Bra texter som förmedlar rätt budskap kan öka din synlighet på internet, ge dig mer trafik och fler kunder.
Din hemsida ger ett bättre första intryck och ditt erbjudande blir mer intressant för potentiella kunder. Läs mer om 6 sätt att upptäcka och undvika att skriva dåliga texter.
Exempel:
Vårt löfte till våra kunder.
Vårt löfte till våra kunder är att vi ska leverera högkvalitativa tjänster som överträffar våra kunders förväntningar. Kunden vänder sig till oss och det är vårt jobb att hjälpa dom med vår stora kunskap.
Symptom:
Texten fokuserar på det egna företaget och är skriven i vi-form vilket låter bra i företagarens öron. Företagaren tror att marknadsföringen och säljtexterna handlar om den egna verksamheten, vilket är fel. När en besökare läser texterna på hemsidan bryr de sig inte om företaget. De vill bara veta vad företaget kan göra för dem.
Lösning:
Skriv texten för besökarna och berätta vad ni kan göra för dem. Byt ut alla vi mot du eller ni.
Exempel: Istället för att skriva ”Vi säljer den bästa utrustningen på marknaden” skriver du ”Du kan göra ett ännu bättre jobb med den bästa utrustningen på marknaden”.
Exempel:
Produkt X230b
Vikt: 230g
Lackerad yta
Volym: 20l
Hastighet: 4000rpm
Symptom:
Texterna baseras på fakta och figurer och det saknas information om varför kunden ska köpa produkten eller tjänsten.
Lösning:
Ta reda på vilken nytta produkten eller tjänsten tillför kunden. Svara på hur er produkt eller tjänst hjälper er kund att:
- Förenkla sitt arbete
- Tjäna mer pengar
- Spara tid
- Leva hälsosammare
- Bli gladare
- Minska sina problem
- etc …
Exempel:
- Med en stark motor kan bilföraren göra snabba och säkra omkörningar
- Med den speciella ingrediensen i tvättmedlet blir kläderna renare
- Med ett extra hårt stål behöver kniven inte slipas lika ofta vilket ger färre driftstopp för fabriken.
Exempel:
Lorem ipsum dolor sit amet
Nam eu nulla velit, in molestie leo. Nam vitae rutrum ante. Aliquam scelerisque commodo erat, vel elementum enim blandit rhoncus. Fusce id ipsum vel nulla vestibulum molestie. Sed suscipit rutrum semper. Integer massa velit, blandit in fringilla a, sollicitudin vitae enim. Integer malesuada nibh vitae nulla blandit molestie.
Donec nunc odio, lacinia sed tempus sit amet, laoreet sed urna. Ut vitae quam magna. Nam faucibus ornare odio eu euismod. In euismod ultrices consequat. Suspendisse non massa eu erat cursus laoreet eget rutrum lacus. Maecenas interdum urna sapien. Donec blandit dictum odio, quis pellentesque nunc bibendum quis.
Pellentesque at tortor lorem. Suspendisse in felis est, in commodo sapien. Nunc in porttitor odio. Nunc rutrum suscipit erat, at ornare leo tincidunt eu. Aliquam interdum orci sed sapien consequat congue. Morbi et congue erat. Quisque sed posuere lorem.
Symptom:
Alldeles för långa texter utan fokus på vilken information läsaren egentligen behöver eller orkar läsa.
Lösning:
Håll det kort och enkelt. Ta dig tid att få fram dina viktigaste huvudbudskap. Din hemsida kommer kommunicera tydligare budskap med färre ord. Det går snabbare för besökarna att hitta den information de söker eftersom texterna är mer lättläst.
5 tips för att skriva brödtext
Majoriteten av dina besökare skummar bara igenom dina sidor snabbt och stannar bara när blicken fastnar på något intressant.
- Använd meningsfulla rubriker som sammanfattar paragrafer och separerar informationen på en sida.
- Skriv 3-5 rader per paragraf och sammanfatta paragrafen i dess rubrik
- Använd punktlistor för att sammanfatta innehåll
- Länka flitigt i din brödtext
- Framhäv viktiga ord genom att skriva dom i fetstil eller länka dom.
Exempel:
DET ÄR VIKTIGT ATT SYNAS PÅ GOOGLE!!!
Flertalet internetanvändare använder en sökmotor för att hitta den information de letar efter. De söker aktivt efter något specifikt och det är ett optimalt tillfälle för din hemsida att synas på. Att automatiskt komma med i sökresultaten på Google är ingen självklarhet. Med några få enkla steg kan du se till att få med din hemsida på Google.
Symptom:
Texten är fylld med utropstecken, feta stora texter och skrikande färger som får besökaren att rusa vidare till konkurrentens hemsida.
Lösning:
Tona ner texten och skriv relevanta och meningsfulla texter som får kunderna intresserade.
Exempel:
”Vi erbjuder dygnet-runt-support, 7 dagar i veckan” istället för ”VI ERBJUDER DEN BÄSTA SERVICEN!!!”.
Exempel:
Flertalet innternetanvändare använder en söckmotor för att hita den info de letar efter. De söker aktivt efter nått specifikt och det är ett optimallt tillfälle för din WEbsida att synas på!
Symptom:
Dålig grammatik och felstavade ord ger ett dåligt intryck till besökaren. Varför ska besökaren investera i ditt företag och ta dig seriöst om inte du gör det?
Lösning:
Be någon korrekturläsa dina texter eller testa texterna i ett rättstavningsprogram.
Tips:
Stavfelskontrollera dina texter innan du publicerar din hemsida.
Förenkla dina texter med hjälp av ett synonymlexikon.
Sveriges största lexikon för engelska-svenska.
Exempel:
Flertalet användare av cyberrymden utnyttjar en sökhemsida för att hitta den information de letar efter. De söker aktivt efter något specifikt och det är ett optimalt tillfälle för din hemsida att synas på. Att automatiskt komma med i sökresultaten i Yahoo är ingen självklarhet. Med några få enkla steg kan du se till att få med din hemsida på Yahoo.
(Troligen vet alla inte vad cyberrymd, sökhemsida eller Yahoo är. De flesta använder troligtvis orden Internet, sökmotor och Google. )
Symptom:
Texterna är svåra att läsa och innehåller andra ord än de som besökarna söker på i sökmotorerna.
Lösning:
Tänk på att besökaren ska förstå vad hemsidan handlar om genom att bara scanna av innehållet på 10 sekunder. Använd de ord som besökaren troligtvis söker på i Google.
Tips: