Det första intrycker säger – om inte allt – så väldigt mycket. Förstasidan på din hemsida, alltså den sida besökare kommer till när de skriver in din adress i sökfönstret, är som ett skyltfönster: om någonting intresserar dem är chansen stor att de går in. Här skriver vi om fem saker som är viktiga att ha på sin förstasida.
Vad ska vara det första intrycket dina besökare får när de upptäcker din hemsida? Det är den viktigaste frågan du måste ställa dig när du bygger din sida. På förstasidan har du möjlighet att säga mycket om den du är eller din verksamhet – du kan förvåna, inspirera eller övertyga dina besökare beroende på hur du gör dina val. Men det finns några saker som nästan alla behöver ha på sin förstasida, oavsett vilken verksamhet man ägnar sig åt. Om du vill att din hemsida ska vara klassisk och intresseväckande bör du försöka få med ….
Vem är du eller din verksamhet – om du bara fick berätta det i en bild? Det är en svår fråga, men en förstasida kan gå från att vara lite trist till att bli fantastisk bara genom att du placerar en snygg bild i blickfånget. En bild säger ju också väldigt mycket, om du lyckas med att kommunicera det du gör med hjälp av en bild och illustration så har du vunnit mycket.
Vilken bild du ska välja beror lite på vad du gör. En bild på de människor som står bakom hemsidan är en bra idé i många fall – som läsare tenderar vi att uppskatta att få se ett ansikte till det vi läser. Men se också till att få med det du gör på bilden, så att kopplingen till produkten blir tydlig. Och gör det snyggt: lägg lite extra tid på att hitta en bra kamera och att få till ett bra ljus – det är det värt!
Om du inte bedriver en otroligt välkänd sida, där de flesta av dina besökare på förhand vet vad du eller ni gör, så kommer du troligtvis att behöva en bra presentationstext. En presentationstext kan vara väldigt enkel; det räcker egentligen att skriva ”Hej! Vi är ett litet företag som gör det här … ”, men just de där raderna är viktiga för att besökare direkt ska förstå vad man kommer att hitta på sidan, och inte behöva leta efter den informationen.
En presentationstext ska heller inte vara för lång – om besökarna blir nyfikna och vill veta mer kan du ju ha en längre text under en annan flik. Gå rakt på sak och berätta om vad du gör, varför man ska välja just er eller vad som är unikt med er tjänst.
Det kan inte sägas för ofta: internetbesökaren är en rastlös individ som genast ger sig av om hon inte hittar det hon söker. Telefonnummer, mejladress och postadress är sådana saker som vi vill hitta på en hemsida, och därför finns det ingen anledning att inte lägga den informationen på förstasidan. Oftast ligger kontaktinformationen längst ner på sidan, där den inte stör för mycket; lägg in de uppgifter du vill ha där, och se till att de är lätta att se. (Du kan så klart ändå ha en ”Kontakta oss”-knapp i menyn!)
Det kanske är en självklarhet, men ibland hamnar vi på sidor som har förvirrande, små eller svårtydda menyknappar. Menyns roll är solklar: att dina besökare på ett enkelt sätt ska kunna hitta vad de är ute efter. I stort sett finns det inga regler för hur menyraden ska utformas på bästa sätt, men tänk på att inte ha för många knappar (då är det bättre att lägga mer information eller val under respektive sida), för få samt att lägga det viktigaste först. Driver du en e-butik? Då borde din shop ligga långt fram på menyraden, och villkor och din företagshistoria kanske lite längre bak.
Din verksamhets logotyp eller logga (alltså en liten bild som representerar din verksamhet) är väldigt viktig att ha på förstasidan, dels för att kunderna ska känna igen sig om de har sett ditt företag i något annat sammanhang, och dels för att de ska känna igen dig i framtiden om det är den första gången de kommer i kontakt med dig. Placera företagets namn högst upp, eller på någon annan central plats på förstasidan, och se till att den syns bra! Du kan självklart ha med loggan på andra platser på din hemsida, men det är viktigt att den också syns direkt när man kommer in på hemsidan.