Om du har läst om e-handel och marknadsföring på internet har du kanske stött på ordet ”konvertering” och funderat över vad det är. Oavsett vad du har för syfte med din verksamhet kan det vara bra att ha konverteringen i åtanke när du designar, marknadsför och utformar din hemsida. Här berättar vi mer om begreppet konvertering och hur det kan användas i praktiken.
Ordet konvertering, conversion på engelska, innebär i marknadsföringssammanhang att få människor att ”göra” någonting. För dig som driver en hemsida kan det handla om att dina besökare ska fylla i ett formulär, skriva in sin e-postadress, köpa någonting eller titta på en video – konverteringsmåttet är helt enkelt en jämförelse mellan hur många som besöker sidan, och hur många som gör det du uppmanar dem till.
Om du exempelvis har tio besökare per dag på din hemsida, och en av dessa spelar det där spelet som du har byggt och som ligger som en applikation på hemsidan, har du en konverteringsgrad på 10%.
Anledningen till varför begreppet ”konvertering” åtminstone ska finnas i ditt bakhuvud när du arbetar med din hemsida är för att du, nästan oavsett vad du gör, har ett mål med din sida.
Om du driver en e-butik är målet tydligt: du vill sälja dina produkter. Om du har otroligt många besökare är det en bra början, men det spelar mindre roll om ingen eller bara några få av dessa besökare faktiskt köper någonting. Då har du helt enkelt en låg konverteringsgrad, och behöver kanske framför allt fokusera på att få dina besökare att ta del av din butiks varor istället för att bara locka in dem.
Det beror helt på vad du vill att dina besökare ska göra på din hemsida. Om du bara vill att de klickar på en bild borde du sikta mot att få en majoritet av människorna som är inne på din hemsida att göra just det. Om ditt mål är att sälja färdigbyggda segelbåtar kanske det räcker med om ett par besökare per år snappar upp erbjudandet.
Du måste alltså själv bestämma dig för vad som är en bra konverteringsgrad, där du bör överväga vad som är rimligt för din verksamhet, hur stor chans det är att besökare faktiskt ska ta del av det du vill att de ska göra och vilka incitament de kan ha för att göra det.
Det finns några enklare saker du kan göra för att öka konverteringsgraden på din hemsida, och så finns det mer djupgående teorier om vad som får människor att agera på nätet. Vi kommer senare att gå in mer i detalj på ur man arbetar för att få en god konverteringsgrad, men de grundläggande faktorerna du bör ha i åtanke är:
- Att känna dina kunder väl: vilka är de, vad gillar de, vad kännetecknar dem?
- Att designa din hemsida så att dina besökare lätt förstår vad de ska göra: visa dem tydligt och uppmana dem att exempelvis skriva på en lista eller klicka på en knapp.
- Att vara noga med att lyfta fram varför dina besökare ska göra det du vill att de ska göra: berätta, informera och motivera.