Oavsett om du kallar sidan “kontakt”, “hitta hit” eller “hör av dig” så är det en av de viktigaste sidorna för att dina kunder ska känna sig trygga när de gör affärer med dig.
Kan du skapa en förtroendeingivande kontaktsida är chansen att en potentiell kund vill göra affär med dig mycket större. Att det finns en fysisk person med kontaktuppgifter bakom produkten gör att köpet känns tryggare. Skulle något gå fel kan kunden lätt komma i kontakt med dig – dessutom är vi som kunder bra nyfikna!
6 tips för bättre kontakt
I ett mindre bolag är förutsättningarna begränsade till kontakt med kunderna. Stora företag har en supportavdelning eller en utbyggd kundtjänst. De resurserna finns inte i det lilla företag. Det är ändå lika viktigt, om inte ännu viktigare, att var öppen och bjuda in kunderna att ta kontakt.
Det är viktigt att dina kunder inte upplever att det är jobbigt att kontakta dig. Det ska vara lätt och gärna gå snabbt!
Här är 6 tips på hur du skapar en kontaktsida med som ger förutsättningar för att bygga en bra relation mellan dig, dina besökare och dina kunder.
1. Bra saker att ha med
Det finns några uppgifter som bör vara med på din kontaktsida. Tänk igenom vilka av dessa som är viktigast i din verksamhet. Är det så att du vill att alla kunder ska kommunicera genom en specifik kanal kan det vara fördelaktigt att exempelvis enbart ha med en e-postadress. Har du med nedanstående uppgifter?
- Kontaktnamn
Genom att skriva ut namn på den person kunden bör kontakta blir upplevelsen genast mer personlig och tryggare. - Telefonnummer
Ett telefonnummer är det som enligt undersökningar skapar mest trygghet. Det innebär att din kund direkt kan ringa dig och få svar på sin fråga.
Tips! Sätt telefontider så slipper du få samtal dygnet runt. - E-post
Det finns många som inte är bekväma med att prata i telefon och som föredrar att kontakta dig per mail. Det kan också vara bra i det fallet att kunden behöver skicka över en bild, en skiss eller liknande. - Adress
Adressen är speciellt viktig att ha med om du säljer en tjänst eftersom avståndet kan påverka prisbilden och köpbeslut. Har du en butik är givetvis adressen extra viktig! - Karta
En karta kan stilla den nyfiknes sinne och också förtydliga adressen. - Kontaktformulär
Ett kontakformulär kan vara smidigt om kunden eller besökaren snabbt vill skicka iväg en fråga utan att behöva logga in på sin egen mail.
Se nedan under punkt 4 för mer info.
2. Besvara dessa frågor
När dina kunder kommer in på din kontaktsida bör det tydligt gå att utläsa varför och när de bör kontakta er, vem de i så fall ska kontakta och i vilket ärende.
Exempelvis om en potentiell kund kommer till din kontaktsida och behöver söka kontakt skulle det kunna se ut så här:
“Kontakta oss
Vill du göra en beställning eller har du en fråga och behöver prata med någon av våra erfarna säljare? Välkommen att kontakta oss enligt nedan.
Söker du information om priser eller produkter hittar du det i första hand här.
Vill du göra en beställning?
salj@mittbolag.se
Mikael telnr. 070-000 00 01 (Badrumsinteriör)
Sara telnr. 070-000 00 02 (Köksinteriör)
Växel: 035-10 00 03
Vill du rapportera ett produktfel?
supporten@mittbolag.se
Övriga frågor:
supporten@mittbolag.se
Vi ser fram mot att höra från dig!”
Så tänk på att din kontaktsida ska besvara följande frågor:
– Varför/när bör kunderna ta kontakt med dig?
– Vem ska de kontakta i vilket ärende?
Johanna tipsar: Du kan göra en egen regel (som du inte kommunicerar) som säger att kundmail ska besvaras inom en viss tid. Börja med 24 timmar så behöver ingen vänta på svar mer än ett dygn. Självfallet ska du försöka korta ner svarstiden så mycket som möjligt.
3. Liva upp sidan med en bild
Lägg upp ett foto på er i företaget på kontaktsidan. På så vis får kunden en bild av vilka han eller hon kommer i kontakt med när de hör av sig till er. Ett alternativ är att ha en bild på respektive medarbetare, utifrån era olika roller och med tillhörande kontaktuppgifter.
Tänk igenom vad ni vill att er bild eller era bilder ska förmedla. Vilket intryck vill ni ge – vill ni visa upp en äventyrlig sida, vill ni ge ett förtroendeingivande intryck eller ett personligt? Ska det var helbilder eller bara porträtt? Skratta eller mer allvarsamt? Tänk över era bilder så att de stärker varumärket.
En bild eller tusen ord? 5 steg för bättre bilder
4. Lägg in ett kontaktformulär
Ett bra och enkelt sätt för dina kunder att kontakta dig är via ett kontaktformulär. På så vis kan de snabbt och enkelt komma i kontakt med dig utan att behöva logga in på sin mail eller ta fram telefonen.
För att göra det enkelt för både dig och kunden är det viktigt att du tänker över vilka rubriker du behöver i ditt kontaktformulär. Vilken information behöver du från kunden och vilken information ska kunden kunna bifoga?
5. Hänvisa till “Vanliga frågor”
För att spara på din tid är det ett bra tips att ha med FAQ “Frequently asked questions” som betyder “vanliga frågor”. Har du med svaren på dessa på din kontaktsida eller en länk till var du kan hitta dem kan du spara mycket tid.
FAQ innebär alltså att du lyfter de frågor som flesta kunder brukar ställa och att du i texten också förmedlar svaren. Vad kostar modell 2RQ? Var hittar jag priset? Hur lång leveranstid? Fel på en vara – hur returnerar jag?
Genom att svara på frågorna direkt kan många av dina besökare och kunder själva leta upp svaret på sina frågor utan att behöva kontakta dig. Det sparar din tid och det underlättar för kunden.
Det kan vara bra att avsluta FAQ med att bjuda in kunden att ta kontakt med dig om de inte hittar den information de söker. Exempelvis:
“Hittade du inte ditt svar här är du välkommen att kontakta oss på support@mittföretag.se”
6. Möjlighet att registrera sig för nyhetsbrev
Har du ett nyhetsbrev? Då kan det vara bra att fånga dina potentiella kunder på din kontaktsida genom att de kan registrera sig för ditt nyhetsbrev/mailutskick.
“Registrera din mailadress för att få löpande uppdateringar och erbjudanden från Mittföretag.”
Ett sätt att få in alla e-postadresser är att lägga in ett formulär på kontaktsidan där du enbart har med en ruta. Alla mailadresser samlas då i dokumentet för formulärsvar och du kan snabbt göra ett utskick till samtliga när det är dags för nästa nyhetsbrev.
Nyhetsbrev är ett bra sätt att fånga in nya kunder och få deras uppmärksamhet samtidigt som de löpande blir påminda om dina produkter, varor som tjänster!
Hur ser din kontaktsida ut? Bjuder den in till samtal? Kompletterar den resten av hemsidan genom att skapa förtroende? Logga in nu och se över din kontaktssida.
Liknande inlägg:
– Är din startsida tillräckligt bra?
– Bygg framgång med storytelling – berätta ditt företags historia!
// Johanna Bohlin
Community Manager