Facebook, Google+, Linkedin, Twitter, Pinterest… Idag finns det en hel uppsjö av sociala medier och nätverk som används i både privata och professionella syften. Frågan är vilka av alla dessa sociala nätverk som passar dig och ditt företag bäst? och vad behöver du göra för att lyckas?
Skapa nya och starkare kundrelationer med sociala nätverk
Enligt Internetstatistik.se finns idag mer än hälften av av Sveriges företag på de sociala nätverken. Sociala nätverk är ett bra sätt visa dina kunder att ditt företag är mänskligt, aktivt och att ni är engagerade och bryr er.
Studier har till och med visat att kunder hellre handlar från ett företag som har en Facebooksida än ett företag utan. Att arbeta med sociala nätverk har dessutom visat sig vara ett bra sätt att öka förtroendet för varumärket genom att du får en närmare relation till dina kunder.
För att du ska komma igång med eller kunna förbättra din närvaro i dina sociala nätverk ska vi ta oss en titt på hur Ridestore, Telia och Ving har lyckats i sina kanaler!
1. Gilla Ridestore på Facebook för extrema äventyr
Facebook har idag mer än 1,1 miljander aktiva användare och är därmed det största sociala nätverket i världen. På Facebook finns konton av många olika anledningar, allt ifrån att bygga nätverk och följa vänner till att marknadsföra sig själv eller sitt företag.
Genom Facebook ges ett företag många möjligheter att knyta an till sina kunder och på olika vis. Ett företag som lyckats att knyta an till sina kunder och som är duktiga på att skaffa fler genom Facebook är klädbutiken Ridestore.
Ridestores 4 framgångsfaktorer:
1. Fokus på mervärde
Ridestore är en klädbutik men på Facebook ligger fokus på ett annat område – extremsporter. Ridestore säljer nämligen street, snow och motorcrosskläder men istället för att visa upp kläderna i sig visar de dem in action.
På Ridestore får du ta del av filmklipp och bilder som visar extrema stunts, tricks, race och andra aktiviteter som uppskattas av företagets kunder. På detta sätt inspirerar de sina kunder att aktivera sig och gör de det – ja då behöver det passande kläder!
2. Smarta och uppmanade texter
Till varje film eller bild som läggs upp kommer alltid en text som är till för att trigga följarna. Det kan vara en fråga i stil med “Vad tycker du om den senaste..?” eller “Har du sett något som slår..” och så vidare.
Detta gör att Ridestore får en enorm respons av sina följare i form av kommentarer.
3. Roliga och inspirerande tävlingar
Genom att anordna tävlingar där Ridestores följare kan skicka in bilder eller skapa sin egen streetstil får de än mer engagerande och trogna följare. Tävlingarna behöver inte utlova ett stort pris men skapar de en “rolig” tävling är det lätt att fånga mångas intresse.
4. Snabb respons och peppande kommentarer
Ridestore är otroligt snabba när det kommer till att ta del av vad deras följare kommenterar under publicerade inlägg. Kommentarerna skiljer sig från “Schysst stil Johan”, “Bra jobbat Sarah, har du också provat..” till “Tröjan ni pratar om heter XX och den hittar ni här …”.
Ett sådant engagemang gör att de kommer väldigt nära sina följare och på samma vis bygger de upp nya relationer med potentiella kunder.
2. Telia twittrar för en utökad kundservice
Twitter har idag närmare 300 miljoner användare världen över. Det som särskiljer Twitter från de tre andra nätverken är att varje inlägg är begränsat till 140 tecken. På Twitter måste du alltså förhålla dig kort och noga överväga hur du väljer att kommunicera.
På Twitter är det viktigt att det finns ett nyhets- eller kunskapsvärde i det som publiceras. Ett företag som är duktiga på detta och som har valt att arbeta med direkt kundservice via Twitter är Telia!
Telias 4 framgångsfaktorer:
1. Öppnar upp för publik kundservice
Många företag är skeptiska till att ha en publik kundservice i och med att alla ser allt som kommer in. Telia har valt vara transparenta och öppna med så väl ris som ros vilket gör att förtroendet för bolaget ökar.
2. Skapar mervärde med tips och inspiration
En kundsservice har ofta en negativ klang i och med att du kontaktar dem när du har problem. Telia har istället vänt detta till sin fördel genom att peppa och inspirera kunderna med massa smarta, roliga och avslappnade filmer, bilder och andra artiklar.
När du lämnar sidan tar du alltid med dig något positivt vilket är en otroligt bra för varumärket!
3. En personlig svar
Det är ibland lätt att bli allt för formell i ett svar till kund eftersom man ska svara “professionellt”. För att bygga upp ett förtroende på Twitter handlar det snarare om att visa att det finns riktiga människor bakom logotypen. Svara ödmjukt och med en personlig touch för bästa resultat!
4. Arbetar förberedande med uppdateringar
På Twitter lyfter Telia även kommande uppdateringar eller exempelvis tillfälliga driftstörningar vilket gör att kunderna hela tiden får den senaste informationen. Är de något som krånglar är de heller inte sena med att öppet ursäkta sig och förklara var det brustit.
3. Följ med Vings personal jorden runt på Instagram
Instagram är en tjänst för fotodelning och det största sociala nätverket för bilder. Idag finns det ungefär 200 miljoner användare på Instagram. Tjänsten tilllåter dig som användare att publicera bilder med eller utan filter och filmer om maximalt 15 sekunder.
Genom Instagram kan du fota produkter, upplevelser, erbjudanden och dela med dig till dina följare – ett företag som lyckats bra med det är researrangören Ving!
Vings 4 framgångsfaktorer:
1. Personifiering av varumärket
Istället för att få följa företaget eller varumärket Ving får du följa med i de anställdas vardag. Varje vecka är det en ny anställd på Ving som ansvarar för kontot och bilderna som publiceras.
Denna vecka får vi exempelvis följa med Malin när hon är på dykresa på Gorgonia Beach Resort i Egypten. Under sin vecka delar Malin med sig av sina upplevelser och visst blir man engagerad Malins äventyr såväl som resemålet?
2. Egna hashtags
Vings kampanj där vi följer de anställda har företaget valt att kalla stafetten med hashtag #jordenruntmedving. Det gör att du enkelt kan hitta kampanjen och kommentera den genom dess unika hashtag.
Detsamma gäller när följarna tar egna bilder. Då uppmanas de att använda hashtagen #LetsGoVing vilket gör att det är enkelt för Ving att lyfta kunder, lära känna dem såväl som att gilla och kommentera deras bilder.
3. En strategisk variation mellan bild och film
Bilder i all ära men ibland är det upplyftande med en film där man på “riktigt” får uppleva vad de anställda ser och gör.
4. Personliga texter från hjärtat
Till varje bild eller film skriver de anställda personliga texter kring vad de upplever samtidigt som de väver in personliga tips och råd. Tipsen kommer inte heller från Vings kataloger utan direkt från de anställda och deras hjärtan.
Johanna tipsar: Glöm inte att länka till dina social nätverk på din hemsida så att dina kunder hittar dig i alla kanaler som du är aktiv i. Har du inte redan lagt in dina social nätverk gör det nu – Logga in på Hemsida24.
Se till så att ditt företag också syns i sociala medier, jag håller utkik!
//Johanna Bohlin
Community Manager