Dina produktbilder säljer inte bara en produkt utan ett helt koncept eller en vision utav hur något kommer att se ut eller vara. Därför är det viktigt att dina produktbilder både förmedlar en känsla och inspirerar dina kunder att göra avslut och handla av dig.
Ett företag som lyckats med sina produktbilder är månadens hemsida; KNAADA. KNAADAs ägare Sofia vet vad som krävs för att en produkt ska sälja bättre bara utifrån produktbilden. Följ med när Sofia berättar hur hon skapar sina bilder!
Från kontor i köket till egen studio
KNAADA ägs och drivs av Sofia som är grafisk formgivare. Hon designar själv de grafiska affischer/posters som säljs i företagets e-butik.
Som det är idag sköter Sofia allting själv. Hon hoppas dock att inom en snar framtid kunna anställa en medarbetare som kan sköta kontakten med kunderna så att hon själv helt kan ägna sig åt det hon gör allra bäst – designa.
“Att uppdatera hemsidan, designa produkter, styla och ta produktbilderna – det vill jag fortsätta med själv även om jag i framtiden anställer någon.”
Tanken med hemsidan är att den ska ha en stilsäker design som tilltalar företagets kunder som är både trendmedvetna och kräsna. Därför är det också viktigt att hemsidan följer webbdesigntrender utan att för den skull tappa fokus på produkterna!
KNAADA
Startade: 2011
Ägare: Sofia Leanders
Produkter: Grafiska posters till det stilmedvetna hemmet.
Nästa verksamhetsmål: Börja sälja mot den norska marknaden.
Mest sålda produkten: Ett svartvitt styckningsschema med Nöt, tätt följt av Gris och Lamm.
Rolig fakta: Allt började med att Sofia designade en tavla till sig själv. Efter att ha bloggat om tavlan ville flera av läsarna köpa den. Därmed startade företaget hemma i Sofias kök med lagret i ett köksskåp. Nu fyller Sofia en gammal gymnastiksal från 20-talet med sitt skrivbord, packbord, lager och en dagsljusstudio för produktfotograferingar.
Motto: “Research är mitt ledord, se och inspireras av de bästa. Kan andra så kan jag!”
Samla inspiration till dina produktbilder
KNAADA började som en blogg och har nu utvecklats till ett varumärke, helt och hållet tack vare hemsidan och de möjligheter den ger att nå nya målgrupper. Företaget har ingen egen fysisk butik utan majoriteten försäljning sker via hemsidan som drivs från Edsbyn i Hälsingland.
På hemsidan är produktbilderna det absolut viktigaste, enligt Sofia. Mest tid lägger hon på att marknadsföra företaget. Det gör hon genom att exponera sina produktbilder på bloggar, Instagram, i inredningsreportage och liknande kanaler. Den enkla slutsatsen är; visar du inte upp dig syns du inte.
“Produktbilderna är helt avgörande. Jag handlar själv ganska mycket på webben och väljer direkt bort butiker med små, dåliga eller inga produktbilder.”
Sofia tar själv alla KNAADAs produktbilder. Eftersom Sofia också är inredningsbloggare är hon van att styla inredningar och drar nytta av det när hon ska fotografera sina produkter.
“Inredning är inte bara prylar, det handlar om livsstil och image. Det vill jag förmedla till kunderna.”
För KNAADA handlar det dels om att visa produkterna och dels – det viktigaste – att förmedla en känsla. Snygga produktbilder har dessutom en tendens att spridas genom olika sociala medier. Bra och billig marknadsföring!
Så här gör Sofia när hon fotar!
1. Research. “Jag letar efter och tittar på snygga bilder som inspirerar mig.”
2. Moodboard. “Här lägger jag ihop färger, inspirationsbilder, produktbilder och rekvisita som jag tycker passar ihop med min produkt. När jag designar en ny produkt har jag redan en klar bild av i vilken miljö den ska passa in i. Genom moodboarden försöker jag hitta vägen dit.”
3. Styling av miljö. “Först sätter jag upp kameran så att jag kan se vad jag gör genom linsen. Verkligheten är aldrig lika tight som den måste vara på bild. En verklig miljö har ofta en väldig massa luft och tomma ytor som gör att bilden ser ful ut och gör att produkten “försvinner” och blir onödigt liten.”
4. Väntar på rätt dag, rätt väder och rätt ljus. Ljuset är för fotografen det penseln är för målaren.
5. Fotografering. “Jag fotar ur olika vinklar, flytar rekvisita och ändar om för bästa resultat.”
6. Bildbehandling. “Jag använder Photoshop och beskär bilden. Sedan sparar jag den i olika format och storlekar för exempelvis webb och tryck. En bra idé är att alltid gör bilderna i så hög upplösning att de även kan användas för tryck av annonser eller i reportage och liknande.”
Med bra produktbilder blir det enkelt och billigt att marknadsföra sig i sociala medier. Ta gärna en titt på KNAADAs Instagramkonto @knaadablogg för att se hur Sofia genom bilder bygger upp relationen med sina kunder, sina inspiratörer och konkurrenter. Det i sin tur leder till nya kunder, mer marknadsföring och varumärkesbyggande samt goda samarbeten.
6 tips för dina produktbilder:
Sofia har tagit en mängd produktbilder för sitt företag och har provat många olika koncept och varianter. Här följer några av hennes bästa tips när det är dags för dig att ta eller förnya dina produktbilder.
- Ljuset är viktigare än du tror
En vanlig kamerablixt eller taklampa har en tendens att förvränga färgerna på din produkt och resultatet kan då bli missvisande. Ett mjukt och vitt ljus i en neutral miljö är det bästa!Tips! Har du ingen studio så försök att hitta ett grått rum att fotografera i. Alternativt, om du har små produkter, så finns det relativt billiga ljustält/boxar att köpa som du kan fota produkterna i.
- Glöm inte detaljbilder
Kom ihåg att ta detaljbilder av dina produkter. Visa hur produkten ser ut inuti, har fickan en dragkedja, är skarven synlig, hur monteras den på väggen och så vidare. För kunden är dessa detaljer viktiga.
- Ta dig tid att göra research
Skapa utrymme för att göra efterforskningar och samla inspiration. Inspiration gör det både roligare och lättare att ta dina produktbilder. Se efter vad de större aktörerna gör. De arbetar med stor budget och kunniga medarbetare, där finns massor att lära!Tips! Se till att prenumerera på konkurrenters och inspiratörers nyhetsbrev för att i god tid se vad de pysslar med och vilka trender de följer.
- Ha inte bråttom
Välj plats noggrant, planera fotograferingen i tid och se till att all rekvisita som är nödvändig för att lyfta din produkt finns med, resten ska bort. Avskalat vinner över överlastat.
- Ha en klar vision
Hur ska det se ut, vad vill dina kunder känna, hur vill de ha det hemma? Kom ihåg vem kunden är och hur du vill att kunden ska känna sig i din butik. Dina bilder ska presentera de bästa konsekvenserna när dina produkter används i kundens hem.
- Välj rekvisita som lyfter din produkt
För den som är ovan att styla är nog den största fällan att man vill ha det så verkligt som möjligt. Det är sällan det snyggaste. Försök att tänka utanför ramarna och gärna i färger och material, vad passar ihop och vilka material förhöjer intrycket av din produkt?Exempelvis kan en silverring se snyggare ut om den presenteras mot svart metall eller sammet istället för på ett hudfärgat finger som sällan blir bra på bild.
“Se till dig själv, vad gillar du hos olika butiker? Att vara liten företagare är ingen ursäkt för att hålla låg kvalitet. Produktbilderna måste få ta tid. Det är bilderna som ska sälja dina produkter. ”
Tack Sofia och KNAADA för att du delade med dig av dina tips kring produktbilder! Vill du veta mer om KNAADA och se fler produktbilder? Besök butiken här.
//Johanna Bohlin
Community Manger