bersås hemsida har en charmig och inbjudande förstasida som utan att förtälja något om platsen och glassen gör att man bli sugen på att åka dit. Mjuka färger och smaskiga budskap får det att vattnas i munnen!

Så här säger Glass & Berså:
“Glass & Berså är en familjeägd glassrestaurang belägen precis utanför Arboga. Vi har öppet under sommarsäsong och öppnade första gången sommaren 2014.

Det bästa med vår hemsida är att den förmedlar en sommarfeeling och att man blir lite lätt sugen på glass när man besöker den 🙂 Tanken bakom hemsidan är enkelhet – vi vill att besökare lätt ska kunna hitta svar på de vanligaste frågorna som vi får om Glass & Berså. Därför har vi valt att arbeta visuellt och med få, informativa undersidor. Känslan som vi vill förmedla har vi tagit fram utifrån orden; stilren, enkel, somrig och glassig!”

Tips från Glass & Berså
“Jag själv kan ingenting om kodning eller att bygga hemsidor, däremot gillar jag att arbeta med SEO och att skapa innehåll, mitt tips är därför att satsa på det man tycker är roligt när man skapar en hemsida. Älskar du inte kodning så strunta i det och ta istället hjälp av mallarna och lägg krutet på att göra den fin och hamna högt på Google.”

Här hittar du mer om Glass & Berså och deras hemsida

(Glassrestaurang.se har använt mallen Geneva)

 

“En inspirerande hemsida som på ett kreativt vis visar upp Nadjas illustrationer”. Genom en stilren design gör det inget att bilderna är innehållsrika både vad gäller form, färg och ting. Hemsidan ger ett proffsigt intryck och bygger på ett bra vis upp ett förtroende för Nadjas kunskaper inom konst & illustrationer.

Så här säger Nadja Wedin:
“Företaget Nadja Wedin startades för cirka 3 år sen då jag tryckte upp tyger i samband med en utställning av min konst. Tygerna fick mer uppmärksamhet än min konst och sen hux flux sydde vi upp lite kuddar och tog fram brickor med mina mönster. Efter det blev jag kontaktad av några butiker här i Stockholm och så hade jag helt plötsligt några återförsäljare.

Så det är mycket tillfälligheter, lite ”tur” och skicklighet som gjorde att företaget blev till. Plus att jag dessutom fick testa att tjäna lite pengar på min hobby.
Det bästa med vår hemsida och det viktigaste för mig är att den är tydlig och lättnavigerad. Inga flygande banners, inga knappar att trycka på utan tydliga rubriker och logiska vägar när man vill hitta något. Jag ogillar hemsidor där man får leta sig fram för att designen går före logiken.

Tanken med hemsidan är att nå ut till kunden som vill köpa mina produkter, men även till de som bara vill titta och se hur mina bilder ser ut. Den ska vara ett lätt sätt att köpa mina kuddar och brickor och kunna se hur tygerna ser ut i miljö. Tanken är att nå ut till så många människor som möjligt med min konst och produkter. “

Tips från Nadja
Tipset när man gör en egen hemsida, det är att tänka enkelt och logiskt, tydlighet tror jag kunderna värderar mest! Plus bra bilder.

Här hittar du mer om Nadja Wedin och hemsidan

(Nadjawedin.se har använt mallen Cannes)

 

“Najs.nu vågar sticka ut och ger på deras startsida ett energiskt och glatt första intryck”. Genom att inkludera mycket färg och positiva symboler får man känslan av att Najs.nu kan det här med fest och nöje. Budskapet förstärks samtidigt som att hemsidan fastnar i minnet och har en bra igenkänningsfaktor.

Så här säger Najs.nu:
“Vi är en nöjeskonsult – Har ni festen? Vi har resten!
Det bästa med vår hemsida, najs.nu, är att enkelheten. Man vet precis vad man får! Det ska vara enkelt snabbt och smidigt.”

Tips från Najs.nu    
Fokusera på vad just ni vill förmedla, vare sig det är marknadsföring försäljning eller liknande! Stick ut med något som gör att kunden återkommer till just eran hemsida

Här hittar du mer om Najs.nu och deras hemsida

(Najs.nu har använt mallen Bern)

Nu har du fått inspiration från sex olika men unika hemsidor som alla är duktiga på att sticka ut och ge ett bra första intryck. Se över din hemsida och om du kan göra några förändringar!

Ett stort tack till samtliga hemsidor!
 

// Johanna Bohlin
Community Manager

Postat Kategorier Okategoriserade