Vi har nu lanserat två nyheter för tilläggstjänsten e-handel; Möjlighet till att ställa in lagersaldo för produkter, och faktureringsavgift för e-postfakturan.
Faktureringsavgiften är en enkel avgift som kan läggas på med 25% moms utöver frakten vid beställning mot faktura. Det finns flera myter om faktureringsavgifter och vad lagen säger om dessa, så vi tänkte även försöka reda ut lite vad det är som gäller i detta inlägget.
Lagersaldofunktionen gör det möjligt att skriva in en specifik kvantitet av en produkt, som sedan räknas ned vid genomförda beställningar.
Tidigare har det bara varit möjligt till att antingen flagga en produkt som Finns i lager eller Slut i lager.
Detta gör man med knapparna som kommer upp under prisblocken när man håller muspekaren över dem.
Efter publicering så kommer köpknapparna försvinna på de produkter man angett är slut i lager.
Det som är nytt är möjligheten att ange ett exakt lagersaldo för produkterna. Håll muspekaren över ett prisblock och klicka på Produktinställningar.
Här finns nu möjlighet att aktivera lagersaldo för produkten.
Välj Ja för att aktivera lagersaldo, och ett nytt formulärfält kommer fram undertill.
I detta fältet fyller du i ditt aktuella lagersaldo för produkten. Publicera.
När sedan en kund utför en lyckad beställning av din produkt, så kommer lagersaldot räknas ned i både det publicerade läget och redigeringsläget.
När lagersaldot når noll går produkten inte att beställa på, samma sätt som när du flaggat produkten ”Slut i lager” som visat innan.
Svårare än så är det inte!
Lagersaldot kan bli negativt för en produkt. Detta kan bero på flera orsaker.
Bland annat kan två kunder haft produkten samtidigt i varsin varukorg, eller så har du nyligen publicerat ett lägre lagersaldo än kunden för tillfället hade i varukorgen.
För att dina kunder ska kunna beställa saker från din webbshop som du inte har i lager, så bör du ha lagersaldot deaktiverat.
Använd istället knapparna Finns i lager och Slut i lager för att temporärt hindra beställningar av vissa produkter.
Under Konto & Inställningar -> E-handel -> Betalningssätt kan man nu ange en faktureringsavgift. Denna avgift beläggs med 25% moms, och hamnar på alla beställningar vars betalningstyp är Faktura.
Det finns en vidspridd myt om att faktureringsavgifter alltid är en illegitim avgift som man kan ”stryka” när man betalar en faktura. Så är inte fallet.
Faktureringsavgift (eller expeditionsavgift, administrationsavgift etc.) är alltid legitimt att debitera om båda parter är överens i förväg att en sådan avgift kommer att tas ut, det vill säga avtalet som accepterats innefattar avgiften. Den regleras inte individuellt i lag, utan hamnar under avtals- och köplagen.
Ett vanligt scenario när en sådan avgift med rätta stryks är när ett företag får en offert utan att faktureringsavgiften nämns, och sedan när väl fakturan kommer så finns avgiften där iallafall.
Om du vid beställning av en produkt via internet får se en tydlig ordersammanställning, som i fallet med Hemsida24:s e-handelstjänst, och en av dess rader är en faktureringsavgift, så betyder det att du godkänner denna avgift vid beställning.
Om avgiften däremot, med uppsåt att missas, är gömd i det finstilta i ett avtal som ”ändå ingen läser utan bara klickar «acceptera»”, så är den juridiska aspekten inte helt solklar längre.
Många upplever faktureringsavgiften som inget annat än en sniken chans för säljaren att tjäna lite extra, och har därför en väldigt negativ inställning till den.
Avgiften bör därför användas med eftertanke, och anledningen ska vara just att täcka de kostnader som uppstår på grund av den manuella hanteringen och risken med fakturering.
På Hemsida24 använder vi oss av Klarna för faktureringen för att lyfta bort en del av risken från våra axlar och koncentera oss på det vi gör bra istället, nämligen vårt hemsideverktyg. Det är därför Klarna omnämns i fakturor från oss.
Vi hoppas att detta inlägget var intressant, iväg och testa lagersaldot nu!
/Oskar, utvecklare på Hemsida24