Så använder du QR-koder för att sprida din hemsida

Postat

Ni har säkerligen sett dem: de små, fyrkantiga QR-koderna som har blivit allt vanligare i reklam och på produkter. QR-koder är ett smart sätt för människor och företag att dela med sig av information – och det är inte alls svårt att skapa en kod som leder till din egen hemsida.

Förkortningen ”QR” står för Quick Response (”snabbt svar”) och utvecklades ursprungligen av Toyota på 90-talet. Då var syftet att utveckla en kod som kunde läsas av på bilar som färdades i hög hastighet, något som man inte kunde göra med traditionella streckkoder.

 

När de smarta telefonerna dök upp för några år sedan insåg man också att QR-koderna är tillräckligt tydliga för att läsas av med telefonens kamera. I dag används koderna därför framför allt för att koppla telefoner till hemsidor, videor eller andra platser på internet. Genom att ladda ned en enkel applikation förvandlas en smart telefon till en QR-läsare, som sedan kan användas för att scanna alla koder.

 

Tack vare att QR-koderna kan läsas med hjälp av en telefon – som ju de flesta alltid har med sig – har många företag kommit på smarta sätt att använda koderna. Själva den fyrkantiga koden har till och med blivit en typ av designsymbol som används både i kläder och på hus. Här är några av våra favoriter:

Som en del av promotion för artisten Kali i bandet Steed Lord, och möjligtvis som en kommentar till modeindustrin, skapade den isländska modedesignern Thorunn Arnadottir den här QR-klänningen. Om man scannar in koderna på ryggen och bröstet kommer man till musikvideor och annat material kopplat till Kali.

För att belysa klimatförändringar på ett nytt sätt lanserade WWF i fjol en kampanj där man ritade ut QR-koder på isen. När isen smälte framträdde mönstren allt tydligare, vilket både belyste problemet och gjorde budskapet synligt. Koderna ledde i sin tur till WWF:s hemsida, som fick mycket uppmärksamhet tack vare sin idé.

Även om det ännu bara är i planeringsstadiet så tycker vi att det här hotellet i Dubai, Code Unique, är klart spännande. Soehne & Partners kvadratiska byggnad är täckt av datorgenererade QR-koder, som enligt arkitektbyrån kommer att innehålla ”dolda budskap”. Vilka budskap som kommer att möta den som scannar hotellet återstår dock fortfarande att se.

Hur använder man QR-koder om man är ett litet bageri som gör muffins? Jo, man gör dem ätbara och placerar dem mitt på, som Clever Cupcakes har gjort. Först kan kunderna scanna koden och få mer information om företaget – sedan kan de äta upp QR-koden.

En bra och kostnadsfri sida för att ta fram din egen QR-kod är Qrstuff.com. Välj vilken design du vill ha, tryck på ”download” och bestäm sedan om koden ska kopplas till din hemsida, din Facebook-sida, ditt Twitter-konto eller någonting annat.

 

När du har fått din QR-kod så är det upp till din fantasi vad du vill göra med den. Några tips är att placera koden på visitkort, i annonser, på produkter och olika trycksaker såsom brev och affischer.