7 steg för att ta fram en unik logga

Postat

Din logga används för att stärka ditt varumärke. När någon ser din logga vill du att de genast ska tänka på ditt företag eller dina produkter. Loggan ska vara lätt att känna igen, enkel att förklara och visuellt intressant så att den inte glöms. Lätt som en plätt! Eller …?

Här hittar du sju tips för att få din logga att bli så bra och slagkraftig att den sticker ut och särskiljer sig från konkurrenterna.
 

Vad är viktigast – färg, form eller enkelhet?

Ska den vara blå, kantig, mer komplex, roligt eller färgstark. När du ska designa din logga ställs du inför en mängd frågor och alternativ. Din logga ska ha kraft att växa med ditt företag så det är viktigt att du noga tänker igenom hur den ska se ut.

Svårigheten ligger i att skapa en logga som sticker ut och samtidigt är enkel och begriplig. Idag startas fler företag än någonsin och alla behöver en identitet, en logga. Samtidigt som din logotyp bör vara unik behöver den också signalera kvalitet. Så hur bör du tänka?

7 tips för din logga

Din logga kan innehålla en bild, en bild kombinerad med text eller bara text. Syftet är dock detsamma – att stärka ditt företags identitet och varumärke. Fundera över vilket budskap du vill förmedla innan du börjar arbeta med loggan.
 

1. Din logga bör:             
       
a. Hållas enkel
– Även unik design gör sig bäst i enkel form.
 

               
b. Vara lätt att komma ihåg – Du vill att dina kunder alltid ska känna igen               din logga. Antagligen vet du vilka företag nedanstående loggor tillhör även               när inte texten är med?
 

c. Fungera på sikt – Fastna inte i tillfälliga trender utan tänk i ett längre                     perspektiv. Din logga ska inte kännas daterad om ett par år.

Eftersom du vill att din logga är så tydlig att den fastnar i kundens medvetande är det en fördel om du inte behöver byta eller förändra den i ett senare skede.
 

             
d. Vara mångsidig
– Loggan ska fungera i olika sammanhang; i sociala     medier, i tryckt material och med olika bakgrunder.
 

e. Fungera i olika storlekar – Ibland behöver den vara stor för tryck och ibland liten för att platsa på exempelvis ett visitkort.

f. Fungera i gråskala – Har du inte möjlighet att trycka din logotyp i färg är               det bra om den fungerar även i svartvitt.
 

g. Ha ett tidlöst typsnitt – Vilket typsnitt fungerar såväl imorgon som om  30 år? 
 

2. Vilka loggor faller du för?
Skriv ner de fem loggor som du tycker är mest framgångsrika. Försök att plocka ut de mest framträdande egenskaperna och applicera dem på din egen logga.

3. Samla inspiration!
Lär av andra. För att få inspiration till hur du vill att din logga ska se ut kan du googla på framgångsrika loggor och spara ner de som inspirerar dig. Det faller sig ofta naturligt att titta på konkurrerande verksamheter och hur de har tänkt men försök att titta bortom din egen bransch.

Här kan du hitta loggor att inspireras av:
Logo of the day
Logomoose
Logo Gala
Brands of the World

Glöm inte att skriva ner vad det är du gillar hos dina favoritloggor!

4. Vilka nyckelord beskriver bäst ditt företag?

Skriv ner de ord som bäst beskriver ditt företag, era värderingar eller produkter. Försök att få med det i loggans utseende.

Här är några exempel på företag som på ett fiffigt sätt vävt in olika budskap i sin logga.Ser du björnen i Toblerones berg? Pilen i FedEx? eller hur GreenLab kombinerat och lyft sina styrkor?
 

5. Undvik klichéer

Driver du en bokhandel och vill ha med en bok i loggan? Det kan vara fiffigt men tänk på att antagligen tusen andra bokhandlare redan tänkt samma sak. Kan du göra det på ett mer kreativt sätt? Detsamma gäller exempelvis idén att inkludera en jordglob för att visa du driver ett internationellt bolag.

6. Ta hjälp av dina kunder!

Ofta har dina kunder en annan uppfattning än du. Ett förslag är att ta fram tre varianter av loggor och testa dem på kunder och vänner för att se hur de uppfattar dem. Fråga exempelvis; vilka känsla ger den här? vad tänker du på när du ser den?

7. Tänk på kulturella skillnader

Arbetar ditt företag internationellt eller kanske mot en specifik utländsk marknad? Ta reda på vad som fungerar där och framförallt vad som inte fungerar.

Här kan du få hjälp med din logga

För dig som inte har sinne för design eller om du vill anlita en konsult så finns det bra hjälp att få online. Antingen kan du använda verktyg där du smidigt skapar din egen logga eller använda en tjänst där andra utifrån dina önskemål tar fram förslag på hur din logotyp kan se ut.

Tjänster där du kan få hjälp med din logga:

99 Designs
The Logo Company
På 99 Designs och The Logo Company lägger du en “order” på en logga och vad du vill att den ska innehålla. Designers tar sedan fram förslag på loggor till dig. När du bestämt vilken logga du gillar bäst får du köpa ett logga-paket som passar dig.

Logaster
LogoMaker
– FreeLogoServices (svenska)
På Logaster och LogoMaker skriver du in ditt företagsnamn och bransch och du får direkt förslag på hur din logga kan se ut. I senare steg kan du finslipa din logga efter eget önskemål.

Loggan i liten storlek får du gratis. Vill du kunna nyttja den var som helst och i olika storlekar behöver du köpa loss den.

Logosack (svenska)
På Logosack kan du snabbt och enkelt köpa en snygg logotyp för 1995 kr. Alla logotyper är skapade av svenska toppdesigners och säljs endast en gång. I priset ingår filer för både tryck och webb.

Lägg tid på din logga nu och du kommer att tjäna på det i längden!
 

 

//Johanna Bohlin
Community Manager

 

Postat Kategorier Okategoriserade