6 steg för att kickstarta Instagram för ditt företag!

Postat

Om du inte har testat Instagram för ditt företag tycker vi att det är dags att prova. Instagram är nämligen en utmärkt kanal för att bygga ditt varumärke men som även kan göra att fler besökare hittar till din hemsida. Och lite extra klirr i kassan är väl aldrig fel? Men var börjar du och vad ska du tänka på när du sätter igång? Häng med när vi berättar hur du får en flygande start med 6 enkla steg!

Kickstarta Instagram för ditt företag

Med ett Instagramkonto för ditt företag kan du stärka förtroendet för ditt varumärke genom att med bilder visa vad du gör, vem du är och inspirera eller utbilda dina följare. Dessutom gör du dig ännu mer synlig och når ut till nya potentiella kunder. Här berättar vi steg för steg hur du kommer igång med Instagram för ditt företag!

1. Ta fram din unika strategi

Att börja med en tydlig plan gör att resan på Instagram blir mycket enklare och mindre stressande eftersom du alltid har din strategi att gå tillbaka till. Med en strategi på plats skapar du en grund att stå på och landar i ditt syfte med ditt konto, vem som är ansvarig och vilket innehåll som kan delas. Nedan punkter bör du ha med i din strategi:

  • Syfte – Varför vill du vara på Instagram?
  • Mål – Vad är målet med din närvaro?
  • Innehåll – Vad vill du dela med dig av på ditt konto?
  • Budget –  Vad får det kosta i tid och pengar?
  • Ansvar – Vem har det yttersta ansvaret för kontot?

Hemsida24 tipsar:

Ta fram strategin tillsammans med dina kollegor för att få med alla på tåget. Varför inte samla alla till en workshop där ni tar fram er Instagram-strategi?

2. Skapa ditt konto

Att skapa ett konto på Instagram är busenkelt. Först laddar du ner Instagram-appen och väljer att skapa ett företagskonto. Döp ditt konto till ditt företagsnamn alternativt något liknande så att det är lätt att hitta ert företag. Se även till att lägga till:

  • En kort beskrivning om ditt företag och vad ni gör
  • Länk till din hemsida
  • Dina kontaktuppgifter som exempelvis e-post och telefonnummer
  • Din logotyp som profilbild

Nu är du redo att dela bilder med dina följare! Glöm inte att länka till ditt Instagram-konto från din hemsida och uppmuntra dina kunder att följa dig.

Hemsida24 tipsar: Med ett företagskonto på Instagram gör det möjligt att marknadsföra dina inlägg mot en vald målgrupp. Du får även tillgång till statistik, en riktigt guldgruva, som gör att du kan lära känna dina följare ännu bättre och få koll på vad de gillar för typ av innehåll.

3. Fyll ditt flöde med innehåll

Att dela med dig av innehåll som skapar engagemang hos dina följare är nyckeln för att lyckas på Instagram. Snygga bilder är självklart i fokus för att få ett fint flöde på Instagram men du kan såklart dela med dig av mycket mer än så. Exempelvis kan du dela tips och trix, tävlingar, frågor, omröstningar eller videor när dina följare använder din produkt.

Hemsida24 tipsar: Ett tips är att du delar med dig av roliga saker som händer på kontoret genom korta filmer på Instagram Stories! Med Instagram Stories kan du dela ett bildspel med bilder och filmklipp som automatiskt försvinner efter 24 timmar. Så det gäller för dina följare att vara engagerade om de inte vill missa något!

4. Bygg relationer med dina följare

Din närvaro på Instagram handlar om att bygga relationer med andra så att de känner ett förtroende för ditt företag, en trovärdighet som på sikt kan skapa klirr i kassan. Vårt bästa tips för att skapa givande relationer är att vara engagerad i andra, både följare och företag, för då kommer de engagera sig i ditt företag. Visa ditt engagemang genom att följa andra, gilla deras bilder och kommentera. Att ställa frågor till dina följare kan vara starten på många fina relationer!

5. Använd dig av hashtags

Har du sett det lilla fyrkantiga tecknet # men inte vetat vad det är? Det kallas för hashtag och används flitigt på Instagram i texten du skriver under din bild. Tecknet sätts framför ett ord, tex #fotograf, för att sätta en sorts etikett på sin bild och göra att andra kan hitta ditt inlägg. Att söka på ord som man är intresserad av är vanligt på Instagram och om någon söker på ordet fotograf så kommer din bild finnas där bland andra bilder med samma hashtag. Smart va?

Hemsida24 tipsar: Välj ut 5-10 relevanta hashtags som du varvar mellan i dina inlägg på Instagram. Men se till att de är relevanta för just det specifika inlägget och hitta gärna dina egna favoriter!

6. Nå ut maximalt

Att bara finnas på Instagram tjänar inget till om du inte lyckas nå ut. Att nå ut ökar kännedomen om ditt varumärke samt kan ge dig nya kunder och affärsrelationer. Därför är det viktigt att kunna tricksen för att nå ut ytterligare med ditt Instagram-konto. Du kan exempelvis använda dig av:

  • Marknadsförda inlägg – mot en slant syns dina inlägg för en vald målgrupp under en viss period på Instagram.
  • Influencers – med ett samarbete med en influencer  kan de visa upp ditt varumärke på sitt konto mot betalning.
  • Tävlingar – en tävling kan vara ett smart sätt att engagera dina följare, och även skaffa nya, eftersom det finns ett motiverande pris i potten.

Hemsida24 tipsar: Du vet väl att med ett samarbete med rätt val av influencer gör att du kan nå ut till deras följare på ett trovärdigt sätt? Så gör ditt val med omsorg och välj en influencer som matchar med din målgrupp för att få bästa effekten av samarbetet!

Nu hoppas vi att du känner att du fått en bra start för att komma igång med ditt företagskonto och närvaro på Instagram! Är du nyfiken på hur du skapar rörligt material på egen hand som du kan dela på ditt Instagram-konto? Ja, då delar vi med oss av några tips kring hur du gör via länken nedan!