När man driver en verksamhet på internet finns det ett problem – du träffar sällan dina kunder, och vet oftast inte mycket om dem. Men det finns vägar för att interagera mer med de som gillar dig: att identifiera sin målgrupp handlar både om att våga tala direkt med människor, sätta sig in i deras situation och göra faktiska efterforskningar.
Att lyckas med en verksamhet förutsätter inte att du har bra kunskap om dina kunders profil – men det är en väldigt stor fördel. Om du vet vilka dina kunder är, och vad de efterfrågar, kommer du att kunna skräddarsy din verksamhet efter dem och lyckas bättre. Här är fem råd till dig som önskar veta mer om dina kunder, och förstå dem bättre:
- Lär från dina kunder. Även om du tycker att det du gör är helt fantastiskt, så håller kanske inte alla med dig – det finns alltid en risk att de människor som faktiskt är inne på din hemsida efterfrågar någonting annat. Eller så gör du någonting som du tycker borde appellera till alla, men där ett fåtal köpstarka kunder skulle kunna lockas av en smalare produkt. Ett första steg är att våga fråga dina kunder om vilka de är, vad de efterfrågar, vad de skulle vilja ha och vilka problem de har. Det kan du både göra via mejlutskick, på din Facebooksida eller direkt på hemsidan. På din hemsida kan du exempelvis lägga in ett formulär där kunder, till exempel efter ett köp, får svara på ett par frågor om sig själva. Var ärlig och vänlig: "vad skulle ni vilja se mer av?"
- En gammal regel inom marknadsföring är att 20% av dina kunder står för 80% av din vinst. Även om förhållandet inte alltid ser ut så, så stämmer det ofta att en liten grupp står för en större del av din verksamhets affärer. Det är viktigt att identifiera dessa viktiga kunder, och anpassa sig efter deras önskemål och behov. Det är de här människorna som kommer att avgöra hur det går för ditt företag – försök förstå varför de intresserar sig för din produkt eller tjänst.
- Ett steg till att lära känna dina okända internetkunder är att vara där de är. Tillbringa lite tid på forum och bloggar kopplade till det du gör, delta (utan att göra för mycket reklam) och diskutera med människor. Det är ett utmärkt sätt att lättare förstå din kundgrupp.
- Ta på dig kundglasögonen. Vi köper saker och tjänster för att vi vill lösa ett eller flera problem. Många internetföretag har skapats för att lösa svårigheter som var kan jag köpa utländska böcker, hur kan jag lyssna på musik via datorn och var kan jag hitta ett stort utbud av begagnade varor? Försök att sätta dig in i dina kunders situation – vilka problem och möjligheter i deras vardag påverkar dem? Finns det någonting du själv vill ha, som du kan göra och dela med dig av till människor? Oavsett hur bra din hemsida är och hur duktig du är på att marknadsföra din verksamhet så kommer svaret på de här frågorna att betyda väldigt mycket för hur bra din verksamhet går.
- Skapa grupper. Det pratas mycket om sociala medier i dag – kanske för mycket, kan man emellanåt tycka. Men om du och din verksamhet inte har en sida på Facebook, eller ett konto på Instagram, Pintrest eller Twitter, så kan det vara värt att ge det en chans. Framför allt för att det är ett bra sätt att lära känna din målgrupp. Om du interagerar via fans på exempelvis Facebook får du direkt en god bild av vilka de är, vilka andra saker de tycker om och vad de ägnar sina dagar åt.